כמו בכל תחום מקצועי, גם בעסקים יש עולם מושגים המכיל מילים וביטויים, שאותם מכיר מי שנמצא בעניינים (או במקרה הזה בעסקים) ומי שלא בעניינים, מה לעשות, מכיר קצת פחות. גם בתכנית "הכרישים" המשודרת בערוץ 12, משתמשים המשקיעים לא פעם במילים בשפה האנגלית, שחלקנו לא רגילים לשלוף בזריזות את הפירוש שלהן מהראש. בדיוק בשביל לסגור את הפינה הזו הכנו מילון קצר עם כמה מילים נבחרות, שיעזרו לכם להבין עניין בפעם הבאה שמדברים אתכם ביזנס. 

משקיע ראשוני
מלאכים שמפזרים דולרים אולי עוד לא פגשתם, אבל תדעו שיש בעלי הון שבוחרים להשקיע מכספם הפרטי במיזמים וחברות סטארט אפ, שנמצאות בתהליך גיוס התחלתי. אותו משקיע ראשוני נותן את ה"חמצן" לסטארט אפ או למיזם כדי להתחיל ולבנות את עצמו, בשאיפה לעשות בהמשך הדרך אקזיט ולהימכר לחברה גדולה יותר. המשקיע הראשוני נקרא Angel והוא לא עושה זאת כי הוא מלאך, אלא בתמורה לאחוזים עליהם הוא מסכם עם בעלי החברה מראש.

קמעונאות
אם תשאלו את האדם הסביר האם הוא רוכש בשוק הקמעונאי, כנראה שהוא לא יבין מה אתם רוצים ממנו, ויסביר שהוא קונה בסופר או בקניון. ובכן, מוצרים שנרכשים בחנויות הקניון וברשתות השיווק נמכרים לנו בקמעונאות, לעומת מכירה סיטונאית של כמויות מסחריות למפיצים ומשווקים. הכרישים חוזרים על המושג Retail באנגלית כמעט בכל תכנית, בה הם פוגשים יזמים שמעוניינים למכור את המוצר או הפטנט שלהם בחנויות.

הצעה נגדית
הצעה נגדית יכולה אולי להישמע כמו דחייה או ביטול, אבל לא בהכרח. במהלך משא ומתן על עסקה, יכול אחד הצדדים להציע הצעה נגדית לזו שקיבל ולנסות לשפר עמדות, לשנות את נתח האחוזים או העלות הכוללת. בתכנית "הכרישים", ההצעה הנגדית באה לידי ביטוי לא פעם בניסיונות של היזמים לקבל השקעה תמורת פחות אחוזים ממה שדורשים המשקיעים.

קנה מידה
מה גודל החברה, מה מצב הרווחים וקצב הגדילה? כדי לענות על שאלות כאלו דרוש קנה מידה, ציר מסוים שעליו אפשר למקם את הנתונים ולהסיק מסקנות. הכלי הזה הוא קנה המידה, נתון שעל יזם או סטארט אפיסט להציג למשקיע כדי לחבר אותו לרעיון, ולהמחיש לו בעזרת כוחות שוק מסוימים את פוטנציאל ההשקעה.

ריכוז רוכשים
מה קהל היעד? זוהי וודאי אחת השאלות המרכזיות מבחינת שיווק של מוצר או מיזם. כדי לפנות בדיוק לקהל היעד המתאים ולאפשר לו נגישות מקסימלית, היזמים צריכים לקחת בחשבון איפה מרוכזים עיקר הרוכשים הפוטנציאליים שלהם, כלומר ריכוז הרוכשים. הלוקיישן הנכון הוא אחד המפתחות להשקעה רווחית ומניבה.

שרשרת האספקה
בעידן של היום אנחנו מעבירים סכומי כסף בהקלקה פשוטה על צג הטלפון הנייד. עדיין, ישנם מוצרים שעוברים דרך ארוכה שתחילתה בחומר גלם, אריזה, שליחה באמצעות נהגים, אניות או מטוסים ואספקה ללקוח בנקודת מכירה או עד דלת הבית. הדרך שעושה המוצר מפס הייצור ועד למשתמש, נקראת שרשרת האספקה.

שולי רווח
למיזם עסקי דרוש אורך נשימה כדי שגם אם לא תהיה הצלחה מיידית, הוא לא יקרוס מבחינה כלכלית. שולי הרווח הם מרחב התמרון של העסק, הכסף שנועד להבטיח שגם אם יהיו שינויים הקשורים במוצר או בשוק, יוכל המיזם להמשיך להיות רווחי.

תזרים מזומנים
מאחורי כל עסקה עומד תזרים מזומנים, מושג בחשבונאות שמגדיר את היכולות הכספיות מבחינת סכומים שזמינים לכל צד, גוף, ארגון או עסקן כלשהו בבואו לבצע פעולה בחשבון. חברה רווחית ומתפקדת נהנית בדרך כלל מתזרים מזומנים גמיש יותר, לעומת חברות קטנות שלהן גב כלכלי קטן יותר, כזה הבא לידי ביטוי גם בתזרים.

הוכחת היתכנות
השקעות במיזמים וסטארט אפים כוללות סכומי עתק והתחייבויות משמעותיות ביותר. משקיע כידוע הוא לא מהמר, ואחד השלבים המקדימים לעסקה הינו שלב ההיתכנות, שבו מציג המעוניין בהשקעה את יכולת המימוש המעשית של הרעיון שלו במבחני המציאות, השוק והשטח.

מכפלה
כאשר מדברים על כסף נכנסים לתמונה חישובים. כלכלנים עושים שימוש במכפלות, כדי להעריך שווי של חברה או אחוזים ממנה. ישנם סוגים שונים של מכפלות במספר קטגוריות כגון קבוצות, חבורות ועוד. זהו חלק ממכלול השיקולים במשא ומתן לדיון בעסקה בין משקיעים ליזמים, המגייסים כסף לטובת המיזם שלהם.

"הכרישים": ראשון אחרי "צומת מילר 2" בקשת, ערוץ 12