אנתולוגיה

סדרה שמהווה אסופת סיפורים שמואגדת תחת רעיון מאחד. כלומר, כל עונה או פרק מהווים סיפור שונה ונפרד, אבל עם חוט מקשר. הפך בשנים האחרונות לאחד מהטרנדים הלוהטים על המסך הקטן, למשל בסדרות כמו "אימה אמריקאית", "סיפור פשע אמריקאי", "פארגו" או "מראה שחורה", אך מדובר בקונספט ותיק כמו המסך, כשהדוגמה הקלאסית היא "אזור הדמדומים".

בינג'

צפייה רציפה בשניים או יותר פרקים של סדרה מסוימת ברציפות. חברות הסטרימינג הפכו את אופן הצפייה הזה לכל כך נפוץ, עד שכ-73 אחוז מבני ה-18 עד 29 הודו שהם עושים בינג' לפחות פעם בשבוע, כש-26 אחוז מהם מתחרדנים על הספה לפחות פעם ביום.

ברודקאסט

כינוי כולל לכל גוף שידור (ר"ע) שמופץ לקהל הרחב, ולא רק קבוצה מסוימת (לרוב, מנויים). בישראל ערוצי הברודקאסט העיקריים הם קשת 12,רשת 13 וכאן 11, אך גם ערוץ הכנסת, כאן חינוכית וערוץ 20 נכללים ברשימה.

גוף שידור

גופי השידור הם למעשה הערוצים וחברות הכבלים והלוויין, הקו האחרון במערך האנשים שמביאים לכם תוכניות טלוויזיה. הם הגורם שלרוב שם את הכסף על התוכן, משדר אותו וגובה כסף על פרסומות או דמי מנוי.

התאמת פרסומות אישית (Addressable Television)

אולי המונח הכי חדש, והכי חשוב נכון ל-2019: התאמת פרסומות אישית עד כאב ובזמן אמת. שיטות הפרסום הישנות הכלילו קהלי יעד לפי קבוצות גיל וניסו לפרסם מוצרים רלוונטיים, אבל זה היה ועדיין בעיקר משחק ניחושים. הפתרון לבעיה הזו נלקח מחברות כמו גוגל ופייסבוק, שמפרסמות לקהלי יעד על בסיס ניתוח מדויק של הרגלי הגלישה. עם כניסת הטלוויזיות הדיגיטליות ושירותי הסטרימינג, מפרסמים ידעו הכל על הרגלי הצפיה הספציפיים שלכם, וישדרו פרסומות שמכוונות בול עבורכם.

וי.פי.אן

בויקיפדיה יגידו לכם שזה ראשי תיבות של Virtual Private Network ומשהו על הצורך העסקי שיצר את התכסיס הטכנולוגי הזה, אבל אותנו מעניינת טלוויזיה, לכן רק נתייחס לתפקידו של בתור אביר הנטפליקס הבינלאומי - ה-VPN הוא שירות טכנולוגי המאפשר לכם בעצם לזייף גלישה דרך מדינה אחרת, כך שנטפליקס (או כל שירות סטרימינג אחר) חושב שאתם נמצאים במדינה שונה, מה שפותח עבורכם אפשרות לצפות בתכנים שמוצעים רק למדינה הזו, ויש הרבה.

טורנטים

שיטה להורדת קובצי מדיה בעזרת תוכנה יעודית. התוכנה מאתרת משתמשים פעילים בעלי הקובץ שאתם מעוניינים להוריד ואוספת מהם את המידע, כלומר בפועל, מורידה מכמה משתמשים בו זמנית. איך זה קשור לטלוויזיה? התפוצה הרחבה של שיטת ההורדות הזו דחפה את התחום למצוא פתרונות זולים ומהירים לצפייה בתכני טלוויזיה, חיפוש שהוליד את עידן הסטרימינג.

יוצר

האדם שיזם ובנה את התוכנית מראשית הדרך. מכיוון שמדובר במעמד שמשפיע על השכר מהתכנית, התואר עשוי להיות מודבק גם לאנשים אחרים מהאדם שהגה את הרעיון המקורי, כמו תסריטאים בכירים ומפיקים שהצטרפו בשלב מוקדם.

לקפוץ את הכריש

מונח טלוויזיוני עתיק המתאר סדרה שעברה את השיא שלה ונמצאת במגמת התדרדרות. למשל "דקסטר קפצה את הכריש בסוף העונה השלישית". מקורו נובע מפרק בסדרת הקאלט "ימים מאושרים" בו דמותו של פונזי קופצת באופן מילולי מעל כריש, רגע שסימל את מיאוס היוצרים מהסדרה והתדרדרות באיכותה.

ספין אוף

כשסדרה מולידה עוד סדרה, סדרת הבת נקראת ספין אוף. תרגיל שנועד להמשיך את העולם של הסדרה עם קשר כזה או אחר לסדרת המקור, לרוב על בסיס דמות חופפת (למשל סול גודמן שהגיע מ-"שובר שורות" וזכה לספין-אוף עם "סמוך על סול").

סיקוול

סדרה הממשיכה את עלילתה של סדרה קיימת. בניגוד לספין-אוף, קו העלילה הקיים מושפע מהסדרה עליה מבוסס הסיקוול באופן ישיר יותר. דוגמה כזאת "היא צער גידול בנות - הדור הבא" שממשיכה את הסדרה המקורית, "צער גידול בנות".

ערוץ מסחרי

ערוץ אשר המודל הכלכלי שלו מבוסס על שידור פרסומות. ערוץ מסחרי חייב רישיון שידור שיאפשר לו לפעול ונמצאים תחת פיקוח הראשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בישראל הערוצים המסחריים המוכרים הם קשת 12, רשת 13 וערוץ 20, ערוץ 24 וערוץ 9.

פריקוול

גם זו סדרה המתבססת על סדרה קיימת, אבל במקום להמשיך אותה (סיקוול) או להתמקד בדמות אחת (ספין אוף), הפריקוול מתמקד בנקודת זמן מוקדמת מהסדרה, ולרוב באירועים שהובילו לאירועי סדרת המקור. מבולבלים? הנה דוגמה פשוטה - אחרי הצלחת "המפץ הגדול" נוצרה סדרת הפריקוול "שלדון הצעיר" שמספרת על ילדותו של הדמות האהובה מסדרת המקור.

צפיות

המונח שמחליף את הרייטינג, גם אם עדיין לא זכה למעמד רשמי מוסדר. עם השינוי בהרגלי הצפייה של הקהל, טבלאות הרייטינג (שמודדות רק צפייה טלוויזיונית בזמן אמת, וגם זה לא באופן מדויק) מנסים ערוצי השידור למדוד את הצפייה בתכניותיהן באופן נאמן יותר למציאות. הצפיות, בין אם הן מ-VOD ובין אם מיוטיוב, הן מדד הרבה יותר אמין, אך עדיין לא מהווה תחליף מקיף לרייטינג.

קליף האנגר

סוף מותח ופתוח שבו הצופה אמור לרצות כל כך לראות את ההמשך שהוא יאלץ לצפות בפרק הבא. מקדם בינג' מסוכן במיוחד.

קופרודוקציה

הפקה משותפת של תוכנית בין שתי גופי יצירה, לרוב כהפקה חוצת מדינות. "הנערים" של קשת - HBO למשל.

רימייק (Remake)

חידוש של סדרה ישנה או ממדינה שונה. היוצרים של הרימייק יעדכנו את היצירה המקורית ויתאימו אותה לסטנדרטים של התקופה או המקום החדש. באופן יחסי לריבוט (ר"ע), הרימייק ישאף לשנות כמה שפחות מהיצירה המקורית. דוגמה מצוינת היא הרימייק ל"בטיפול" הישראלית, שהותאם לקהל האמריקאי אך נשאר נאמן לקוי עלילה ודמויות מגרסתו של חגי לוי.

ריבוט (Reboot)

ריבוט מתייחס לאתחול של סדרה, כלומר חידוש שחוזר לרעיון המקורי, אך לרוב לוקח אותו למקום חדש לגמרי שמתבסס באופן רופף על המקור. ריבוט יתייחס לרוב למותג מוכר שזוכה לטיפול מחודש, דוגמת מגוון הריבוטים לצבי הנינג'ה או  הוואי 5-0.

ריווייב (Revive)

החיאה מחדש של סדרה שהגיעה לסיומה. נפוץ מאוד בעידן הנוסטלגיה הנוכחי, הרבה בגלל יכולת הניטור של נטפליקס ודומיה, שמאתרות את הסדרות הישנות שאנשים מתגעגעים אליהן, מה שהוביל להחייאת סדרות כמו צער גידול בנות, רוזאן, מרפי בראון ועוד.

שואו-ראנר

האדם הבכיר ביותר בכל תכנית טלוויזיה, בעל הסמכות היצירתית והאחריות הניהולית הגבוהה ביותר. מקביל לתפקיד הבימאי בקולנוע, אבל בטלוויזיה השואו-ראנר יהיה לרוב היוצר. במקרים רבים הוא גם יהיה התסריטאי הראשי, אחד המפיקים ועורך התסריט. בקיצור, המנהל הכללי של הסדרה. שואו-ראנרים מוכרים הם אלו שמאחורי "משחקי הכס", שחטפו הרבה ביקורת על עונת הסיום של הסדרה.