הצלחתו של מנוע החיפוש "גוגל" (Google) נובעת משני גורמים עיקריים:
1. העיצוב המינימליסטי והפשוט שלהם. אין קישורים, באנרים, עומס מידע – רק שורת חיפוש וכפתור. נוח וקל לשימוש ולחיפוש.
2. תוצאות חיפוש הטובות, המתקבלות בזכות טכנולוגיית הפייג'ראנק. זהו "הרוטב הסודי" של גוגל; נוסחה מתמטית שבודקת את כל האתרים באינטרנט ומדרגת אותם לפי חשיבות. לפי איזה מילים מופיעות בהם.
גוגל ידעה להפוך את הטכנולוגיה הזאת לכסף – היא הציבה פרסומות שקשורות באופן ישיר למה שאנחנו מחפשים לצד תוצאות החיפוש.
כיום, החברה היא אחת מהגדולות בעולם בתחום האינטרנט, ושווה למעלה מ-118 מיליארד דולר. לחברה יש כמעט 14,000 עובדים בכל העולם, כולל ישראל, ומרכז הפעילות שלה הוא בקליפורניה.
יש להם גם קומפלקס סודי במדינת אורגון על שטח של שני מגרשי כדורגל, עם מרכזי קירור בגובה של ארבע קומות – סוברים כי הוא משמש לאפסון עשרות אלפי המחשבים של החברה שאחראים על הפעילות שלה. סביר להניח שגוגל רצתה לחסוך בחשמל, ולכן המרכז מוצב קרוב לנהר (אפשר לנצל את הזרם שלו להפעלת הגנרטורים).
מה מכיל גוגל (תמונות, טקסטים ומה עוד..)?
בבסיס, גוגל הוא מנוע חיפוש. אפשר למצוא בו אתרים, קבצים, תמונות ווידאו.
החברה גם התפתחה והיא מציעה שירות דואר אלקטרוני - "ג'ימייל" (gmail) שבגלל הנוחות שלו ובגלל שהוא הציע שטח גדול מאוד לשמור מיילים הפך לרביעי בגודלו בעולם.
החברה גם מציעה שירותים נוספים כמו מעבד תמלילים לרשת והרבה תוכנה שמראה תמונות לווין של כל העולם, ועכשיו שוקלים בחברה כניסה לשוק הסלולר בארה"ב.
אז מי בעצם המוח מאחורי גוגל?
את גוגל המציאו לארי פייג' וסרגיי ברין, דוקטורנטים למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד. גוגל התחיל כפרויקט לימודי שלהם, וכשזיהו את הפוטנציאל המסחרי, הם גייסו משקיעים והפכו באופן רשמי לחברה ב-98. השנייםם התארחו בארץ ב-2003 במסגרת חגיגות יום הולדת ה-80 לפרס, והרצו בפני תלמידי תיכון. הנכסים של כל אחד מהם היום מוערכים בבערך 14 מיליארד דולר.
לא הכול טוב ומושלם בחברת החיפוש...
המוטו של גוגל הוא don't be evil, כלומר, הם לא רצו להפוך לתאגיד מרושע ודורסני, כמו הסטיגמה שיש לחברות גדולות, אבל זה לא עזר להם – עדיין יש עליהם הרבה ביקורת.
כל מילה שחיפשנו, כל המיילים שלנו, כל אתרים שגלשנו אליהם, כל המסמכים שאנחנו כותבים – הכול נשמר אצלם בצורה מסודרת ומפורטת. הם מתחייבים לשמור על זה, אבל אף אחד לא יכול באמת להבטיח שהמידע יגיע לידיים לא טובות.
מה עושים בעלי האינטרסים על מנת להופיע ראשונים בדף התוצאות של החיפוש?
הרוב המכריע של הגולשים מקליקים על תוצאות בעמוד הראשון. מי שלא מופיע שם – זה כאילו הוא לא קיים. סביב זה יש תעשיה שלמה שנקראת קידום אתרים, או SEO באנגלית. בעלי אתרים משלמים לחברות שיעזרו להן לשפר את העיצוב והתוכן של האתר ככה שגוגל תקרא אותו טוב יותר, ומנסים לגרום לכמה שיותר אנשים לקשר אליהם, מה שמקפיץ את הדירוג. אנשים שנתפסים לאחר שניסו להעלות את הדירוג בצורה מלאכותית ולרמות נענשים על ידי גוגל, והאתר שלהם יורד למטה בתוצאות החיפוש.