- הספוילר הגדול של "משחקי הכס"
בזמן שכולנו התעסקנו פעם אחת אחרונה בצרותיהן של משפחת רוי (עוד על כך בהמשך), לא הענקנו מספיק תשומת לב לציון דרך משמעותי אחר שעליו אחראית רשת HBO: לפני עשר שנים בדיוק, ממש בסוף השבוע הזה, שודרה החתונה האדומה של "משחקי הכס" (יס, הוט וסלקום). הכל כבר נכתב על האירוע ההוא, הגראונד זירו של טלוויזיית האיכות של ימינו. הצופים שראו איך גיבור "משחקי הכס" מאבד את חייו תוך תשעה פרקים לא העלו בדעתם את מרחץ הדמים שחיכה להם בפרק התשיעי של העונה השלישית, ומאז עוד ועוד סדרות סגרו עונות עם פרקים לפני-אחרונים שטורפים את כל הקלפים. החתונה האדומה שינתה את הציפיות שלנו מהטלוויזיה שלנו, והיא מהדהדת גם היום, בעומקי עידן הסטרימינג: כשמשהו חשוב באמת קורה בסדרה גדולה באמת, שום אלגוריתם או לוח שידורים לא ימנעו ממנו להפוך לאירוע גלובלי.
הגלובליות הזו היא שיקול גדול, אך לא בודד, בדיון הבלתי נגמר על אחד המושגים הכי חשובים בטלוויזיה המודרנית. זה שליווה כמעט כל פרק של "משחקי הכס", ועוד לא לגמרי פיצחנו את היחסים שלנו איתו: הספוילרים. בין אם מדובר בשיחת מסדרון או בטקסט שאתם קוראים כעת, האם עדיין יש צורך באזהרת ספוילר לפני שמדברים על הרצח של רוב, קטלין וטאליסה סטארק על ידי בני פריי? אם התשובה שלכם חיובית - אין לכם מה לחפש כאן. גם בגלל שיש עוד ספוילרים בדרך, ובעיקר בגלל שאי אפשר לאכוף את טרור אזהרות הספוילרים על פרק בן יותר מעשור. כנ"ל לגבי פרקים בני שנה, חודש, אולי שבוע ובמקרים קיצוניים אפילו יום. עוד מעט נחזור לזה.
מה לראות?
את "גברת דיוויס" (יס), התוספת החדשה לז'אנר "אישה בורחת מתוכנה", כשעל כס היוצר נמצא דיימון לינדלוף ("אבודים"). האחות סימון (בטי גילפין האדירה) היא נזירה היוצאת למלחמה בבינה המלאכותית - אובססיה הוליוודית ותיקה שעומדת להחליף את טרנד המגפות בתור האיום הגדול על חיינו - ולמרות שהיא מתפזרת להרבה יותר מדי כיוונים מיותרים, הבסיס שלה מספיק מחורפן בשביל להצדיק צפייה. פשוט תתכוננו להמון רפרנסים דתיים, כאלה שרק מעיקים על מה שאמורה להיות סדרה די קלילה. לביקורת המלאה של מיכל ישראלי. - הספוילר הגדול של "יורשים"
למרות תהפוכות רבות לאורך ארבע עונות חדות כתער, "יורשים" (יס, הוט וסלקום) נכנסה בכל הכוח לסימפוזיון הספוילרים רק בסיבוב האחרון שלה. גם בגלל שלקח זמן עד שיקירת המבקרים הכתה שורשים אצל הקהל הרחב - וגם כי ההחלטה (שכולם צריכים ללמוד ממנה) לסיים את הסדרה השבוע, עם סוף העונה הרביעית, זימנה שורת טוויסטים משמעותיים. "יורשים" הייתה תלמידה מצטיינת בבית הספר של "משחקי הכס" לאומנויות הפרק התשיעי, אבל את מותו של לוגאן רוי (הוזהרתם שיהיו ספוילרים) היא הביאה העונה כבר בפרק השלישי. במבט לאחור, אי אפשר לומר שאלה לא היו ימים קצת מוזרים. אנשים נזהרו לשוטט ברשת ובמשרד כדי לא להיתקל חלילה בידיעה מוקדמת על כך שגיבור הסדרה "יורשים" (שעוסקת, נכון מאוד, ביורשים שלו) מת בגיל סביר למדי, בטח בהתחשב בכל הסיבוכים הרפואיים שהיו לו. האם אפשר לספיילר את מותו של אדם שכולם התכנסנו כאן בשביל לראות את מותו?
התשובה, למקרה שצריך לציין, שלילית. ומאחר ש"יורשים" גם ככה השתלטה על כל חלקה טובה ברשת - הרבה צופים הגיעו לפרידה מלוגאן כשהם יודעים מה מצפה לו, ועדיין נהנו מספיק בשביל להעיד שזו הייתה שעה של טלוויזיה מופתית. בדיוק כמו הרבים שהצטרפו ל"משחקי הכס" באיחור מסוים, אחרי שגילו מה מצפה להם בחתונה האדומה, והצליחו ליהנות ממנה בלי שום הפתעה גדולה. ואם כבר טלוויזיה מופתית, הפרק האחרון בהחלט של "יורשים" מחייב הפוגה קצרה לטובת סיכום דירוג העוצמה שהופיע כאן במהלך השבועות האחרונים: מפתה להציב בראש הטבלה את טום או לוקאס, הבוסים החדשים, אבל האמת היא שמי שמחזיקה בקייס לא רע לפסגה היא דווקא שיב. טום, חלקלק ככל שיהיה, הוא עדיין בובה על חוט ומשרתם של כמה אדונים. ואם בתחילת פרק הסיום שיב היא זו שנזדקקה לו בשביל הנראות, עכשיו המצב הפוך. היא לכל הפחות מסיימת את הסדרה עם עוצמה גדולה יותר מאלה של האחים רומן וקנדל, בורג שמתאים רק למכונה אחת, ובמפעל משפחתי כמו "יורשים" זה כל מה שחשוב.
על מה לוותר?
על "המדבר הגבוה" (אפל TV פלוס), סדרת הקומדיה החדשה של פטרישה ארקט - אישה שתמיד כיף לראות (בעיקר ב"ניתוק", שעונתה השנייה רק הולכת ומתרחקת), אם כי הפעם הנסיבות לא מספיק מוצלחות. במעין ריפ-אוף על דמותה של ג'ניפר קולידג' מ"הלוטוס הלבן", ארקט מגלמת כאן חוקרת פרטית מתחילה שחיה בכאוס בלתי נגמר. בימים שבהם שירותי הסטרימינג מלאים בפחמימות ריקות, ממש אין סיבה מיוחדת להתעכב עליה. לביקורת המלאה. - קוד אתי חדש, לטובת הספוילרים הבאים
אז חצי ממשפחת סטארק הולכת בחתונה האדומה, ובראן הופך למלך שבע הממלכות בפרק הסיום. לוגאן רוי מת, דן הוא גוסיפ גירל, טניה מ"הלוטוס הלבן" בורחת מההומואים ונופלת למוות מהיאכטה, קריסטין היא זו שירתה בג'יי אר, שרון איילון בוחרת ביואב שוורד ואסתי המכוערת באמת נראית ככה. כל אלה הם ספוילרים, ועל כולם - כן, גם הטריים יחסית מ"יורשים" ו"הלוטוס הלבן" - מותר כבר לדבר בנחת בלי להזהיר אף אחד מראש. עבר מספיק זמן. אבל מה לגבי סדרה בת שבועיים כמו "אלף"? האם העובדה ש"הנשיא" (שמבוסס בבירור על משה קצב) חוזר בו מעסקת הטיעון נחשבת ספוילר? והאם זה בכלל משנה? כי דוגמה אחרת, מהקצה השני של היצירה הישראלית, יכולה דווקא להוכיח את ההפך: העובדה שדור טאוב ונויה אריאלי יצאו כזוג מצילומי "אהבה חדשה" הודלפה לפני השידור בחודש שעבר, ולא בטוח שזה הפריע לצופי ריאליטי הטראש. מצד שני, נראה אתכם מספרים על שמועה אודות אחד הזוגות החדשים ב"חתונה ממבט ראשון" בלי שיזרקו אתכם מהמשפחה שלכם.
עידן השפע הטלוויזיוני הביא איתו תוכן מגוון ומותאם אישית, אבל למרות שהפחית למינימום את מספר מדורות השבט - הוא כבר לא יצליח לכבות אותן. הרי אף אחד לא חשב שאסור לדבר בעבודה על גמר "כוכב נולד" בבוקר שאחרי, וזה תקף באותה מידה גם לגמר "הכוכב הבא". גם לסתם פרקי הדחה, וגם לכל דבר שקורה ב"חתונמי", וגם כשמדובר בדרמה שבועית עם המון צופים כמו "הלוטוס הלבן" או "פאודה". אם זה שודר, זה מותר. ספוילרים על סמך ידע מוקדם (ע"ע "קראתי את הספרים") הם כמובן טריטוריה אחרת, וכנ"ל לגבי עונות שעולות בבת אחת. לאנשים יש את הקצב שלהם, וזכותם לצפות ב"אלף", "הכתר" או "דברים מוזרים" מבלי להתהלך בחרדה אל עבר שיחות החולין בעבודה. מצד שני, המתמהמהים לא ראויים שנחכה להם לנצח. צריכת טלוויזיה בשנת 2023 היא מטלה רלוונטית לכולם, ולכן מצופה מהם למינימום של השקעה. באווירת ההידברות של השבועות האחרונים, אולי הגיע הזמן לנסח קוד אתי קצר ומעודכן.
כמו שכבר צוין, סדרות שכולם מדברים עליהן - נוצרו בשביל שנדבר עליהן. לכן ערב-שניים זה מספיק כשמדובר בדרמה ישראלית או בינלאומית שבועית בפרופיל גבוה. מה לגבי ריאליטי, דוקו-ריאליטי ודרמות שעולות בלייב כמו "גוף שלישי"? על שידורי פריים טיים מותר לדבר כבר בבוקר שאחרי, כמובן. אם הסדרה האהובה עליכם עלתה בבינג', יש לכם משהו כמו שבוע, תלוי בכמות הפרקים ובמידת ההייפ. כולנו אנשים עובדים, אבל כולנו יכולים להתאמץ עוד קצת. הצטרפתם לסדרה באיחור? תבקשו בנימוס שלא יספיילרו אותה לידכם, ובכל מקרה האחריות היא עליכם. משלימים סדרה שכבר הסתיימה? זה ממש בסדר שידברו עליה בנוכחותכם. אם לתחושתכם עוד לא בשלה העת להיזכר במי שרצח את לורה פאלמר, אתם מוזמנים לקום וללכת.
אבל הדיון הזה, על "יחסינו עם ספוילרים לאן", לא מוגבל רק לשיחות ברזייה ושאלות של זמן. הנה הזדמנות טובה להציף שאלה נוספת: אם ספוילר ממש הורס לכם את הצפייה, אולי היא לא הייתה מספיק טובה מלכתחילה? כי כבר סיכמנו (במעמד צד אחד) שכל הספוילרים ל"יורשים" ו"אהבה חדשה" לא מנעו מהן להפוך לחוויות משובחות בדרכן. ואם אתם עדיין מעדיפים להימנע מספוילרים זה מקובל, פשוט לא חוסך לכם את העבודה. תסגרו את הטלפון בזמן ההימנעות שלכם, ובמקרה שבו היא מתמשכת אז לפחות תתרחקו מהרשתות החברתיות. לצופים המהירים מותר להעלות איזה פוסט שהם רוצים, ויהיה נחמד מצדם להעלות אותו בליווי אזהרה ברורה. הרי בלי ממים וחפירות על "יורשים", גם ככה כבר אין שום הצדקה לקיום של פייסבוק ואינסטגרם. באתרי האינטרנט, עם דגש על זה שאתם נמצאים בו כרגע, בכל מקרה יש הסכמים לא-כתובים עם הקוראים. אין ספוילרים טריים בכותרות, ורצוי לשים איזו אזהרת ספוילר בפנים, לטובת המתקשים. כשמדובר בספוילר משמעותי, התוקף שלו בגזרת הכותרות ארוך יותר מאלה של השיחות בכתב ובעל פה. רק עכשיו מתחיל להיות לגיטימי לכתוב "המוות של לוגאן רוי" בעמודי הבית השונים, וזה בסדר. פשוט תזכרו שזו מחווה של רצון טוב, הרבה מעבר למה שאתם אמורים לקבל. ומעל כל אלה מתנוסס כלל חשוב אחד, והוא שאזהרות ספוילר קיימות בשביל שנדבר על הספוילר מיד אחריהן. אם מבחינתכם הן תירוץ לפסילת שיחה על הסיום של "יורשים" אחרי יותר מ-24 שעות - פאק אוף, באמת.
בשבוע הבא
עונה חדשה עם מומחה חדש ל"חתונה ממבט ראשון" (קשת 12, 4.6); וגם לניסוי המרגש של "80 וארבע" (כאן 11, 5.6); אחרי הרבה יותר מדי סערות וטינופים מאחורי הקלעים, יוצר "אופוריה" סם לוינסון חוזר ל-HBO ב"איידול", שיתוף פעולה עם היוצר, המוזיקאי והשחקן הראשי דה וויקנד (יס, הוט וסלקום, כנ"ל); ארנולד שוורצנגר, עכשיו גם כוכב טלוויזיה בזכות "פובאר", מקבל דוקו על חייו ב"ארנולד" (נטפליקס, 7.6); העונה הרביעית והאחרונה בהחלט של "אמת או חובה" (נטפליקס, 8.6); וליאור רז ממשיך לעשות חיל מעבר לים, הפעם בתפקיד משני בסדרת הדרמה "החדר הצפוף" (אפל TV פלוס, 9.6).
צילום בטי גילפין: מתוך "גברת דיוויס", yes / צילום קיראן קולקין, שרה סנוק וג'רמי סטרונג: מתוך "יורשים", יס, הוט וסלקום / צילום פטרישה ארקט: מתוך "המדבר הגבוה", אפל TV פלוס