לשתות בלי לשבור קופת חיסכון? (צילום: חדשות 2)
תכניות למניעת צריכת אלכוהול. נערים שותים|צילום: חדשות 2

מחקרים רבים נעשו בכל נושא נהיגה ואלכוהול, האחרון שבהם נחל הצלחה כבירה. אבל איך הכול התחיל?

בשנת 1986 פעילות בשם "אלכוהול ושכרות" - הפעילות תוכננה במקור כהתערבות במסגרת שיעורי הכימיה בבית הספר, אך הורחבה להתערבות כחלק מנושאי לימוד נוספים, כגון ביולוגיה, תזונה, פסיכולוגיה ועוד. במחקר הערכה שנערך לאחר סיום התוכנית, נמצא כי ישנה עמדה שלילית יותר כלפי שתייה מופרזת, וירידה בדיווח על שתיית משקאות אלכוהוליים.

נהגים תורנים - כולנו מכירים את הרעיון. קונספט זה "תפס" מאוד בארה"ב החל משנת 1988. במשך שש שנים, יותר מ-160 רשתות טלוויזיה מרכזיות בארה"ב הציגו סצנות ודיאלוגים בתכניותיהן הקבועות, וגם פרקים בני חצי שעה ושעה שתמכו ברעיון הנהג התורן. כמו כן, הוצגו פרסומות בעניין. בסקרים שנערכו (1991) נמצאה תמיכה נרחבת לרעיון בקרב הציבור, וחלה עלייה במספר הנהגים שאמרו ששימשו כנהג תורן.

טיפ-טיפה (2006) - תכנית זו בעצם באה לנסות ולעקור את הבעיה מהשורש- מניעה בית ספרית: הקמפיין עודד לקיחת אחריות של בני נוער למעשיהם, הציף אותם במידע ועודד חשיבה ביקורתית.

התערבויות אישיות למניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול -
מעט מחקרים בדקו את מידת יעילותן של התערבויות אישיות (ע"י בנות זוג, חברים) במניעת נהיגה תחת השפעה. במחקר משנת 1997 נמצא כי להתערבות ע"י בנות-זוג הייתה מידה גבוהה של הצלחה. במחקר אחר נמצא כי התערבויות אסרטיביות היו יעילות יותר בהשוואה להתערבויות פאסיביות. כמו כן, ככל שהאדם המתערב היה מבוגר ופיכח יותר, הסבירות להצלחה הייתה גבוהה יותר.

שתיית אלכוהול מתחת לגיל 18 מסוכנת ומזיקה

1-700-500-508 קו חם למידע וייעוץ