אין תמונה
התאהבות טוטאלית או אובססיה קלה?

כשמתאהבים במישהו מתמלאים כלפיו ברגשות חמים, מרגישים מעופפים בסביבתו, לא מפסיקים לחשוב עליו, על מה הוא עושה, מה הוא רוצה ומה הוא חושב, ועדיין, זה עניין של הלב. לעומת זאת ,כשמפתחים אובססיה כלפי מישהו, הוא נמצא לנו אך ורק במקום אחד בגוף: בראש. יש כל מיני סוגים שונים של אובססיה, אבל דבר אחד משותף לכולן: להבדיל מאהבה – לרוב מדובר בהרגשה חד צדדית.

אובססיה ממבט ראשון

האם קרה לכם שפגשתם מישהו או מישהו בבליינד דייט והם התקשרו מספר רב של פעמים לאחר מכן, אפילו שאמרתם שאתם לא מעוניינים? האם קרה שהם התעקשו שאתם אמורים להיות ביחד, בלי קשר למה שאמרתם שאתם חושבים או רוצים? מדובר בסימנים ראשונים להתפתחות של אובססיה. למזלנו, קל לסיים קשרים מעיקים שכאלה ולנתק מגע, למרות אי הנעימות.

אבל לא כל האובססיות לא נעימות. יש, למשל, את אובססיית הנעורים.

ג'וני דפ בדמותו בשודדי הקריביים (צילום: פורום פילם)
כשיודעים אז יודעים. נועדנו זה לזו|צילום: פורום פילם
אובססיית נעורים

בני נוער בעולם כולו אובססיביים כלפי אנשים שהם אינם מכירים. נערות חושבות שהן מאוהבות בזמר או בכוכב קולנוע, למרות (או בגלל?) שהן אינן מכירות אותו, והוא איננו מכיר אותן. הסימפטומים חוזרים על עצמם: הנערות רוכשות מוצרים של מושא ההערצה, או עיתונים ומגזינים שמדברים עליו. הן בטוחות שהגורל הועיד להן להיות בנות הזוג שלו. נערים צעירים שאובססיביים כלפי שחקנית קולנוע או סלבית אחרת פחות מעוניינים לצעוד איתה מתחת לחופה, ויותר חשים אליה תשוקה עזה. אובססיות של נערים כלפי ספורטאים בדרך כלל כוללים רכישת מרצ'נדייזינג, אבל לא הרבה מעבר להערצה עיוורת.

הן נערות והן נערים יכולים – בחסות החד צדדיות שבאובססיה – לדמיין שהם חשים רגשות אמיתיים כלפי אדם אחר, מבלי שעליהם לעבור את הדרמה שמלווה כל קשר זוגי (או לא זוגי) אמיתי.

אובססיה מסוכנת

אבל יש לאובססיה גם צדדים מסוכנים. העובדה שאנשים אובססיביים אינם יכולים להפסיק לחשוב על מושא האובססיה שלהם, שהוא תופס מקום עצום במחשבות וברצונות שלהם, שהפנטזיה איננה מניחה להם – יכולה להפוך אותה לדבר בעייתי עבורם ועבור הסביבה.

חוקר שבדק את הנושא גילה שיש ארבעה שלבים לאובססיה הזו:
שלב המשיכה
שלב החרדה
שלב האובססיה
השלב ההרסני

השלב הראשון כולל משיכה מיידית, לרוב תוך מספר דקות בלבד, ומיד אחריה מגיע דחף אדיר להיכנס למערכת יחסים, ללא קשר למידת ההתאמה. אגב כך מתפתחות פנטזיות לגבי איך תתקיים מערכת יחסים עם מושא האובססיה, והקניית תכונות לא ריאליות לאותו אדם. בסופו של דבר מגיעות הנטיות השתלטניות. אם מושא האובססיה והאדם האובססיבי נכנסים למערכת יחסים, ההידרדרות היא מהירה, ומביאה עמה חרדות נטישה עמוקות, חשדות חוזרים ונישנים לגבי בגידה מצד מושא האובססיה, ניתוק אחרים מהחיים שלו ואפילו שימוש באלימות פיזית או מילולית. קשרים כאלה חשוב לעצור כמה שיותר מהר, לפני ההידרדרות.

לחגוג את הפגמים

אם אתם אובססיביים כלפי מישהו אתם בעצם הופכים אותו לאלוהים שלכם, מנתקים אותו ממי שהוא באמת, מהאנושיות שלו ומהחולשות שבו. זו התנהגות שהחברה איננה מחבקת, אלא רואה בה מוזרות מטרידה במקרה הטוב. אובססיה כלפי אדם אחר עלולה להוביל לתוצאה רעה, כי אנשים לא רוצים להיות אלוהים, אלא להיות בני אדם, שאוהבים ונאהבים, ולהרגיש שרואים אותם כפי שהם באמת. האובססיה היא ההיפך מאהבה, שחוגגת את האנושיות, את הפגמים, את האדם הנאהב.