פרופ' מרווין שפירא, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב, ד"ר דן ליבון, מומחה לרפואת משפחה והרוקחת נורמה עמית מבית הרקחת יהודה הלוי, בהנחייתה של ענת הראל דנו בשאלות שאתם שאלתם בפורום וידאו שקיימנו לאחר המשדר "איך מנצחים את שפעת החזירים", וענו על כל מה שעניין אתכם  בנוגע לשפעת - איך המסיכה עוזרת נגד השפעת? איך מטפלים במי שחולה? איך אפשר להימנע מהידבקות? 

שפעת החזירים (חדשות 2) (צילום: חדשות 2)
שפעת החזירים איך מנצחים אותה?|צילום: חדשות 2

- מה זה בעצם שפעת החזירים? מתי היא התגלתה לראשונה?
שפעת החזירים היא למעשה מחלה הדומה לשפעת הרגילה אותה חווים מידי שנה. שפעת החזירים בודדה לראשונה מחזיר בשנת 1930, בדרך כלל אינה מדבקת בבני אדם. אם כי מידי שנה יש דיווחים על בני אדם שנדבקו (בעיקר אנשים הבאים במגע עם חזירים). מתאריך 18/03/09 החלה התפשטות של נגיף השפעת בקרב בני אדם. עד כה אובחנו בישראל 1,710 מקרים של שפעת החזירים. בעולם אובחנו 193,500 מקרים מתוכם 1,300 מתו. 

 - במה היא שונה משפעת רגילה?
המחלה ברובה קלה ותסמינה דומים לאילו של שפעת רגילה. תקופת הדגירה היא בין  24 ל - 72  שעות לפני התפרצות תסמיני המחלה. זמן ההופעה האפשרי הוא במשך כל השנה כשבחודשים נובמבר עד מרץ, האיום משמעותי יותר להתפרצות המחלה.
החולים במחלה ללא גורמי סיכון צריכים להישאר בבית 24 שעות מתום סימני המחלה. תוך נקיטת צעדים למניעת הדבקה של בני המשפחה. חולים אשר נמצאים בקבוצות הסיכון, יש לפנות לטיפול רפואי.

- איך מאתרים בוודאות שיש את המחלה?
הבדיקה לשפעת החזירים נעשית על ידי משטח שלוקחים מהאף ומהלוע, ובודקים במעבדות את נוכחות הנגיף. נכון להיום, אין צורך בבדיקות דם על מנת לאתר את המחלה.

- אם יש לי חום גבוה ואני משתעלת - זה אומר שאני חולה?
התסמינים של המחלה הם: חום של 38 מעלות ומעלה, צמרמורות, כאבי גרון, כאבי ראש, כאבי שרירים, שיעול, נזלת, לעיתים סחרחורות, בחילה והקאות וקוצר נשימה. באם הינך סובל/ת מחום ואחד או יותר מן התסמינים עליך לגשת לבדיקת רופא. ד"ר ליבון טוען בתוקף - אל תיקחו את האחריות של ההחלטה האם אתם חולים או לא. גשו לרופא המשפחה ותנו לו לאבחן אם אתם חולים. יחד עם זאת מומלץ במידה והתסמינים קשים, לנסוע ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית (במידה ומתאפשר), ולעשות כל מאמץ למנוע הפצה של הפרשות דרכי הנשימה. 

מיגור שפעת (צילום: Rolf Otzipka, GettyImages IL)
להקפיד על הגיינת אישית|צילום: Rolf Otzipka, GettyImages IL

- מה לעשות כדי להימנע מהידבקות?
יש להקפיד על היגיינה אישית ברמה גבוהה: לשמור על היגיינת ידיים בתדירות גבוהה, על ידי רחיצתן במים וסבון או שימוש בתכשיר על בסיס אלכוהול. לשטוף ידיים לפני האוכל, לפני הטיפול במזון, לאחר יציאה מהשירותים, לאחר שיעול ועיטוש, לאחר מגע עם טישו משומש. יש לכסות את הפה והאף בעת התעטשות או שיעול, אך לא בעזרת כך היד, יש להשתמש בטישו ולזרוק לפח. להישאר בבית אם לא חשים בטוב. אין להזמין מבקרים ויש להקפיד על אוורור הבית וסביבה נקייה מעשן. אפשר גם להשאיר במשרד חלון פתוח על מנת שתהיה תחלופת אוויר חדשה.

- אם מישהו חולה- איך מטפלים בו? 
יש לצמצם ככל האפשר מגע עם החולה ועדיף לשהות בחדר נפרד ממנו. הימנע ממגע פנים מול פנים עם החולה. עדיף לקבוע בן בית אחד בלבד שיטפל בחולה. על כל חולה להישאר בבית, ולא ללכת לעבודה, למוסדות לימוד או לצאת למקומות ציבוריים. במידה ואתה מזהה החמרה במצב החולה יש להביאו לקבלת טיפול רפואי. החמרה יכולה להתבטא ב: קושי בנשימה או כאבים בחזה, שיעול דמי, הקאה מרובה, סימני התייבשות, מיעוט השתנה, פרכוסים, ירידה במצב הכרה ובילבול.

- מדברים על קבוצת חולים בסיכון - מי מוגדר בקבוצה?
מי שמוגדר כקבוצת חולים בסיכון הם אנשים עם מחלות ריאה כרוניות: אסטמה, מחלה ריאתית חסימתית כרונית. מחלות לב כרונית (לא יתר לחץ דם). מחלות חסר חיסוני, איידס, סרטן. מקבלי טיפול ממושך בסטרואידים. חולי סכרת. מחלות כליה כרוניות. אפילפסיה ומחלות נוירולוגיות קשות. נשים בהריון בשליש השני והשלישי – יש לפנות לרופא בכל מקרה. השמנה חולנית. ערכי BMI גדולים מ-45. המגלובינופטיות.

לצפייה בסרט התעודי המלא