"הגשר", "ההריגה" (The Killing), "הממשלה" (Borgen) ו"רגנארוק": בשנים האחרונות פשוט אי אפשר שלא להיתקל בסדרה דנית מומלצת או לשהות בקרב חבורת חובבי טלוויזיה מבלי לשמוע על הסדרה הדנית הנהדרת שאי אפשר להפסיק לראות. דנמרק הפכה לאחת ממעצמות הטלוויזיה המשמעותיות בעולם - עד כדי כך שהדרישה ממנה לייצר עוד תוכן הפכה לנטל שעלול למוטט אותה.
בשבוע שעבר 415 שחקנים ואנשי צוות מהתעשייה הדנית חתמו על מכתב פתוח שבו הם מתלוננים שהדרישה העצומה מחברות סטרימינג בינלאומיות כמו נטפליקס דוחקת אותם לעבר נקודת שבירה. לוחות הזמנים קצרים, ודרושים המון אנשי צוות שאין בנמצא - מה שמביא לקידום מהיר של צעירים שעוד לא לגמרי יודעים מה הם עושים. התוצאה היא "הטרדות, בריונות ואיומים לרסק את הקריירה של אנשים", כמאמר המכתב.
היוצרים מבקשים מהמפיקים לעזור להם לשנות את סביבת העבודה. "אנשים שפשוט עושים את העבודה שלהם לא צריכים לדווח על מחלה כשהם בדיכאון ובלחץ, או לעזוב את התעשייה לחלוטין רק בגלל שצריך לסחוט את הלימון עוד קצת", כתבו אנשי התעשייה.
הבעיה הייתה קיימת כבר ב-2019, אז פרסם הניו יורק טיימס כתבה רחבה שסקרה את מצב התעשייה בדנמרק, שכותרתה "העולם רוצה יותר טלוויזיה דנית ממה שדנמרק יכולה לספק". הקורונה רק דחקה את המצב לקיצון, כשהפקות נאלצו להידחות בחודשים רבים - אך בשירותי הסטרימינג עדיין מבקשים לקבל את התוצאה בקרבת המועד שתוכנן מראש. זה היה יותר מדי עבור המאפרת ביורג סרופ, שהחליטה השבוע להיפרד מהתעשייה הדנית בשל הלחץ הרב שמופעל עליה. "אני בחופשת מחלה עם פציעה כתוצאה מלחץ רציני ואני לא יכולה לצפות לחזור לתעשיית הקולנוע או לכל עבודה במשרה מלאה שוב", היא כתבה במאמר שפורסם במגזין הדני לתעשיית הקולנוע אקו.
המנהלת האומנותית אמילי נורדנטופט הייתה מי שכתבה את המכתב. נורדנטופט התחילה מלהקים קבוצת פייסבוק לעובדי התעשייה שהרגישו שהתעללו בהם. "התחלתי לקבל שיחות והודעות מאנשים שלחשו כמה טוב שאנחנו עושים את זה. אבל הם היו מפוחדים. ואני מרגישה שהם מפחדים כי מתנהגים אליהם בבריונות. זה כזה, 'אנחנו הולכים לרסק את הקריירה שלכם, אתם לעולם לא תוכלו לחזור'", היא העידה בראיון לאובזרבר הבריטי. "יש לנו חברות סטרימינג בדנמרק. יש לנו את HBO, יש לנו את נטפליקס, וזה נהדר שיש לנו את המגוון הזה, אבל זה יוצר מצב שבו הדרישה לתוכן היא תמידית", היא סיפרה. "אנשים צריכים לרוץ מהר יותר, וכשאנשים נמצאים תחת לחץ הם מתחילים לצעוק. וזה לא בסדר לצעוק", המשיכה המנהלת האומנותית.
נורדנטרופט אמרה כי יש תחושה שעובדי התעשייה נענשים על החוזקות שלהם. "מה ששמעתי מאנשים זה שהם גילו שדנמרק, מתברר, זו מדינה שבה עובדי תעשיית הקולנוע הם יעילים ביותר. אבל אנחנו צריכים את הזמן שזה לוקח. אנחנו לא רובוטים. זה לא מפעל שבו אנחנו פשוט יורקים סרטים. ולפעמים זה יכול להרגיש כמו מפעל".
מֵטַה פולדגר סורנסן, מנכ"לית חברת ההפקה SAM שהפיקה את "רגנארוק" לנטפליקס ומצלמת כרגע את העונה הרביעית של "בורגן", סיפרה למגזין "הלוקאל דנמרק" שהדרישה הייתה כל כך אינטנסיבית שהיא נאלצה לדחות הפקות מפני שאין מספיק אנשי צוות שימלאו את כל התפקידים. "דחיתי הפקה בחודש כי לא יכולנו להשיג מנהל אומנותי, וזה עלה לי המון כסף כי כבר היו לי אנשים אחרים שכבר התחלתי לשלם להם על הזמן", היא סיפרה.
"אין לנו מספיק אנשים כרגע", הודתה המפיקה. הפתרון הנוכחי הוא קידום של צעירים שרק נכנסו לתעשייה. "לפעמים זה נפלא. אני אוהבת לתת לצעירים האנרגטיים האלה סיכוי", היא אמרה. "הרבה מהם מאוד שאפתניים ופשוט ממש רוצים לעשות את זה, ואז הם מקבלים עבודה נחמדה שהם לא חשבו שיקבלו לפחות עוד חמש שנים". אבל קידום צעירים בגיל מוקדם מדי לא תמיד כל כך חיובי. "אם יש לך יותר מדי מהם באותה הפקה זה יכול להפוך להיות בעיה. אם אין לך את המזל לייצר את הקומבינציה המתאימה", היא הבהירה. "לפעמים זה יוצר אווירה רעה על הסט או יותר מדי בעיות שעולות לי המון כסף, זמן ולחץ".
"הרבה מחברות הסטרימינג מגיעות ויש להן תיאבון ענק, וזה נפלא, זה דבר חיובי. אבל לוחות הזמנים שלהן גם מבוססים על... תרבויות עבודה אחרות, כשאין להם ילדים שמצפים מההורים שלהם להיות איתם בשבעה שבועות של חופשת הקיץ, לדוגמה. יש לנו המון חופשות ואנחנו באמת צריכים לשמר את זה", המשיכה פולדגר סורנסן. באשר לתלונות במכתב על צעקות ובריונות על הסט ובפגישות, פולדגר העידה כי היא לא מודעת לאירועים שכאלה בהפקות שלה. "אנחנו לא צועקים אחד על השני. פעם אחת עזבתי ישיבה כי מישהו צעק עליי. אני לא חושבת שזה היה הכרחי בכלל", שיתפה המנכ"לית.
"העסקים פורחים, נכון? אז זה חיובי", סיכמה המפיקה בטון אופטימי. "ואם אנחנו בדנמרק, בעסק הזה, בזמן הזה בהיסטוריה, לא יכולים לעשות כיף בעבודה ולחיות חיים נפלאים, מי יכול?".