בשביל לעשות קליפ ליפ דאב מוצלח, דרושה הכנה מראש והרבה חבר'ה טובים שיגישו עזרה. יש חמישה תפקידים מרכזיים - מפיק, במאי, צלם, עורך וראשי צוותים- אבל עורך יכול להיות מפיק, צלם יכול להיות עורך וכדומה.

המפיק  אחראי על ריכוז כל הנושא, אנשים, ציוד, תחפושות, לוז האירוע וההכנות, הבמאי אחראי על בחירת השיר, בניית המסלול, כתיבת התסריט וחלוקת התפקידים, הצלם אחראי על תכנון הצילום והצילום עצמו, העורך עושה את הפיניש - רק הוספת המוזיקה ופתיח התחלתי, וראשי צוותים אחראים כל אחד על גזרה ואחראים להדריך את האנשים.

איך תבחרו אנשים שמתאימים לעשיית הקליפ?

הבמאי - מישהו שמוכן להשקיע ולחשוב על שיר, מסלול, תנועות. זו הרבה עבודה אבל לא חייבים מישהו מקצועי, דווקא יותר נחמד מישהו שמכיר את המקום שידע לבחור מסלול מעניין ולחשוב על ליהוק טוב לאנשים.

הצלם - צילום מקצועי מוסיף המון אבל יחסית יקר כיוון שמצריך מצלמה+מייצב (בערך 5000 ש"ח) אם אין מעברי אור\צל אז אפשר להסתפק במצלמה רגילה. בכל אופן, הכרחי שהצלם יתאמן מספר רב של פעמים על המסלול.

ראשי צוותים - מתנדבים מהקהל שמוכנים לבוא ליום אימונים מקדים. הם צריכים להיות עם מוטיבציה ויכולת הנעה של אנשים. הסיבה, בצילומים אנשים ישתעממו וצריך מישהו שיקשיבו לו.

יום האימונים המקדים

לפני הצילום האמיתי יש לקבוע יום אימונים של 4-5 שעות בו צריכים להשתתף הבמאי, הצלם ומספר מתנדבים (בעדיפות ראשי צוותים). מטרת יום אימונים זה היא לעשות "ניסוי שדה" לתוכנית ולסנכרן את כל בעלי התפקידים. ביום זה, הצלם לומד את המסלול. כדאי להגיע ליום זה עם תסריט מוכן, מן הסתם התסריט ישתנה עוד פעמים רבות במהלך יום זה. המטרה היא שבסוף יום זה יהיה צילום של כל הליפ-דאב עם מספר מצומצם של אנשים שקופצים בין התפקידים.

צילום זה יעזור לכם מאוד בהמשך, אותו נראה לראשי צוותים, הם יראו אותו לאנשים שלהם ובעזרתו ניתן להפיק מסקנות ולשפר רגע לפני. פגישת סנכרון ומוטיבציה עם ראשי הצוותים הם למעשה הבסיס לכל הליפ-דאב כי ביום האירוע לבמאי לא יהיה זמן לדבר עם כולם.

ההכנות לפני הצילומים

לקראת יום האירוע, יש הרבה הכנות של קניית ציוד, תחפושות, שלטים ועוד. חשוב לתאם עם כולם לבוא בשעה הייעודה. משימה נוספת שנעשית במשותף עם הבמאי היא ליהוק האנשים לתפקידים - חשוב מאוד!

ציוד

מצלמה - כאמור, ניתן להסתפק במצלמת HD בייתית כל זמן שאין צילומי אור\חושך, חוץ\פנים.

BOOMBOX - רדיו-טייפ זה המינימום, מערכת סטריאו ניידת שעובדת על בטריות זה עדיף. מאוד חשוב לוודא שישמעו את זה מספיק רחוק גם בתנאי רעש. קריטי לצילום מוצלח.

מוזיקה לראשי צוותים - כדי הצוותים יוכלי להתאמן. להשתמש ברמקול של הטלפון זה מספיק טוב.

>>בואו להתחרות בתחרות "תראו מי שמדבב"

הצלם

הצלם הוא קריטי, בזמן הצילום הוא צריך לשלוט ולזכור במדויק איפה הוא אומר להיות בכל נקודה בשיר ולאיפה להסתכל. חשוב שהצלם יתאמן פעמים רבות על המסלול ויכיר אותו. כיוון שחלק מהצילומים נעשים במהירות משתנה, בהליכה אחורה והתזמון הוא חשוב - הצלם צריך להיות מיומן במסלול אפילו אם הוא מקצועי. עדיף צלם שמכיר את המסלול טוב מאשר צלם מקצועי.

הצלם צריך לזכור שבצילום עצמו ממשיכים הלאה לפי התוכנית לא משנה מה קורה, גם אם מישהו פספס שורה או שכח לעשות את התפקיד שלו זה לא נורא הכי חשוב זה להמשיך לפי התוכנית. פאדיחות זה טוב.

שיקולים בבחירת שיר :

- קצב
- מילים לא מהירות מדי
- בלי הרבה קטעי מוזיקה ללא מילים
- שמח
- פזמון שמח ומקפיץ
- חילופי קולות וזמרים, הרבה מאוד שירים יש בהם רק זמרת - פחות טוב..
- שיר פופאלרי, עדיפות לשיר חדש

בחירת המסלול ותכנון הקליפ

צריך לעבור עם המצלמה ולראות כמה מספיקים ב-4 דקות כדי לקבל סדר גודל. לדעתי חשוב מאוד לחשוב על נקודת סיום טובה ושיהיו כמה גימיקים במסלול אבל לא יותר מדי.

בגדול, לתת לכל סצנה לפחות משפט ולא להתפתות להכניס יותר מדי דברים לפריים. באופן כללי, מגניב לשים לפעמים דברים שקורים ברקע של הפריים ואפשר לראות אותם רק בראיה חוזרת.

 יום האירוע

ביום האירוע אין מספיק זמן להסביר לכל אחד את תפקידו ולתרגל ולכן ראשי הצוותים הם קריטיים בהתנהלות ביום זה. תפקיד הבמאי הוא להסתכל מלמעלה ולוודא שכל הצוותים מתפקדים, אם יש בעיה אז להתמקד שם. לאחר מכן, כאשר מתחילות החזרות הגנרליות הבמאי הולך עם הצלם ורושם הערות בזמן הצילום.

מהרגע שבו יש צילום אחד כללי סביר, מומלץ מאוד להיכנס לאטרף של צילומים חוזרים בלי הפסקות עד שמגיעים לטייק שהוא מספיק טוב או שנגמר הזמן. תמיד יש את התחושה שעוד טייק אחד היה יכול להיות יותר טוב

>>עשה לכם חשק? היכנסו לכל הפרטים על התחרות