מה צריך לדעת כשמגיעים לתחנת דלק?
1. רוב האנשים שנכנסים לתחנת דלק נשארים באוטו, נותנים את כרטיס האשראי למתדלק ולא שומרים על קשר עין. אבל -
א. חשוב לוודא כי אתם חותמים על הסכום שבאמת יצא לכם ולא על סכום אחר או על פריטים שלא ביקשתם.
ב. מומלץ לצאת מהרכב ולראות איפה מעבירים את הכרטיס שלך, כיוון שניתן להעביר את הכרטיס פעמיים בשתי משאבות שונות.
2. גם בתדלוק עצמי חשוב לשמור על קשר עין עם הכרטיס. להקפיד לסגור את המשאבה להחזיר אותה למקום כמו שצריך ולוודא שהסכום מתאפס.
3. לגבי השירות "הנדיב" של המתדלק: אל תשכחו כי מאחורי כל הצעה עומד אינטרס כלכלי. כל מתדלק אשר מצליח למכור לנו שמן, מים או כל דבר אחר מקבל אחוזים מקניית המוצר, ולכן ינסה לדחוף לנו מוצרים שלא בטוח שאנחנו צריכים.
אבל אם אני לא יודעת לבדוק מים או שמן - לא כדאי שבכל זאת המתדלקים יבדקו בשבילי?
ראשית, קל מאוד ללמוד לבדוק שמן ומים. את המים ניתן לבדוק לפי סימונים של מינימום ומקסימום; ואת השמן יש לנקותו ולראות במדיד עד איפה זה מגיע.
שנית, אין טעם לבדוק מים ושמן שהאוטו חם ואחרי נסיעה (כפי שקורה במרבית הסיטואציות בהן אנחנו מגיעים לתחנת דלק) - שמן או מים בודקים בבוקר, כשהאוטו עומד וקר. הסיבות שלא בודקים שהאוטו חם כיוון שהמים הרותחים יכולים להשפריץ על הפרצוף ושמן נוטה לגדול בנפחו כאשר האוטו חם וזה נותן אשליה שיש יותר שמן ממה שיש באמת.
בכלל, במכוניות חדשות בנות כמה שנים, אין הגדרה של בדיקת שמן ומים על בסיס קבוע, ומספיק טיפול תקופתי שנע בין 15-30 אלף קילומטרים.
שימו לב - טריקים נפוצים בהם משתמשים המתדלקים:
1. אומרים לנו אחרי בדיקת שמן כי חייבים להחליף שמן כי הוא שחור. ובכן, שמן אמור להיות שחור. בעת הקנייה, שמן זהוב אולם לאחר שימוש במנוע הוא משחיר וזאת בגל שיש חומרים ממיסים אשר תפקידם להוציא פיח מהמנוע. כאמור פיח המנוע שחור ואם השמן שחור זה אומר שאכן עושה עבודתו ומנקה. נהפוך הוא, אם השמן לא שחור אז יש מקום לדאגה (כי אז הוא לא מנקה את המנוע).
2. כאשר מתדלקים בודקים שמן- הם לא מכניסים את המדיד עד הסוף ואז אומרים שחסר שמן כדי שתקנו. הסכנה אם כן נוצרת אם במקרה כזה אנחנו אכן קונים שמן וממלאים. יכול להיווצר מצב של עודף שמן במנוע שיכול אף להרוס את המנוע. לכן השורה התחתונה היא שפשוט כדאי ללמוד איך בודקים שמן ולעשות זאת לבד.
כל כמה זמן צריך לבדוק שמן, ואם הוא באמת צריך להיות שחור אז איך נדע שהכול בסדר?
מומלץ לבדוק שמן פעם בשבוע בממוצע, ולפי הוראות היצרן ניתן לראות אם הוא במצב תקין.
3. מים ירוקים- תפקידם לצנן את המנוע לשמור ולשמן חלקים מסוימים כמו: משאבת מים ולמנוע קיפאון בארצות קרות. הנוזל שומר על המנוע ולכן חשוב שהמים יהיו ירוקים. אגב, יש חברות שונות שמייצרות מים בצבעים שונים כגון פולסוואגן שמייצרות מים אדומים. אז לא להיבהל מהצבע. טעות ענקית היא למלא מי ברז למנוע כיוון שמדובר במים לא נקיים. מי הברז מורכבים ממתכות וחומרים המזיקים למנוע עד כדי סדק למנוע. גם מים מינרלים שאמנם בריאים לנו, בני האדם, לא טובים למנוע. מים מזוקקים או מי מזגן לא טובים אף הם כיוון שמיוצרים מהרכבים כימיים ולא משמנים את משאבת המים.
את המים יש להחליף אחת לשנתיים בערך כי בסופו של דבר מאבדים תכונות השימון שלהם. שמנים ומים ירוקים למיניהם עדיף לקנות בחנויות ורשתות המתעסקים במוצרים אלו, כמו: אוטו דיפו, הום סנטר ויבואני שמנים מורשים בחנויות למוצרי רכב.
מדובר בפער מחירים גדול מאוד: בתחנת דלק קניית ליטר מים תעלה בין 60-80 שקלים לעומת חנות מורשית, בה ניתן ולקנות 4 ליטרים מים באותו מחיר! אם אתם יודעים שהאוטו שלכם בעייתי ואוכל המון שמן כדאי לקנות בקבוק שיהיה באוטו תמיד.
4. טעות שיכולה לקרות בתדלוק: מילוי דלק של דיזל במקום בנזין או הפוך. במצב כזה יש לדומם מנוע מיד, לקרוא לגרר ולרוקן את הדלק - אחרת עלולה להיגרם שביקת מנוע מיידית.
מה עם תוספי השמן שמציעים לנו ?
הדעות חלוקות, חלקן טוענות כי התוספים הזולים לא תורמים לרכב, ויתרה מזו עלולים אף לגרום לנזק; כדאי פשוט להיצמד להוראות היצרן ולהשקיע בשמן איכותי.