בראשון הקרוב ב-21:00 "יצאת צדיק" חוזרת עם פרקים חדשים, תחמנים חדשים וגם אנשי מקצוע שיעזרו לכולנו לנשום לרווחה. חיים הכט חוזר להתמודד עם הנושאים שהכי מטרידים אותנו בחיי היומיום ובודק איפה נקבל את השירות המקצועי ביותר במחיר ההגון ביותר. לקראת הפרק הפותח, עם עשרות תכניות מאחוריו, הכט מודה שהוא עדיין מתרגש: "טלוויזיה זה לא צחוק. אתה מציג את מרכולתך בפני מאות אלפי אנשים ובמקביל אתה גם מגלה אנשים חדשים וטיפוסים שונים, כל פרק מרגש אותי מחדש", הוא אומר.
בפרק שפתח את העונה, התעסקה מערכת התכנית באחת התקלות הנפוצות ביותר שתופסות את כלל הנהגים: המצבר שמתרוקן. כמו תמיד, היו לא מעט אנשי מקצוע שהחליטו למצוא את הפתרונות הכי יצירתיים כדי לעבוד על הלקוח. אחד מהם, למשל, החליט לגבות מחיר מלא על מצבר חדש במקום לתקן את הישן (שהיה למעשה תקין וחדש בעצמו), ואם זה לא מספיק הוא הודיע בחגיגיות שעליו לקחת איתו את המצבר ה"מקולקל" "כי זה הנוהל של החברה", לדבריו.
העונה הראשונה עלתה לאוויר לפני כעשור והכט עומד בראשה כבר מהפרק הראשון, למרות שזו לא הייתה התכנית המקורית: "הבחירה הראשונה הייתה פיני גרשון. הוא כבר צילם פיילוט ודברים התחילו להתגלגל אבל אז הוא קיבל הצעה לאמן את מכבי ואני זכיתי", הוא צוחק. מאז עלייתה התכנית נמכרה כבר למספר ארצות שונות, ביניהן דנמרק, שוודיה ופינלנד אבל הכט משוכנע שהיא משקפת את המציאות הישראלית באופן הכי אותנטי שיש: "התחושה היא שכל הזמן דופקים אותך, לכן לרעיון שעומד מאחורי התכנית קצת קשה לעבור במקומות אחרים בעולם. ההוויה כאן היא לקמבן אנשים בעוד במקומות אחרים החוק הרבה יותר קשיח".
המחסור באכיפה, לדבריו, הוא שהופך את התכנית למשמעותית ואפילו קריטית עבור האזרחים הישראליים: "אני חושב שצריך לפעול ברמה של חקיקה בהרבה מאד תחומים. למשל, כשאנחנו מדברים על ניתוחי לייזר להסרת משקפיים, אתה מגלה שהתחום פרוץ לגמרי. בארה"ב יש ספר חוקים שאומר לצרכן במצבים כאלה וכאלה אתה לא מתקרב לעסק אחרת אתה עצמך הופך לעבריין. בכל מה שנוגע לטלוויזיה הרגולטורים יושבים לנו על העורק, אבל פה, למרות שיש סכנה של פגיעה בראיה - אף אחד לא מתערב".
"אנחנו רוצים שידעו שלהיות צדיק זה משתלם"
הכט בטוח שאין אפשרות אחרת, ש"יצאת צדיק" זו הדרך הכי טובה לשנות את דרכם של בעלי המקצוע: "זו שיטת החינוך הקלאסית. יש תגמול ויש עונש ואנחנו באמת ובתמים מחפשים את האנשים הטובים משני טעמים: אחד כדי להגיד להם ולציבור שמשתלם להיות צדיק והשני הוא ששלעולם הסיפור של האיש הטוב הוא יותר מעניין ומרגש".
אבל לא רק הטכנאים מקבלים שיעור במקצוענות. גם אנחנו, הצרכנים, לומדים איך להתמודד עם תופעת הקומבינטורים שהפכה לכל כך נפוצה: "בעונה הזאת נחתה עלינו תובנה - אנשים יצאו להפגנות ומילאו את הכיכרות בגלל שלושה שקלים במחיר הקוטג'. פתאום הבנו כולנו איך ריקי מחדרה מגיעה למצב שהיא מרוויחה 18 אלף שקל בחודש וזה לא מספיק לה כדי לגמור את החודש. אחת הסיבות היא בדיוק הדברים האלה: פה אתה מזמין טכנאי למזגן, פה הולך המצבר, פתאום מתקלקל גם הפלאפון והסכומים יכולים להצטבר לאלפי שקלים, זה כסף שחסר בהתחשבנות החודשית".
"בעלי המקצוע מחפשים את המצלמות"
חיים מודה שלצד התחושה הטובה שמציפה אותו בכל פעם שמתגלה צדיק חדש, הרבה פעמים הוא מרגיש רע דווקא כשהוא מאתר את האנשים שניסו לתחמן את הלקוח: "אנחנו עוסקים באנשים שיוצאים לעבודה כדי לפרנס. יש טענה, שאני לא מקבל בשום פנים ואופן, שמדינת ישראל גוררת את זה למקום שחייבים לרמות אחרת לא גומרים את החודש, הרי כולם עובדים על כולם. לכן חשוב להבהיר- מי שנותן שירות הגון מגיע לו לקבל כל שקל שהרוויח עבור עבודתו, אין ספק, בתנאי שעשה אותה ביושר. בעונה שעברה, אחד מטכנאי המחשבים שנמצאו צדיקים, פנה אלי וביקש שאדבר עם אשתו, שבמשך שנים אומרת לו ששום דבר טוב לא יוצא מהצדיקות שלו. לשמחתי אני הוכחתי לה אחרת".
מאז עלייתה של התכנית לשידור ההשפעה שלה מורגשת באופן משמעותי: "מעבר לזה שאנחנו מלמדים את האנשים איזה שאלות לשאול ולמה לשים לב, בעלי המקצוע תמיד מחפשים את המצלמות כי הם יודעים שאנחנו שם, בודקים את השטח, ונמשיך לעשות את זה ולבדוק גם תחומים שלא בדקנו עדיין".
עוד ב"יצאת צדיק":
- למה טכנאי הדודים עובדים עליכם כל פעם מחדש?
- הצדיק המצחיק: מי גרם לחיים הכט להיקרע מצחוק?
- איך תדעו שבעלי המקצוע לא עושים על חשבונכם סיבוב?
"יצאת צדיק",ראשון ב-21:00, ערוץ 2