בקיץ האחרון, השחקן ריי פישר שגילם את דמותו של סייבורג ב"ליגת הצדק" האשים את הבמאי ג'וס ווידון - שביים וכתב חלקים מהסרט אחרי עזיבתו של הבמאי זאק סניידר - ביחס "דוחה, מתעלל, לא מקצועי ולא מקובל" על סט הצילומים. ההאשמות של פישר הובילו לחקירה פנימית בחברת וורנר מדיה שהסתיימה בדצמבר האחרון, ובמסגרתה גם גל גדות נקראה להעיד. בהצהרה שפירסמו וורנר בסוף החקירה נאמר באופן מעורפל ש"פעולות מתקנות ננקטו".

אתמול, על רקע אותן תלונות והחקירה שבעקבותיהן, השחקנית כריזמה קרפנטר - שגילמה את דמותה של קורדיליה צ'ייס ב"באפי קוטלת הערפדים" ובסדרת הבת שלה, "אנג'ל" - שיחררה הצהרה ארוכה, בה היא מספרת שגם היא סבלה מהתעללות מצד ווידון על הסט. "קרוב לשני עשורים שתקתי ואפילו המצאתי תירוצים בניסיון להצדיק התנהגות שגרמה לי לטראומה", כתבה השחקנית בת ה-50, והוסיפה לתאר מקרים בהם ווידון "ניצל את כוחו לרעה".

באפי ציידת הערפדים (צילום:  יחסי ציבור )
מתוך "באפי ציידת הערפדים"|צילום: יחסי ציבור

קרפנטר כתבה ש"בזמן שהוא חשב שההתנהגות הבלתי הולמת שלו מצחיקה, היא הגבירה את חרדת הביצוע שלי, את תחושת החולשה והריחוק מהקולגות שלי". לדבריה, התקריות על הסט הובילו למצב בריאותי כרוני שהיא סובלת ממנו עד היום. "לג'וס יש היסטוריה של אכזריות אגבית", היא כתבה, "למשל האיומים החוזרים ונשנים והפאסיביים-אגרסיביים שלו שיפטר אותי, וזה שהוא קרא לי 'שמנה' מול הקולגות שלי כשהייתי בחודש הרביעי להריון ושקלתי 57 ק"ג".

עוד כתבה קרפנטר על ווידון כי "הוא היה מרושע. הוא זילזל באנשים בגלוי, והיו לו פייבוריטים על הסט. הוא היה מסית אנשים אחד נגד השני, כדי שיתחרו על תשומת הלב והאישור שלו". בהמשך, הודתה השחקנית כי ווידון אף הקשה עליה לספר לו שהיא בהריון לאחר ש"הוא התעלם מכמה שיחות מהסוכנות שלי, והפך את זה לבלתי אפשרי לספר לו את החדשות". לאחר מכן, לדבריה, היוצר קרא לה לשיחה אישית ושאל אותה אם היא "מתכוונת להמשיך בהריון", תוך שהוא "תקף את הדמות שלי, העליב את האמונות הדתיות שלי, והאשים אותי בחבלה בסדרה". דמותה של קורדיליה אכן עזבה את "אנג'ל" אחרי ארבע עונות ובסוף הריונה של קרפנטר, ושבה רק להופעת אורח קצרה בעונת הסיום של הסדרה.

בהקשר הזה מעניין לציין את היחס של מעריצי "באפי" ו"אנג'ל" למה שהתרחש על המסך מסביב להריון של קרפנטר. למרות שנכתבה ונוצרה על ידי גבר, "באפי" נחשבת לאחת היצירות הפמיניסטיות החשובות ביותר בתרבות הפופולרית. למעשה, זו יצירת התרבות הפופולרית שנכתבו עליה הכי הרבה מאמרים אקדמיים, ועד היום נערכים כנסים אקדמיים בנושאה. לא רק באפי עצמה נחשבת לאייקון פמיניסטי, אלא גם הנשים שלצדה.

קורדיליה, דמותה של קרפנטר, עברה התפתחות מרתקת במיוחד כשעברה לספין אוף "אנג'ל", אבל המעריצים כעסו על האופן שבו העלילה שלה הסתיימה. כשקרפנטר נכנסה להריון, הדמות שלה נכתבה החוצה מהסדרה באופן שלא ממש עשה לה כבוד, ועד היום מדובר באחד מקווי העלילה התמוהים ביותר והכי פחות אהובים בסדרה. הפרטים החדשים שקרפנטר חושפת מסבירים את הבחירה העלילתית הזאת, ונותנים לה הקשר מצער במיוחד.

ג'וס ווידון, 2018 (צילום: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic, getty images)
"יש לו היסטוריה של אכזריות". ג'וס ווידון|צילום: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic, getty images

לאחר שפורסם הפוסט של קרפנטר, השחקניות שעבדו לצדה הגיבו גם הן בנושא. שרה מישל גלר, שגילמה את באפי, כתבה: "בעוד אני גאה שהשם שלי מזוהה עם זה של באפי סאמרס, אני לא מעוניינת בכך שהוא יהיה לנצח מזוהה עם ג'וס ווידון. אני ממוקדת יותר כרגע בלגדל את המשפחה שלי ולשרוד את המגפה, כך שלא אגיב בנושא הזה יותר. אבל אני תומכת בכל מי ששרד התעללות ואני גאה בהם שהם מדברים עליה". 

שחקנית נוספת שתמכה בקרפנטר היא אמבר בנסון, שגילמה ב"באפי" את דמותה של טארה (וגם סיום קו העלילה שלה עורר את זעם המעריצים). לדבריה, הסט של "באפי" היה "סביבה רעילה, וזה התחיל מלמעלה. נעשה אז הרבה נזק ורבים מאיתנו עדיין מעכלים אותו מעל לעשרים שנה אחרי". לצד גלר ובנסון, גם מישל טרכטנברג - שגילמה את דון, אחותה של באפי, ומוכרת גם כג'ורג'ינה מ"אחת שיודעת" - יצאה גם היא בהאשמות כלפי ווידון. טרכטנברג, שלקחה חלק ב"באפי" כשהייתה נערה צעירה, הגיבה על הפוסט של גלר וכתבה: "אני אמיצה מספיק עכשיו בתור אישה בת 35 לפרסם את זה. הדברים האלה חייבים להיות ידועים. בתור טינאייג'רית, ההתנהגות שלו אלי הייתה מאוד בלתי הולמת. מאוד. בלתי. הולמת".

התלונות נגד ווידון לא אירעו רק בהקשרים מקצועיים. ב-2012, במקביל ליציאת "הנוקמים" אותו ווידון כתב וביים (ונחשב, במידה רבה לסרט שהגדיר את אופיים של סרטי היקום הקולנועי של מארוול מאותה נקודה והלאה), נפרדו ווידון ובת זוגו מזה 16 שנים, קאי קול. ב-2017 פרסמה קול טור אישי באתר התרבות האמריקאי The Wrap ובו סיפרה, בין השאר, כי ווידון נפרד ממנה באמצעות מכתב בו פירט גם על שורת רומנים שניהל מחוץ לנישואיהם, ושהתרחשו בחלקם על הסט של "באפי, ציידת הערפדים". קול טענה גם כי הפיכתה של "באפי" לסדרה הייתה יוזמה שלה - אולם ווידון דחק אותה החוצה מהפרויקט והיא מעולם לא קיבלה עליו קרדיט, ורמזה למקרה בו ווידון "שלל ממנה את הזכות לקבל החלטות בנוגע לגופה". את המכתב סיימה בטענה כי מערכת היחסים עם ווידון הותירה בה משקעים פוסט טראומתיים.