בשבת הקרובה כאן 11 ישדרו את הסרט הדוקומנטרי "צל כבד", המציג ראיון נרחב עם אולה קרבצ'נקו - מי שהייתה מוכרת במשך זמן רב בתור א"ק מפרשת תאיר ראדה, לאחר שבן זוגה לשעבר, המוכר בכינוי א"ח, טען בסדרה "צל של אמת" כי ייתכן שהיא זו שרצחה את ראדה.
מאז שידור "צל של אמת" במרץ 2016, קרבצ'נקו מיעטה להופיע בפומבי, אולם התראיינה בין היתר ל"עובדה", "הצינור" ובסוף השבוע האחרון גם למגזין 7 ימים בידיעות אחרונות. הראיון הטרי עם קרבצ'נקו, כמו גם עלייתו הצפויה של הסרט אודותיה, הציפו מחדש האשמות שונות שנשמעו בעבר כלפי יוצרי "צל של אמת", יותם גנדלמן, ארי פינס ומיקה תימור.
לאורך כל השנים הללו, קרבצ'נקו הקפידה להתעקש על חפותה, והתיק נגדה מעולם לא נסגר, שכן הוא עדיין עומד במרכז בקשתו של רומן זדורוב, מי שהורשע ברצח ראדה, למשפט חוזר. העדויות והראיות השונות שקשרו אותה לזירה, הסבירה קרבצ'נקו - ששמה הופץ ברשתות החברתיות על ידי גולשים מיד לאחר שידור "צל של אמת" - ניתנות להפרכה בזו אחר זו. "עשו ממני מופע", סיפרה בעבר בראיון ל"הצינור", "הסיפור שלי הוא לא פשוט, וכל האופי של המחלה שלי הוא לא פשוט (...) ביום הראשון אחרי שראיתי את הסדרה, נורא פחדתי לצאת החוצה".
גם בסוף השבוע האחרון, בראיון שהעניקה לעיתונאית דנה ספקטור, קרבצ'נקו הפנתה אצבע מאשימה כלפי יוצרי "צל של אמת" - אחת מהן, מיקה תימור, מעורבת בימים אלה בסדרת דוקו אחרת, "אחרי חצות", שעלתה השבוע ב-yes דוקו ועוסקת בפרשת אלון קסטיאל. קרבצ'נקו הגדירה את היוצרים כ"זרוע הנוספת של א"ח", והודתה כי נפגשה איתם במהלך העבודה על הסדרה.
"כל מה שאמרתי להם זה 'אני לא רוצחת'", סיפרה, "מעבר לזה לא היה לי כוח להגיד להם שום דבר. אבל מה שהם כן ניסו לעשות זה לשכנע אותי להתראיין. מצטערת, עד היום אני מתקשה להאמין לחוצפה שלהם. איך היה להם את האומץ להאמין שאני אסכים, אתרום להם ראיון איתי שיעלה להם עוד יותר את הרייטינג?". בתגובה לכתבה, יוצרי "צל של אמת" מסרו תגובה מפורטת, בה הזכירו כי הצטברו מספר עדויות על מעורבותה לכאורה ברצח ("היא הייתה בחורה עם בעיות נפשיות", הסבירה קרבצ'נקו בנוגע לאחת מהעדות המדוברות) והגדירו את הטענות נגדם כ"מופרכות".
במקביל לפרסום הראיון, ולקראת עליית "צל כבד", אותו ביים היוצר עידו הר, יוצרי "צל של אמת" שיגרו לתאגיד השידור הציבורי שני מכתבים מטעם עורך דינם, בהם התריעו על הוצאת לשון הרע ופרסום כוזב בידיעות אודות הסרט. לפי עורך דינם ערן שמעוני, הטענה שהופיעה בפרסומים על הסרט, לפיהם קרבצ'נקו "נוקתה מכל חשד" הינם שקריים, ו"תיק החקירה נגדה מעולם לא נסגר". בין סעיפי המכתב, צוין במפורש כי "אם הבדיות המופיעות בפרסומים המוקדמים יכללו בסדרה, לא תעמוד לכם הגנת תום הלב, וזאת לאחר שמרשינו טרחו והתריעו מראש, כי מדובר בפרסום שאינו אמת".
בתגובה הרשמית שנמסרה מטעמם לסרט, גנדלמן, פינס ותימור הדגישו כי "לא"ק עומדת חזקת החפות, אך יחד עם זאת ועם כל האמפתיה למצבה הנפשי, החשדות נגדה חייבים להיחקר ברצינות". דברים אלו, יש לציין, לא מתיישבים עם התבטאות קודמת של גנדלמן, שאמר בראיון ל"הצינור" באוקטובר 2018 (בעקבות פרסום לפיו שערה שנמצאה על גופתה של ראדה עשויה להיות שייכת לאדם שאיננו זדורוב) כי "אפשר להגיד בוודאות די ברורה שא"ק רצחה את תאיר ראדה". בהמשך אותו ראיון, גנדלמן אף אמר כי "אם הייתי הפרקליטות או בית המשפט, הייתי משחרר את רומן זדורוב עוד הלילה".
מנגד, הר עצמו התגייס למאבקה של קרבצ'נקו להגנה על חפותה, תוך הדגשת טענות העבר שלה, לפיהן חוותה תקיפה מינית מצדו של א"ח, ובפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו לרגל עליית הסרט כתב כי "היא הקורבן: של אלימות מינית, פיזית ונפשית לאורך כל חייה, של מערכת יחסים מתעללת, ולבסוף של שקרים בתקשורת, שיימינג שקרי מול מדינה שלמה, התנכלויות אלימות ברשתות החברתיות ואיומים על חייה שהובילו אותה לברוח מהארץ".
לצד קידום הסרט, קרבצ'נקו והר מקדמים ברשתות החברתיות ובראיון איתה קמפיין מימון המונים חדש, במסגרתו היא מנסה לגייס כסף עבור ההגנה המשפטית שלה. בהודעה פרטית שנשלחה לקולגות שלה, מיקה תימור יצאה נגד תמיכתם של יוצרי דוקו מסוימים בקמפיין, כשלדבריה, מדובר בקמפיין ש"במסווה של קידום לסרט החדש שלו (של הר, ר.א) מטרתו לגייס כסף עבור ייעוץ משפטי לתביעת דיבה נגדי ונגד השותפים שלי לסדרה". "הסרט לכשעצמו הוא דבר לגיטימי", הוסיפה תימור, "אבל זה לא לגיטימי שיוצר סרט מעודד ומוביל קמפיין לגיוס כספים לתביעת דיבה של נשוא הסרט נגד יוצרים - וחלקכם אף תרם לו. אני כותבת לכם כקולגה כדי להציף שמדובר פה במדרון חלקלק של פגיעה בחופש הביטוי, ולא הייתי רוצה שיתבעו אף אחד מכם על יצירה דוקומנטרית שעשה".
בצל חילופי הדברים בין יוצרי "צל של אמת" לבין הר, גם הפורום הדוקומנטרי בישראל התייחס להתפתחויות האחרונות. "כמי שנושאים על דגלנו את חופש הביטוי וחופש היצירה ונלחמים עבורם חדשות לבקרים, אנו קוראים לכל הצדדים לדבוק בערכים אלו גם במצב הנוכחי כאשר יצירה אחת מבקרת את ממצאיה של יצירה אחרת", נכתב בפוסט שעלה אתמול.
לאחר עליית הפוסט, פורסמה שורה של פוסטים ותגובות מצד קהילת יוצרי הדוקו, בהם זה של מאיה זינשטיין ("טהורה לעד"), שתמכה בקריאה של הפורום להרגעת הרוחות. "מאז פרסום הכתבה על הסרט 'צל כבד' וקמפיין גיוס הכספים'", כתבה זינשטיין בפייסבוק, "מתחולל מחול שדים מתחת לפני השטח בתוך הקהילה הדוקומנטרית הקטנה שלנו, במסגרתה מופעל לחץ על יוצרים להסיר את תמיכתם בסרט ובאולה עצמה (...) אנחנו, הקהילה שיצאה להפגנות כדי להגן על חופש הביטוי בקולנוע, לא יכולים להרשות לעצמנו להתנהל אחרת כשהזרקור מופנה פנימה אלינו". "(זו) סוגיה סופר חשובה של חופש ביטוי ויצירה והשמעת קולות שבדרך כלל מושתקים", הוסיפה במאית הטלוויזיה עידית אברהמי, "הסיבות שבגללן אנחנו עושים בין היתר קולנוע דוקומנטרי".
בין הראיון הטרי לסרט, גם קרבצ'נקו עצמה ממשיכה להתבטא בנושא, ובימים האחרונים אף פתחה חשבון בטוויטר. אתמול, בהתייחסות לעלייתה של סדרת הדוקו "אחרי חצות", אותה יצרה מיקה תימור, ולהאשמות שלה עצמה נגד א"ח, כתבה: "מיקה תימור נתנה במה לאנס ועושה סדום, מכה נשים אכזר בסדרה 'צל של אמת'. ליבי נחרד ומחבק את הנשים האמיצות שישבו מולה על כיסא בסדרה החדשה שלה. אבל תחליטי מיקה, את מבלבלת את אלוהים".
מיקה תימור נתנה במה לאנס ועושה סדום, מכה נשים אכזר בסדרה צל של אמת. ליבי נחרד ומחבק את הנשים האמיצות שישבו מולה על כיסא בסדרה החדשה שלה. אבל תחליטי מיקה, את מבלבלת את אלוהים.
— אולה קרבצנקו (@Ola_kravchenka) March 15, 2021