1. תרופת סבתא
    אם להודות באמת, "80 וארבע" (כאן 11) היא חלומו הרטוב של כל ציניקן: חבורת זקנים וחבורת ילדים נפגשות מדי יום לפעילות בגן שהוקם בתוך בית אבות? רק תוסיפו לשם את הכלבים מ"מישהו לגור איתו" ותהיה לכם הקלישאה המושלמת של תאגיד השידור הישראלי. אבל מה לעשות, עם כל הרצון לבחון בביקורתיות אמיתית את מה שקורה בעונתו השנייה של הניסוי הדוקומנטרי - זה בלתי אפשרי. פרק של "80 וארבע" הוא בגדר מתקפת טילים על כל החומות שאנחנו מציבים לפני צפייה בטלוויזיה, ולא פלא שהפרויקט יוצא הדופן הזה כבר הכה גלים ברחבי הארץ. אפילו לא מפתיע לגלות שלמרות שחלפו ארבע שנים, ולמרות שהמגפה הכתה קשות בבתי אבות, כמעט כל המשתתפים הקשישים של העונה הקודמת עדיין איתנו. כי יש בה כוח מרפא, הן עבור המצולמים והן עבור הצופים.

    למרות שכל הקיטש האנושי והטבעי עדיין שם, העונה החדשה של "80 וארבע" כן מציגה כמה שינויים מינוריים - יש יותר צילומי חוץ, יותר מפגשים בבתיהם של הזקנים ויותר רקע על הזאטוטים המתוקים. ככה, אנחנו אפילו מקבלים עדות ממקור ראשון על אחד הנזקים הכי לא מדוברים של המגפה: דור שלם של ילדים שהעבירו יותר ממחצית מחייהם בהוראות בלתי פוסקות על כמה חשוב להתרחק מסבא וסבתא, כאילו מדובר בזרים. מבחינתם, לא בטוח שיש כזה הבדל בין הקשישים החייכנים של "80 וארבע" לבין הסבים והסבתות המקוריים. אבל אחרי השפל באה הגאות, וגם הסבתא שאיבדה את שתי בנותיה והסתגרה בבית מצליחה ליהנות ביציאה לספארי. המרכיב המאחה הזה הוא הסגולה הכי גדולה של התוכנית, הפקה נוגעת ללב שאי אפשר לדלג מעל אף פרק שלה. כזו שאף גורמת לצופים שלה לכבות את הטלוויזיה, ולהרים מיזמים דומים בחיים האמיתיים.


    מה לראות?
    את "שישה אפסים" (כאן 11), דרמה קומית על חבורת אנשים מהיישוב שזוכים בהגרלת מיליונים - ועל הסדנה הקבוצתית שאמורה להכין אותם ליום שאחריה. למרות רמה לא לגמרי אחידה, ובעיית מזרחים רצינית, אין לה שום סיבה לא להצליח כאן. וגם אם זה לא יקרה, היא לנצח תיזכר בתור הסדרה שבה שלמה בראבא ולאורה ריבלין הצליחו לבלוט מתוך קאסט של כמה מהשמות הצעירים הכי לוהטים כרגע. לביקורת המלאה.

  2. אליל בלי חסינות
    בואו תקבלו סוד מבפנים: אפילו מבקרי הטלוויזיה הכי מקומבנים מעבר לים לא קיבלו יותר משני פרקים לצפייה מוקדמת מתוך "איידול" (יס, הוט וסלקום). אולי זה איזה ספוילר ברמת "יורשים" שמחכה בהמשך, אולי אלה לקחים שהופקו לאחר שפרק הסיום של "בית הדרקון" הודלף (מתוך ישראל), ואולי - מה "אולי", הכי סביר - שברגעים אלה ממש ישנו חדר עריכה שבו עדיין תקועים סם לוינסון ודה וויקנד. כי כבר תקופה ששמה של סדרת הדגל החדשה מבית HBO הולך לפניה בכל הנוגע למיליונים שנשרפו לחינם, סכסוכים מתוקשרים, החלטות יצירתיות בעייתיות ובעיקר כאוס כללי מאחורי הקלעים. אל תתפלאו אם יום אחד יתגלה כי בעודכם מנסים להבין מה "איידול" בדיוק רוצה מכם, גם היוצרים עצמם עוד לא החליטו לאן הם הולכים.

    לכן, עם כל הכבוד לביקורות על כך שמדובר בפורנוגרפיית עינויים אחת גדולה, "איידול" סובלת מבעיה חמורה יותר: זו איננה סדרה מגובשת. אבל זה ממש לא אומר שהיא גרועה כמו שעשו ממנה. למעשה, על סמך שני הפרקים הראשונים - וליתר דיוק החצאים הראשונים של כל אחד מהם - "איידול" דווקא עושה עבודה יעילה, מצחיקה ומסקרנת בעודה מספרת על כוכבת הפופ הצעירה בגילומה של לילי-רוז דפ. חוץ מדפ עצמה (שתישאר "הבת של" כל עוד לא תפגין איזושהי יכולת משחק מרשימה), בקאסט יש כמה הופעות מוצלחות כמו הזמר טרוי סיון, ג'ני מלהקת הקיי-פופ בלאקפינק ושחקנית האופי ג'יין אדמס. רק שאז מגיעים הלילה, דה וויקנד והתוכן המיועד למבוגרים בלבד. שם, "איידול" כושלת לא רק בהיבט המוסרי שכבר נלעס ונטחן, אלא גם במבחן הבסיסי של לעורר עניין. קו העלילה של הכת לא מספק בשום צורה, ומן הסתם רק יביא עוד טוויסטים שיוציאו את העוקץ מהסדרה. למרות שבתור יוצר "אופוריה" סם לוינסון רחוק מלהיות מושלם, נראה שדה וויקנד הרס לו את "איידול" בדיוק כמו שהוא הורס את החיים של הגיבורה.

    פריים אחד למזכרת
    על פניו, סתם דיון אקטואלי ב"אזור בחירה" (רשת 13) בנוגע לנערה איילה ימין, שנאסר עליה לשחק כדורסל מול קבוצת הבנים אליצור אפרת. אבל כשמדובר ברביב דרוקר, אי אפשר להיות בטוחים שאין כאן איזו עקיצה לאילה אחרת, צ'ילבה ותיקה שעד לאחרונה עוד חלקה איתו את הרצועה.


  3. למי קראתם אתנחתא?
    תוכניות כמו "רוקדים עם כוכבים" (קשת 12) לא הורסות קריירה, אם כי הן גם ממש לא חייבות להזניק אחת. לכן זה כל כך מרגש כשזה קורה מדי פעם: אוראל צברי השתחל לפריים טיים והפך לשם מוכר בכל בית, סנדי בר בישלה קאמבק שעוד לא נחשפנו עד הסוף לתוצאותיו, ומעיין אדם הסירה מעליה כמה שכבות מחלוקת שעזרו לה להתבגר מעמדת הפאנליסטית המטרילה. בעונה החדשה, די ברור מי הצברי התורנית - ולא רק בגלל שגם אצלה הליהוק הקבוע ב"ארץ נהדרת" נראה כמו עניין של זמן. עדי חבשוש, עד לפני רגע אתנחתא קומית מתבקשת, פתאום מוצאת את עצמה בעמדת הפייבוריטית הברורה. והעמדה הזאת מפתיעה את כולם, מהשופטים באולפן עד הצופים בבית, אבל ממש לא אותה.

    בגיל 36, חבשוש היא עדיין סוג של חידה. באדיבותם של גורי אלפי ואדיר מילר, "האחיות המוצלחות שלי" ו"צומת מילר" סידרו לה שני תפקידים פופולריים בעשור הקודם - וסביר להניח שמאז לא לגמרי שמתם לב אליה, אלא אם יש לכם ילדים בגיל מסוים. היא נוכחת ברשתות החברתיות מבלי להיות משפיענית, משתייכת לשוק הרווקות למרות שענייני הזוגיות שלה מעולם לא הגיעו לכותרות. עם רובם המכריע של כוכבי העונה הנוכחית, אנחנו יודעים איך נראית המשפחה שלהם, מה הם עושים כשהם קמים בבוקר ואיפה נפגוש אותם בקרוב. עם חבשוש לא. זה לא מנע ממנה להפוך לאישיות עם קונצנזוס חיובי סביבה, בעיקר בזכות דמויות מוצלחות והרושם שמדובר באישה שתמיד באה בטוב, אבל כן יצר חיץ מסוימת בינה לבין הקהל. מזהים אותה, מכירים אותה, מעריכים אותה, אבל מקום ראשון?


    באופן היסטורי, המקום הראשון שמור לאנשים שלא נראים ומתנהגים כמו חבשוש. רק שבשבועיים האחרונים היא אכן נמצאת בראש הטבלה, גם של ציוני השופטים ב"רוקדים עם כוכבים" וגם של מדד הבאזז הכללי סביב התוכנית. וראוי לחדד: זה שחבשוש לא הייתה פייבוריטית, לא אומר שהיא לא ווינרית. זו רק אחת מהמעלות המפתיעות שלה שמתגלות כעת בתוכנית, ובזכותן נראה שהקריירה שלה ניצבת בפני נקודת מפנה. מבחינת תדמית ומיתוג היא אולי האוראל צברי של העונה, אבל מבחינת הכישורים והנחישות (והסבירות לזכייה) מדובר ביורשת של אלכס שטילוב. אם אורלי לוי-אבקסיס הצליחה לתקן חלק נכבד מהרתיעה ממנה עוד לפני המעבר לשידורים החיים, חבשוש מלכתחילה נהנית מעמדת זינוק נוחה יחסית. ותוך לא יותר מעשר דקות נטו על רחבת הריקודים, פתאום היא עושה את מה שהיה נראה בלתי אפשרי. היא זאת שהריקודים שלה נשמרים לסוף הערב, ברגע השיא, והשם שהכי מלחיץ את יתר המתחרים. מאחר ש"רוקדים עם כוכבים" היא גם ככה על הכוכבים שלה לא פחות משהיא על ריקודים, את האשראי שהיא מקבלת כעת חבשוש עוד אמורה לפדות למזומן תקשורתי. אולי זו תהיה עוד הברקה קומית, אולי היא תשבור ימינה ותנסה משהו דרמטי. מה שבטוח הוא שבבוא העת, כשמישהו יצטרך לסכם את שנת 2023 ואת האנשים היפים והנכונים שלה, חבשוש תעבור בפעם הראשונה ממשבצת סותמת חורים אהובה לאישיות שכבר אי אפשר להתעלם ממנה.

    בשבוע הבא
    יוצרי "אופוריה" ו"שעת נעילה" חוזרים עם הדרמה הישראלית "שמים אדומים", המבוססת על ספרו של דניאל שנער ומתרחשת בימי האינתיפאדה השנייה (רשת 13, 19.6); השלב החמישי ביקום הקולנועי של מארוול יוצא לדרך גם בטלוויזיה, עם המיני-סדרה "פלישה סודית" (דיסני+, 21.6); עונה שנייה ל"פשוט ככה", סדרת ההמשך של "סקס והעיר הגדולה" (הוט, 22.6); ובתזמון לא מקרי בכלל, קים קטרל - מי שנעדרת ממנה בגלל סכסוך מתוקשר, אבל כן תפציע בפרק הסיום - מככבת בדרמה הקומית הלהט"בית "גלאם" (נטפליקס, כנ"ל).

    צילום "80 וארבע": מתוך "80 וארבע", כאן 11 / צילום לילי-רוז דפ: מתוך "איידול", יס, הוט וסלקום / צילום רביב דרוקר: מתוך "אזור בחירה", רשת 13