מה זה בלוג ומיהו הבלוגר?
הבלוג הוא דרכו של הבלוגר (כותב הבלוג) להתבטא בכל התחומים ולשתף את הגולשים הכל פרט בחייו. שמו של הבלוג נגזר מקיצור שתי המילים "Web Log", או בתרגום חופשי, יומן מקוון. בלוג הוא פלטפורמה חדשה יחסית, שנולדה בארה"ב ב-1983 כהתאמה של פורומים וקבוצות דיון לביטאון אישי. מאז עברו הבלוגים גלגולים רבים, וכיום הבלוגים הם שם דבר ואחד השימושים העיקריים לאינטרנט, בעיקר בקרב צעירים ובני נוער. לישראל הגיעו הבלוגים באוגוסט 2001 ע"י יריב חבוט, יוצר האתר ישראבלוג. ישראבלוג היה כבר מתחילת דרכו אתר בלוגים כפי שאנחנו מכירים אותו כיום: כל משתמש קיבל עמוד אישי שבמרכזו טור ידיעות הנקראות "פוסטים", כאשר הפוסטים מסודרים בסדר כרונולוגי ובדרך כלל ממוינים לפי חודשים. בראש הבלוג נמצאת פתיחה ותמונה, ומצדדיו קישורים שונים, משימות שהבלוגר צריך לבצע, תאריכים חשובים ועוד.
למה אנשים פותחים בלוגים?
התקשורת בשנות ה-2000 עברה מהפך משמעותי. מתקשורת חד צדדית שמטרתה להביא את המידע החשוב לכלל הציבור, כפי שעושות העיתונות והטלוויזיה, הפכה התקשורת לרב-צדדית: האינטרנט הביא להמונים את האפשרות לתקשר אחד עם השני, במהירות ובחינם. גם מהפיכת האינטרנט המהיר תרמה לסצנת הבלוגים, וכעת כל עמוד יכול להיות מפואר ומגוון ולהכיל יותר מידע, תמונות ואפילו וידאו. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה מסייעת לאנשים להפוך למפורסמים, ולהחזיק קהל קוראים גם אם הכותב הוא לא שייקספיר, בלשון המעטה. הדוגמן/שחקן המפורסם מייקל לואיס, למשל, התחיל את דרכו ככותב בלוג. עם זאת, הפרסום הוא איננו מוקד המשיכה היחידי של הבלוגים. לעיתים הם עוזרים לבלוגר להפיג בדידות חברתית או רומנטית, ובעזרת הבלוגים ניתן להכיר אנשים רבים בין ככותב או כקורא. בעזרת האינטרנט המהיר ואתרי הווידיאו, אפילו חוגי החברים הוירטואליים הופכים מציאותיים הרבה יותר ונותנים תחושה אמיתית של חיי חברה.
איזה סוגים של בלוגים יש?
בלוגים מגיעים בצורות שונות וממקורות שונים: קיימים בלוגים רשמיים של מפרסמים או תאגידים, בלוגים של קבוצות אנשים שקשורים במכנה משותף, בלוגים שנלקחים תחת חסותם של אתרי תוכן וחדשות וכמובן, בלוגים אישיים, שמייצגים את כותביהם בכלל. קיימים מקרים בהם הגבולות מיטשטשים, ולעיתים בלוגים שנראים אישיים הם בלוגים מגמתיים שנכתבים על ידי "בלוגרים מטעם", אם כי כמעט בלתי אפשרי לחשוף מקרים שכאלו. ב-2005, כשהרעיון עוד היה בחיתוליו, נחשפה תוכנית שערורייתית של מייקרוסופט שגרמה לרעש תקשורתי רב. כש-Vista עוד כונתה LongHorn, תכננה מייקרוסופט להקים צוות של 20 בלוגרים מתחומי המחשוב שיפיצו עבורה את בשורת מערכת ההפעלה החדשה. הצוות, שכונה Team 99, הביא לתודעה את הניצול לרעה שיכולים בעלי הממון לבצע בבלוגים. מנגד, זכור לטובה מהלך מעניין של לשכת התיירות ההולנדית: בעוד אצלנו מגייסים דוגמניות בבגד ים זעיר כדי לעודד תיירות למדינה, בהולנד החליטו לגייס 15 מהבלוגרים הצעירים הפופולאריים ביותר בארצות הברית, ושלחו אותם לאמסטרדם על חשבונם - מבלי לחשוף פרטים. הבלוגרים כתבו תוכן רב על העיר ומשכו את תשומת לבם של קוראים רבים לאפשרויות התיירותיות במדינה מבלי לדעת בכלל שהם למעשה עובדים בשירות משרד ממשלתי הולנדי. מסתבר שבארה"ב לא נתפס העניין כתרמית, אם כי בישראל מהלכים מסוג זה יתקבלו בחשדנות יתרה.
מה הם הוידאו-בלוגים?
ה-Vlogs, או בשמם המלא Video Blogs, התבססו בהתחלה על שליחת קטעי וידאו במייל. כיום, בזכות תוספת סרטוני הווידיאו לנגן הפלאש של חברת מאקרומדיה ואתרי הווידיאו כדוגמת Youtube שמבוססים על הפורמט, הפכו יומני הווידיאו לנפוצים מתמיד. גם איכותן של מצלמות הרשת, שיפור מהירות ההורדה וההעלאה באינטרנט ונכונותם של אנשים לחשוף את עצמם בבלוגים תרמו לתפוצת ה-Vlogs. לעיתים וידאו בלוגים מתפתחים לסדרות של ממש, שלא ניתן לקרוא להן סדרות טלוויזיה רק בגלל שהן קצרות יחסית ומוצגות במחשב ולא בטלוויזיה.
מה הוא ה-פודקאסט?
קיימים מספר סוגי בלוגים נפוצים, כאשר הפופולארי ביותר הוא הבלוג הכתוב הרגיל. בלוג מסוג זה מאפשר להדביק בידיעות גם צורות ביטוי שונות כמו סרטוני וידאו, קטעי קול ותמונות. עיקר הבלוג מתבסס על פוסטים שנכתבים על בסיס יומי / שבועי, וקוראים מוזמנים להתעדכן בתכיפות בנעשה בבלוג. פופולארי במידה דומה הוא הפודקאסט, בלוג אודיו המושמע בפורמט MP3 הזורם ישירות למחשב, או יורד מראש בהזמנה לנגן MP3 כדוגמת ה-iPod, שנתן את השם לפודקאסטים.
אז בלוגר הוא בעצם עיתונאי אינטרנט?
כל בלוגר הוא עיתונאי בזעיר אנפין. תחום העיתונות הכתובה כיום רחב כל כך, ומכסה כל היבט של חיינו, כך שכמעט כל דבר שייעשה בבלוגים נעשה כבר בעיתונות. אפילו בלוגים שמהווים יומן אישי של כותב יחיד הם דבר שהעיתונות הכתובה כבר הציגה לעולם. ההבדל הוא שהבלוגים זמינים לכל אחד, בעוד בעיתון לא תוכלו לכתוב מתי שתרצו כמה אתם שונאים את ההופעה המזעזעת של בריטני לדוגמא. יתרון נוסף לבלוגים הוא שהם מאפשרים אנונימיות כמעט מלאה, והם מוגנים על ידי חופש הביטוי ברוב המקרים ולא נתונים לביקורת או צנזורה. בלוגים רבים חשפו סיפורים עסיסיים בתחומים שונים, כמו אקטואליה, צרכנות ורכילות. מבחינה חוקית, הבלוגרים מוגדרים כעיתונאים לכל דבר בארה"ב, ותכתובות המייל שלהם חסויות ממש כמו שיחות הטלפון ודברי הדואר. החוק האמריקאי שומר גם על סודיות מקורותיהם של הבלוגרים, ומספר פרשות בעבר ופסקי דין סותרים יצרו מצב שבו הבלוגרים יכולים לכתוב כמעט ככל העולה על רוחם.