בוקר אחד התעוררה הדס "דסי" טולדנו - מפיקת חתונות חייכנית ונחושה - למציאות שלא האמינה שיכולה לקרות לה. משום מקום מצאה עצמה דסי (עדי חבשוש) בלב סאגה רומנטית מהסוג שהתרגלנו לראות רק באגדות. ארבעה גברים, ששונים בתכלית זה מזה, החליטו לעשות הכל כדי לכבוש את ליבה כאילו שאלת האהבה החליטה לשחק עם הכישופים שלה. אז לא, לא מדובר באלת אהבה אלא בכישוף סבתות שקצת יצא משליטה. ככה יצאה לדרך הקומדיה הרומנטית ״בקרוב אצלי״ שמשודרת בימים אלה על המסך של קשת 12 (פרק חדש בשני, אחרי החדשות).

מאחורי "בקרוב אצלי" עומד היוצר והתסריטאי אורי גרוס שחתום על להיטים רבים, ובהם "השיר שלנו" ו"דני הוליווד". הפעם בחר להביא לפריים טיים סיפור שכולו קסם, נוסטלגיה של אהבות ישנות ותהפוכות בלתי צפויות. גרוס התארח לצד כוכב הסדרה תומר קאפון לשיחה ב"הקלט כסדרה", פודקאסט הדרמה של קשת 12, ויחד השניים סיפרו למני אבירם על החזון שקדם לקומדיה. "זה התחיל כרעיון על מפיקת חתונות אבל מהר מאוד הפך למשהו אחר לגמרי", סיפר גרוס. "הסבתות שעושות כישוף, רעיון ארבעת הבנים. היה ברור שיש פה פוטנציאל".

אבל צריך להתחיל בהתחלה. לפני כשנה וחצי עדי חבשוש כיכבה על רחבת "רוקדים עם כוכבים" והקהל לא הצליח להישאר אדיש. "אחרי שכבשה את הרחבה פנה אליי יואב צפיר, במאי התוכנית, ואמר לי: 'עדי בשלה לתפקיד ראשי'", הסביר גרוס. מכאן הכל התפתח, ומהר. הדמויות קיבלו אישיות ופנים, וגרוס ניגש למלאכת הכתיבה. "עבדתי מסודר. ברגע שהרעיון מתבשל והדמויות ברורות - הכתיבה זורמת כמו מוזיקה. לפעמים דראפט נכתב אפילו ביומיים או שלושה. כשהרעיון מפוצח והדמויות כיפיות אז כיף לי לצלול לסצנה ולחשוב מה הטיימינג הקומי המדויק", נזכר. ארבעה חודשים מאוחר יותר כבר היו שישה פרקים, סדרה, "בקרוב אצלי".

"כשהסיכון גבוה לשם אני נמשך, אחרת זה משעמם"

למרות שנראה כאילו נתפרה במיוחד בשביל חבשוש הדגיש גרוס: "אף אחד לא רצה לבנות סדרה סביב עדי. היא שחקנית, והיוזמה הייתה שלנו לא בגלל שזכתה ב'רוקדים עם כוכבים'. כולם ראו שעדי בשלה לתפקיד והיא שותפה אמיתית לדבר הזה".

ביצירה היו מעורבים עורכים מנוסים שרגילים לעבוד ביחד ובמאי מוכשר, איתן צור, שהצטרף בשלב מוקדם. אבל, מעל לכל קשה להתעלם מעבודת ליהוק מרשימה. אושרי כהן, תמיר בר, רוני הרמן, שירה נאור, יעל שרוני, שי אביבי, דליק ווליניץ, אורנה בנאי, בן יוסיפוביץ'. למעט מקומה של חבשוש כ"דסי", היה תפקיד נוסף שנשמר למועמד אחד ויחיד. "מאוד רצינו את תומר, היה לי בראש מההתחלה", אמר גרוס על הכוכב הישראלי תומר קאפון שנכנס לנעליו של אסי, הבסטי של דסי מהתיכון ומלהקת הריקודים "הילולי פתח תקווה".

בשנים האחרונות התרגלנו לראות את קאפון מככב ב-"The Boys", הדרמה המצליחה של אמזון, וכעת הוא משנה כיוון הכי רחוק שיכול. "אני תמיד מחפש לעשות משהו אחר ושונה, למתוח את עצמי בגבולות האומנות. דברים שעדיין לא עשיתי הם הדברים שהסיכון בהם גבוה ולשם אני נמשך כי אחרת זה סתם יהיה משעמם", הסביר, "קופץ ראש לכישלון ומקווה שעם עבודה קשה זה לא יקרה".

על שולחנו של השחקן העסוק היו בכלל פרויקטים אחרים באותה תקופה ודמויות מאצ'ואיסטיות של לוחמים, אבל אז הגיע 7 באוקטובר. "מצאתי את עצמי יושב מדוכדך ובדיכאון כמו כולנו, הבנתי שכרגע לא בא לי לשחק איזה מישהו עם רובה או אקדח שנלחם ומנסה להגן על המולדת כי יש פה אנשים אמיתיים שעושים את זה ובדיוק שוחררתי ממילואים", אמר. "הסיפור לא הסתדר לי, עצרתי הכל ואמרתי: 'אני כרגע לא מעוניין לעבוד'. ויתרתי על פרויקטים שהיה לי מאוד קשה אבל הרגשתי שאין לי מה לתרום, אין חיבור, זה לא יעבוד, זה כבר לא שם".

"אלוהים ישמור, מי עושה סדרה כזו בימים כאלה?", תיאר קאפון את המחשבה הראשונה שעברה בראשו כשקרא את התסריט - אבל במקביל, הודה שפשוט לא הצליח להפסיק לצחוק. "זה קרה אם רציתי או לא, חוסר מודעות לחלוטין. הרגשתי סינרגיה עם החומר, עשה לי חיוך פנימי. יש בזה משהו כל כך ישראלי במובן הטוב של המילה, זה נוגע בנקודות חיוביות שיש לנו בחברה והפיח בי תקווה", נזכר. "הקריאה הספיקה כדי להוציא אותי מבור שחור של יצירתיות ורצון לעשות משהו אמיתי. דמיינתי משפחות ישראליות שיושבות בסלון וצופות בסדרה. זה נתן לי אופק".

אורי, איך היה לכתוב בתקופה כזו?
"יומיים לפני 7 באוקטובר סיימתי את הדראפט של הפרק הבכורה. למעט הפרק הזה, כל הכתיבה קרתה אחרי האירועים. אישית זה היה מפלט בפן האישי והלאומי. להיכנס לעולם הזה ולעבור בין הפרקים נתן תקווה למשהו כיף שעומד לקרות ושהחיים נמשכים בצל הקושי הכבד".

דביליות הכי אינטליגנטית שיש

אחד הדברים שקסמו לקאפון בסדרה היה מה שהגדיר במהלך השיחה כ-"דביליות אינטליגנטית". "הצפייה מזכירה שיש פה ישראל שחיה, קיימת ובועטת. אורי תפס משהו רחב בתרבות ובצחוקים", ציין. "זה יצר אי של שפיות, הדביליות היפה של מי שאנחנו מרגיעה אותי מחרדות. זה נתן לי את משב הרוח שאני צריך". גרוס הסכים ותיאר תרחיש אופטימי בדרכו: "יכול להיות שזה באמת ייצור מצב שבאותה שנייה הביביסט והקפלניסט ישבו, יצחקו ויתרגשו מאותו דבר".

ובקומדיה הרומנטית זכה קאפון לפגוש בשנית את עדי חבשוש, אותה ראה לראשונה כששיחקו ב"תאג"ד", מפגש שהותיר בו חותם. "לא אשכח את המפגש, זה היה בימי הצילומים הראשונים. לא ידעתי מה אני עושה וציון רובין הבמאי קרא לי לבוא למוניטור. הוא אמר לי לראות מישהי שעושה סצנה, זו הייתה עדי. היא פשוט טרפה את הפריים", אמר ונזכר בסיטואציה משעשעת, "באתי אליה אחרי ואמרתי: 'את מוכשרת ברמות'. אני לא בטוח שהיא ידעה מי אני, נראה לי שחשבה שאני אחד הניצבים, היא לא בדיוק הבינה ואמרה: 'תודה'. זה היה המפגש הראשון ומאז תמיד היה לי ריספקט מטורף".

אורי, איך הלכו הצילומים?
"יש ימים טובים וכאלו שפחות. ברוב הימים היה וייב מהמם והפקה של האנשים הכי טובים בתחומם. עשינו את זה מהר, היו בסך הכל 32 ימי צילום. חמישה ימים בערך לפרק".

חמישה ימים לפרק זה חלום להפקה, בטח בישראל.
גרוס: "כשיש יום אחד לפרק לא מספיקים וגם כשיש חמישה ימים, ככה זה תמיד. בדרך מוותרים על דברים, גם בשלב הצילומים. יוצאים דברים שלא בהכרח תכננת וצריך שיהיה מספיק חומר כדי שישקף את התסריט".

קאפון: "זה היה אינטנסיבי, אבל יש ניסיון. אתה עושה את ההכנה לפני כדי להקל כמה שאפשר. בסוף אתה בורג במערכת ואתה רוצה לתפקד בצורה הכי משומנת שיכולה להיות. אם זה אומר להיות מוכן מבחינת הריקודים שיש בסדרה, טקסטים, מבחינה פיזית. הקאסט גדול והרגשתי שאני חייב להיות חלק מהרוח של הסט, לגרום לאנשים מסביב להרגיש כיף. רציתי לאפשר לכל השחקנים להרגיש שהם לגמרי חלק מהמשפחה".

עדי חבשוש ב
"זה היה מסע בעבורה. מעורבת בכל מה שקשור בסדרה". גרוס על עדי חבשוש|צילום: מתוך "בקרוב אצלי", קשת 12

איך היה עם עדי על הסט?
גרוס: "זה היה מסע בשבילה, היא הייתה מעורבת בכל מה שקשור לסדרה, שותפה מגניבה וחשובה. היה על כתפיה הרבה אחריות, וזה מגיע עם סטרס, חדוות יצירה ושמחה".

קאפון: "עדי מהממת. בכל עולם אחר, כזה שמעבר לגבולות המדינה, אני מאמין שהיא הייתה כמו כל הכוכבות הכי גדולות בעולם. יש בה משהו ייחודי, היא אינטליגנטית ויש לה טיימינג קומי פסיכי. ממש רציתי לעבוד איתה והיא לא אכזבה לרגע. בשנייה שאמרו 'אקשן' משהו נדלק. הרווחתי חברה חדשה ואני מקווה שהיא תגיד אותו הדבר. זה מאוד קשה לקחת על הכתפיים תפקיד כזה, היא צילמה לדעתי כמעט כל יום וכל היום. זה פיזית מעייף ושוחק מנטלית, כמויות היסטריות של טקסטים וריקודים. שמח שעברתי איתה את התהליך הזה".

ומה הלאה?
"מצלם בקנדה את עונה אחרונה של 'The Boys'. צחוק-צחוק אבל אני עושה את הדבר הזה כבר שש שנים. זה מרגש, חתיכת תקופת חיים ובחיים לא עשיתי דרך כזו ארוכה עם דמות. עכשיו זה יהיה כמעט שנה של צילומים".

אורי, יש לך טיפים לתסריטאים בתחילת הדרך?
"אולי שלא להקשיב תמיד, למצוא מי אתה בכל הדבר הזה".