מתחתנת. מזל טוב! ספרי לנו מה בן הזוג תרם להכנות החתונה, ואולי תזכי בסופשבוע מפנק

פעם לירח הדבש היה תפקיד חשוב: העלם התמים והעלמה הברה, שעד ליל הכלולות גרו כל אחד בבית הוריו, יכלו לבלות סוף סוף ביחד ובפרטיות. בירח הדבש, חופשיים ממטלות השגרה, השניים יכלו להתוודע זה לזה בצורה אינטימית ולתרגל חיים משותפים לפני החזרה הביתה. היום זה עובד אחרת. זוגות יוצאים לירח דבש אחרי שגרו תקופה ארוכה ביחד וכבר רחצו כלים באותו כיור. למרות זאת, החופשה הרומנטית יכולה להיטען במשמעות חדשה, למשל, העמקת הקשר על ידי על ידי עשייה משותפת, עיסוק בתחום שמעניין גם אותו וגם אותה, בילוי בדרך שתואמת את תפיסת העולם של השניים, משהו עם תוכן שמעבר לבטן גב וקוקטיילים בבריכה של מלון בתורכיה.

אז איך מוריקים חופשה? קודם כל באותם "פטנטים" של חיים מתחשבים בסביבה מהבית: יותר נסיעות בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה ברגל מאשר נסיעות ברכב פרטי, העדפת בתי עסק קטנים על רשתות גדולות, יותר ירקות על הצלחת ופחות מוצרים מהחי – גם במסעדות גורמה, פחות קניות ויותר טיולים. אבל הרי לא בשביל זה ארזתם מזוודות. רגע, למה מזוודות? אפשר גם תרמיל.

מי שהחופשה שלו קצת יותר ארוכה מסופשבוע קצרצר אחד, יכול לשלב מעשים טובים עם טיול. ארגון החוות האורגניות העולמי World Wide Opportunities on Organic Farms , מאגד חוות מרחבי העולם המציעות אירוח בתמורה לעבודה ולהזדמנות ללמוד דברים חדשים. בדרך כלל מקומות כאלה הם כר פורה להיכרויות עם אנשים כמוכם, רק ממקומות אחרים בכדור הארץ (חוות של WOOF יש גם בישראל, למי שרוצה לחסוך את הזיהום שגורמת טיסה). לרוב תתבקשו לעבוד כשש שעות ביום, חמישה ימים וחצי בשבוע ותקבלו ארוחות ומקום לינה, אך ישנן חוות שאליהן תצטרכו להגיע עם שק שינה ואוהל. סופי השבוע פנויים לטיולים ובילויים.

מידע נוסף על טיולי התנדבות אפשר למצוא באתר הישראלי GoEco, שבו מרוכזות האפשרויות להתנדבויות לטווח קצר או ארוך, ממוינות לפי תחומים או לפי אזורים בעולם ובארץ. באתר יש מידע בנוגע למשך ההתנדבות, עלויות, תנאי לינה, גיל המתנדבים ועוד. ההתנדבויות כוללות מיזמים אקולוגיים - מהשבת אריות לטבע במפלי ויקטוריה ועד ליווי תלמידים בטיולי אופניים באיסלנד, או תוכניות חינוכיות והומניטריות, כמו ליווי בעלי מוגבלויות בניו יורק או התנדבות עם אסירים בוורמונט.

הספונטניים יותר יכולים לדחות את ההחלטה עד הגעתם אל היעד. בהודו למשל, אחד היעדים החביבים ביותר עלינו הישראלים, קל למצוא עמותות להתנדב בהן – מניסיון. מבלי להתאמץ יותר מדי נתקלתי בפרויקטים על בסיס התנדבות בדלהי, רישיקש, דהרמסלה וכלכתה. במקומות שבהן ישנן מצוקות כלכליות וסביבתיות פועלות בדרך כלל עמותות בינלאומיות ומקומיות שתמיד ישמחו לקצת עזרה, אך לא תמיד יוכלו להציע מקום לינה. בכל מקרה, זוהי חוויה מתגמלת מאין כמותה והזדמנות פז להכיר "על אמת" את המקום שבו מבקרים, מתחת לקליפת התיירות המלאכותית ותאוות הבצע.

אם לא מתחשק לכם לעבוד בירח הדבש – לגיטמי - עדיין תוכלו לטייל ולהישאר חברים של הפלנטה. עד לשנים האחרונות תעשיית התיירות, בעיקר ליעדים "אקזוטיים", הייתה די נצלנית, גם כלפי המקומיים וגם כלפי הסביבה. ה-ecotourism, התיירות האקולוגית, מציעה לעשות את זה אחרת. האיגוד הבינלאומי לתיירות אקולוגית TIES מציע חלופה, ומגדיר את התיירות האקולוגית ככזאת שגם הסביבה ותושבי היעד יוצאים ממנה נשכרים. התיירים מכירים מקרוב את התרבות והטבע המקומיים, תורמים להם, עוזרים בשימורם ובעיקר – מטיילים תוך השארת טביעת רגל אקולוגית קטנה ככל האפשר. TIESמוציא מכרזים לחבילות נופש אקולוגיות. החופשות נתרמות על ידי חברים בארגון וההכנסות מיועדות להמשך הפעילות. חבילות יכולות להיות ספארי של שלושה ימים בקניה, שלושה לילות בבקתה משפחתית בבקתת סקי בקולרדו, טיול מודרך של 15 ימים בדרום תאילנד ועוד ועוד, במבחר שמשתנה כל הזמן. גם אם אינכם זוכים במכרזים, תוכלו למצוא באתר תוכניות שכוללות התנדבות, תרומה או פשוט התארחות וטיול במקומות שלא השתחלו למפת המיינסטרים התיירותיות אך זקוקים מאוד לכסף – מבלי לקבץ נדבות. לדוגמה, "העמק הקדוש" בפרו מצוי אמנם בקרבת מצ'ו פיצ'ו וקוסקו גדושות התרמילאים והתיירים, אבל תושבי הכפרים שם אינם זוכים לראות דבר מהכסף הזר שנכנס לארצם. ארגון Planetrra המקומי הוא קואופרטיב נשים שמייצרות אריגים בעבודת יד. הן ישמחו למכור לכן את השטיחים שלהן, ללמד על טוויה ואריגה בשיטות מסורתיות ולארח אתכם בבתיהן. בחירות כאלה עוזרות למשאבים שלנו (שהם בעיקר זמן וכסף) להתחלק בצורה שוויונית יותר בין תושבי הארצות שבהן אנו מבקרים.

 מתעקשים על אירופה וצפון אמריקה, שופינג ובתי קפה? זה עדיין לא אבוד. האתר  Eco Hotels of the World, המלונות האקולוגיים של העולם, מכיל מאגר של מלונות, שעל פי בעלי האתר נבחנו אחד לאחד על פי סטנדרטים של ידידותיות לסביבה. כל מלון שנכנס לרשימה מקבל דירוג של 1 עד 5 כוכבים ירוקים לפי מידת הירקרקות שלו. חלק מהמלונות לא שונים בהרבה ממלונות רגילים בערים הגדולות, אבל בנוסף אליהם תוכלו ללון גם באוהלי טיפי אינדיאנים בספרד, בבקתות דמויות איגלו בשווייץ, בתוך מיטות עם כילה בסככות פתוחות ביער בניקרגואה ועוד.

את העולם, אגב, לא תצילו באף אחד מירחי הדבש המוצעים כאן, אבל יש לשער שתחזרו הביתה עם תרמיל מלא חוויות, הרבה יותר מעוד מסע שופינג ובתי קפה בפריז.

>>רוצה לקבל את הקטלוג של מתחתנים עד הבית במתנה? לחצי כאן