בקיץ האחרון, כשהמיני-סדרה שומר ראש עלתה ב-BBC, היא הפכה לאירוע טלוויזיוני באופן מיידי. עם ריצ'רד מאדן (רוב סטארק ממשחקי הכס) בתפקיד ראשי ויוצר הדרמה הבריטי המצליח ג'ד מרקוריו (שחיתות) בתפקיד השואו ראנר, ספק אם מישהו חשש מכישלון טלוויזיוני. אבל אף אחד לא יכול היה לחזות עד כמה שומר ראש עומדת להצליח. הסדרה שעוקבת אחרי חייל לשעבר, פוסט-טראומטי, שהופך לשומר הראש האישי של מזכירת פנים שנויה במחלוקת, הפכה לשיחת היום של הממלכה המאוחדת כשהיא סוחפת כמות בלתי נתפסת של צופים בסטנדרטים בריטיים, עם שיא של כ-11 מיליון צופים שהצטופפו מול פרק הסיום.
"היו מספר גורמים שעזרו לנו להגיע למספרים כאלו", מנתח מרקוריו בראיון טלפוני. "אני מייחס הרבה מזה לזמן השידור - זה היה בסוף הקיץ וכבר זמן מה לא היה אירוע טלוויזיוני ששאב את הצופים. אז הקהל היה מוכן לזה, חיכה לזה. מרגע ששומר ראש הגיעה הבאז החל, והיא הפכה לסדרה מדוברת - עיתונים התחילו לכתוב עליה ואני חושב שהצופים לא רצו להישאר מאחור, מחוץ לשיח. יש בה גם הרבה מתח ובכל פרק יש קליף האנגר שמשאיר את הצופים מחכים לפרק הבא - כך הצלחנו למעשה להגדיל את הצופים משבוע לשבוע".
"ההבדל הגדול בין התעשייה הבריטית לאמריקאית היא ששלנו קטנה בהרבה", הוא ממשיך. "זה אולי נשמע כמו חיסרון, אבל זה עשוי להיות יתרון גדול. רק כך סדרה כמו שומר ראש יכולה להפוך לאירוע טלוויזיוני ולהביא בערך חצי מציבור הצופים בשידור חי. כאן, הקהל עדיין מסורתי יחסית בהרגלי הצפייה שלו ולכן אפשר ליצור את הדבר שכולם מדברים עליו ולהחזיר את הצופים שבוע אחרי שבוע. בארה"ב זה לא היה קורה".
הסדרה קיבלה גם משב רוח שני כשהגיעה לנטפליקס
"הסדרה עלתה ועדיין קיימת גם בשירות BBC iPlayer והפכה גם שם לסדרה הכי נצפית, כך שהגענו לקהל הצעיר גם בלי נטפליקס. יחד עם זאת, זה נפלא עבור יוצרי תוכן כמוני שיש מקום נוסף שאנחנו יכולים לפנות אליו ולהציע סדרות. הניסיון שלי עם נטפליקס היה מאוד חיובי, והם ללא ספק הביאו אותי למקומות שמעולם לא הייתי מגיע אליהם בלעדיהם".
בארה"ב יש סיכוי לא מבוטל שגם הקריירה של מרקוריו לא הייתה קורית. בגיל 28 הוא עוד עבד כרופא בברמינגהם, לאחר שעזב את תפקידו כרופא מוטס בחיל האוויר המלכותי. יום אחד נתקל במודעה בשבועון רפואה בריטי: חברת הפקות טרייה חיפשה תסריטאי בעל ידע רפואי כדי ליצור דרמת בית חולים חדשה. על אף שלא היה לו ניסיון בכתיבה, ובטח לא בכתיבה לטלוויזיה, מרקוריו הגיש מועמדות, ולמרבה ההפתעה קיבל את הג'וב. התוצאה הייתה סדרת הדרמה הראשונה שלו, Cardiac Arrest, אותה כתב בשם בדוי בין המשמרות הארוכות בבית החולים, מה שהפך לספתח של קריירה בת 25 שנים.
איך הרקע המקצועי שהגעת איתו תורם לאופן שבו אתה כותב את הסדרות?
"אני מרגיש בר מזל שהתחלתי בדרך שונה. העובדה שאספתי את החוויות האלו לפני שהתחלתי לכתוב נתנה לי את התובנה לגבי איך מקומות עבודה מתפקדים ואיך מוסדות כאלו עובדים. אני מנסה להביא את זה גם לתוך הסדרות. יש גבול מסוים של כמה אפשר ללמוד מתחקיר, ובגלל שאני מביא ניסיון משלי, הסדרות מקבלות רקע הרבה יותר אמין וריאליסטי. זה יתרון גדול".
איך עושים תחקיר לאופן שבו נראים חיים פרטיים של שרת פנים?
"היו לנו מספר יועצים שלימדו אותנו על מערכת היחסים בין שרת הפנים לשומר האישי שלה. היו יועצים שבעברם עבדו כשומרי ראש של בכירים בממשל, ומכיוון שנקודת המבט של שומר ראש הייתה זו של דיוויד באד, זו הייתה פרספקטיבה חשובה מאוד עבורנו. היה לנו גם יועץ שעבד בדרג גבוה לצד מזכיר הפנים ולמדנו ממנו הרבה על איך נראה התפקיד מבפנים. בנוסף, בשנים האחרונות היו באנגליה מספר מזכירוֹת פנים מתוקשרות במיוחד, כך ששאבתי גם מהמציאות. זה מאוד מעניין ליצור דמות שמבוססת במידה חלקית על המציאות. על אף שיש קווים מקבילים לדמויות מהחיים, האתגר היה לגרום לה להיות שונה".
אתה נוטה לעסוק במוסדות שהציבור אמור לסמוך עליהם - עשית סדרות על בתי חולים, על שוטרים מושחתים, על מזכירת המדינה. אתה בעניין של ניפוץ מוסדות ממלכתיים?
"אני חושב שמוסדות כאלו מעניינים ברמת הדרמה שלהם. שם נמצאים האנשים בעלי הכוח, מקבלי ההחלטות, האנשים שאמורים לשמור על הסדר. מעבר לכך, אני מנסה מאוד לחבר אותם לאמת. סדרות על בתי חולים, משטרה או ממשלה מנסות לרוב לייפות את המציאות ולהציג איזה אידיאל, אבל אני אוהב לקרב את זה למציאות כמה שרק ניתן. גם שם יש אנשים פגומים ומושחתים. מה שעבורי מעניין בדרמה זה אותם האנשים".
יש עוד מוסד כזה שהיית רוצה לעסוק בו בסדרה הבאה?
"הייתי מאוד רוצה לכתוב על מוסד אמריקאי, כי יש הבדל מאוד גדול בין האופי האמריקאי לבריטי. זה מתבטא גם בשוני המבני והאישיותי בין המוסדות שלנו, זה יהיה שינוי מרענן".
כיוצר טלוויזיה, במה אתה צופה לאחרונה?
"אני מאוד אוהב את סאלי לנצח של ג'וליה דיוויס. זו קומדיה אפלה שעשויה נהדר ואני מעריץ גדול של ג'וליה. חוץ מזה, אני צופה קבוע ב-Homecoming, אבל באופן כללי אני פחות נהנה לצפות בסדרות דרמה. זה מרגיש לי כמו עבודה. אני יושב ומנתח את התכנית, ואם היא לא טובה אני רואה את זה מיד ולכן לא נהנה. אם היא טובה זה יותר גרוע, כי אני פשוט מקנא שאני לא יצרתי אותה. לכן אני צופה יותר בקומדיות. הייתי מאוד שמח להזדמנות ליצור גם קומדיה, אני רוצה ליצור קומדיה אפלה ויבשה. אבל בינתיים אני מאוד נהנה לייצר מותחני דרמה, זה טבעי לי".
ג'ד מרוקריו יתארח בכנס החדשנות בטלוויזיה INTV מבית קשת, בתאריכים 11-12.3. הפרטים המלאים זמינים באתר הכנס