בגיל 75 מחליטים אריק וגאולה להיפרד. אלא שבמקום פרידה קלאסית הם בחרו לעשות צעד יוצא דופן - לחצות את ביתם לשניים באמצעות קיר. בנם, העיתונאי, הבמאי ומי שעתיד לעלות בקרוב על במת "רוקדים עם כוכבים", שי גל, החליט לתעד את הוריו. הוא הושיב אותם מול המצלמות, נגע בנקודות הרגישות ביותר ויצר את הסרט "סוף עונת האהבה", שמוקרן בימים אלה בפסטיבל דוקאביב (ובהמשך ישודר ב-yes דוקו).
הפרידה הגיעה אחרי 55 שנות נישואים. באותה נקודה בה הם החליטו לסיים את דרכם הזוגית, גאולה ואריק הבינו כי הם רוצים להמשיך לגור במה שהיווה עבורם בית במשך למעלה מ-35 שנה."ההחלטה הגיעה מתוך גישה מציאותית, הקשורה ליכולת שלנו לחיות כמו שצריך בהמשך. זה הדבר הכי נכון", אומרת גאולה בראיון ל"חדשות הבוקר", "ההחלטה הייתה שלי".
נדרש שיפוץ? זה נעשה בבית בנוי.
גאולה: "אני טובה מאוד בשרטוט, אז ישבתי ובדקתי את האפשרויות השונות. החלטנו איך מחלקים, וכל אחד עשה בחלק שלו כרצונו".
שומעים את הצד השני?
"יש קיר מאוד טוב, לא שומעים שום דבר".
המון אנשים בוחרים להמשיך ביחד כי זה נוח והם מכירים אחד את השנייה. הייתה לך את המחשבה הזאת?
"אם מה שאת אומרת היה נכון לא היינו נפרדים. אבל כנראה לא היה כל כך טוב ומבחינתי זה היה גרוע מאוד. אני חושבת שזאת הייתה החלטה מאוד טובה. אמרתי בזמנו לשי: 'אפילו אם אני אחיה עוד שנה אחת, שווה לי לחיות אותה כשטוב לי".
איך הנכדים יודעים לאיזה כניסה להיכנס?
”תמיד הם באים אליי ראשונים, הם פשוט אוהבים לבוא אליי".
כשהוריו של שי התיישבו וסיפרו לו כי הם נפרדים, הוא לא הופתע מהבשורה. "לא הופתעתי שיש החלטה להיפרד. זה לא שראיתי איזה מודל מדהים של אהבה וזוגיות בבית", הוא אומר, "ובכל זה יש הפתעה, אתה אומר: 'גיל 75, למה חיכיתם? לא יכולתם למשוך עוד קצת?'. אבל מהרגע הראשון אימצתי את זה, הבנתי שזה טוב שיש הפרדת כוחות וגם הבאתי את הקבלן - אם כבר אז כבר".
היית על תקן היועץ?
"במקום לקחת את תקן היועץ לקחתי את תקן הבמאי. לקחתי מצלמה והתחלתי לצלם את הדבר הזה. כל החיים אנחנו מחפשים סיפורים. מחפש סיפורים ל'עובדה' ולחדשות. הלכתי לעשות סרטים בארצות הברית ובסוף אתה מבין שבתוך הבית יש סיפור מדהים. השאלה המאוד טובה היא איך אתה יושב מול ההורים ומתחיל לחפור בסיפור המשפחתי, בעיקר כי אתה מבין מהר מאוד שאתה חופר בסיפור שלך".
ומה עם הסיכון שאחד מהם ייעלב? "הולכים שם על ביצים, זה אירוע לא פשוט. יש פה החלטה שהיא מעבר לזה; האם אני מוכן להיכנס בלב שלם לאירוע הזה? אני חושב שאמרתי להורים בהתחלה 'תראו אני לא נכנס לאירוע הזה מכעס, אני לא כועס על מה שהיה, אני בא באמת להבין מה קרה לאהבה הזאת, מתי נדלקו נורות האזהרה'".
"שאלתי את עצמי למה הם חיכו, הרי לדעתי הקיר הזה היה צריך להיבנות קודם. הרעיון בסרט הוא להדליק לאנשים אור של או שתבנו קיר או שאל תחכו לגיל 75, תלמדו מהניסיון של המשפחה שלנו. גם המצלמה היא מגוננת, היא מאפשרת לי לשאול שאלות שלא הייתי מעז לשאול בחיים".
לגל עשרות שנים של קריירה מרשימה בתחום העיתונאות, מה שבא לידי ביטוי גם בסרט האישי. "נצרב בי הדבר הזה שאם יש פאנץ' טוב אז הוא בפנים", הוא אומר ומסביר על הליך היצירה המורכב, "בגלל זה גם עורכים עם אנשים. ירון לנגר ויגאל מור ערכו את הסרט, ואמרו לי: 'שי זה צריך להיות'. אבל כן, ברור שהולכים על ביצים, שלא רוצים להעליב".
איפה זה היה לך קשה?
"היו הרבה נקודות שאמרתי 'האם אני נכנס לשם?', האם אני נכנס לדבר עם ההורים שלי על חיי המין שלהם?".
אתה מרגיש שיש משהו יותר אותנטי ופתוח בלראיין את ההורים?
"כשאתה מראיין את ההורים קשה מאוד למרוח אותך. הם לא יכולים להגיד לי 'לא רבנו', אני הייתי שם. התחקיר שלי הוא תחקיר של 40 פלוס שנה".
מה את אומרת על הסרט?
גאולה: "אני בעצמי מציירת קולאז'ים והסרט הוא קולאז'. הוא מצליח בצורה גאונית לחבר תמונות למשהו שיש בו אמירה מאוד משמעותית. מה שקרה בראיון עם שי, לי ולו, זה שמאוד התקרבנו, הקשר אחר בינינו כיום. אם אתה מדבר עם מישהו על משהו קורה לך זה מאפשר לראות את הדברים מעוד זוויות, בשביל זה באתי".
עוד מעט נראה אותך ב"רוקדים עם כוכבים".
שי: "הפחד האמיתי שלי זה שהרקדנית רואה את זה ואומרת 'אתה לא יושב זקוף, זה הסוף שלך' כרגע יש אישה אחת בעולם שאני מפחד ממנה מפחד מוות".