מי ששותה לא מצביע (צילום: רויטרס)
גרמניות בלונדיניות? שאל את המוקדן|צילום: רויטרס

בכל מדינות המערב קיימת מדיניות המיועדת להגביל את הגישה לקטינים ולהגביל את השימוש בקרב כל בני הגיל. בכל מדינות המערב, מכירת אלכוהול מפוקחת, אבל יש שונות בגיל החוקי לרכישה ובסוגי הענישה, בהתאם למדיניות הלאומית. בנוסף, כל מדינה תומכת במאמצי מניעה ראשוניים באמצעות בתי ספר ומרכזים חברתיים. במדינות רבות יש הגבלות פרסום אבל, השיווק של אלכוהול לבני נוער נפוץ, מתוחכם ודינמי.

דפוסי צריכת אלכוהול- ישראל מול העולם
1. בעולם שותים יותר - בישראל נוטים לחשוב כי בעיית הנהיגה בשכרות אינה חמורה כמו במדינות מערביות אחרות. תפיסה זו מתבססת על כך ששיעורי צריכת האלכוהול בישראל פחותים משיעורי הצריכה המקובלים במדינות מערביות אחרות. לשם השוואה בישראל צורכים כשביעית מכמות האלכוהול הנצרכת במדינות קנדה ואוסטרליה.

2. ישראל מתקרבת לעולם -
יחד עם זאת בהתאם להתפתחות תרבות הבילויים במדינת ישראל, חל בשנים האחרונות גידול בדפוסי הצריכה של המשקאות האלכוהוליים ובהתאם לכך חל גם גידול בשיעור הנהגים אשר מבצעים נהיגה בשכרות.

השכיחות בקרב בנים ובנות כאחד נשאר גבוה ברוב מדינות מערביות, למרות שהטווח בין מדינות אלה הוא רחב, שתיית אלכוהול בקרב בני 16 נמוך מ 30% במדינות מסוימות ובאחרות אף יותר מ 60%. תופעת השכרות גם נמצאת בטווח רחב, עם השכיחות של מעל 20% במדינות מסוימות, אך נמוך מ 10% באחרות. אלכוהול נשאר החומר הנפוץ ביותר בקרב תלמידי חטיבה בעולם.

גורמים העשויים להשפיע על שינויים בשכיחות של המתבגר בשימוש באלכוהול הם : הכנסה, גישות מניעה, שינויים בתדירות אצל מבוגרים, שינויים בתרבות המתבגרים וכן הלאה.

מדיניות אפקטיבית תלויה רבות במידע על מגמות שימוש באלכוהול ע"י מתבגרים כמדד למצב בריאות הציבור, שינויים במגמות שיווק והאפקטיביות של המדיניות ותוכניות מניעה.

שתיית אלכוהול מתחת לגיל 18 מסוכנת ומזיקה

1-700-500-508 קו חם למידע וייעוץ