בשנים האחרונות כולם מדברים על יוקר המחיה ובמיוחד על מחירי הדיור שזינקו כאן לרמות בלתי נתפסות, אבל נראה שכמעט שכחנו כבר שבגלל המיסוי הגבוה, גם בכל הנוגע למחירי המכוניות, ישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם, וזה עוד לפני שהזכרנו שהשכר הממוצע כאן נמוך מאשר זה שבמדינות המערב המובילות.

כך למשל, בעוד שכדי לרכוש מכונית משפחתית דוגמת מאזדה 3 או טויוטה קורולה ישראלי ידרש להשקיע קרוב ל-15 משכורות, בריטי או גרמני יוכלו לקנות רכב שכזה בעבור התמורה של חצי שנת עבודה ובאמריקה ארבעה תלושים יסדרו לכם משפחתית חדשה מהניילונים.

עם זאת, על אף המחירים הגבוהים והעובדה שמדובר בהוצאה השניה בגובהה, אחרי רכישת דירה, בסל ההוצאות המשפחתי, מסתבר שחלק גדול מרוכשי המכוניות כלל לא בוחנים לעומק את הצרכים האמיתיים שלהם ואת הדרישות מהרכב, לא עורכים סקר שוק של ובאופן כללי משקיעים בבחירת הרכב שילווה אותם כמה שנים פחות זמן מזה שבזבזו על ההחלטה באיזה סמארטפון להתחדש.

הצרכים

הרבה אנשים לא ממש עוצרים לרגע לפני שהם רצים להזמין מכונית חדשה כמו ההיא של השכן ממול ולא באמת מנסים  להבין ולבחון את שגרת השימוש ברכב, כפי שמתאימה לאורח חייהם.

כך למשל, רווק לא באמת צריך מכונית משפחתית, זוג צעיר עם שני ילדים לא זקוק למיניוואן, משפחה שיוצאת פעם בשנה לקמפינג לא חייבת רכב שטח ופנסיונר שממעט לנסוע לא מוכרח מכונית מנהלים כמו שהייתה לו כשהיה מנכ"ל.

רגע לפני שאתם רצים לאולמות התצוגה ומסתערים על הדגמים שכולם קונים, עשו חושבים, נתחו את הצרכים שלכם ובהתאם לכך בחרו את הרכב שהכי מתאים ל-90 אחוז מהנסיעות שלכם ולא את הרכב שיהיה שימושי ברק 10 אחוז מהמקרים.

עם זאת, רכב זה לא מדע מדויק וחשוב להפעיל שיקול דעת בהתאם לאופיו של כל משתמש ובעוד שמשפחה אחת עם ילדים שלא מרבה לצאת מהבית בסופי שבוע, מתמקדת בבילוי במרכזי קניות ליד הבית ומתגוררת בסמוך לקרובי המשפחה בהחלט יכולה להסתדר עם מכונית סופר מיני מודרנית, משפחה אחרת עם אותו מספר נפשות שבכל סופשבוע יוצאת לטיולים בחיק הטבע בכל קצוות הארץ וגרה במרחק רב מן המשפחה המורחבת עלולה עד מהרה לגלות שרכב סופר מיני פחות עונה על צרכיה.

התקציב

אחרי שהבנתם מהם הצרכים שלכם זה הזמן לבדוק כמה עולה בממוצע מכונית חדשה שבאמת מתאימה לכם.
אם יש לכם מספיק כסף חופשי זמין כדי לרכוש מכונית שכזו אזי מצבכם טוב ואתם יכולים להתקדם לסעיף הבא.
אם לא - יתכן שתגיעו למסקנה שאתם צריכים להתפשר על מכונית קטנה יותר או אפילו לוותר על ריח הניילונים וללכת על מכונית משומשת.

בנוסף, חובה לבדוק מבעוד מועד את מקורות המימון האפשריים לרכישה ולפני שאתם רצים לקנות רכב "בתשלומים שלא מרגישים" כמו שיבטיחו לכם בכל אולם תצוגה, חשוב שתדעו שעסקאות המימון הללו אמנם נשמעות מפתות ולרוב לא מכבידות על מסגרת האשראי שלכם, אך בה בעת במרבית המקרים יקרות מכל הלוואה שתוכלו לקבל מהבנק לצורך הרכישה.

כמו כן, אם אתם בונים על מכירת המכונית המשומשת למימון חלק משמעותי מהעסקה כדאי שתדעו שקשה מאוד לקבל היום "מחיר מחירון" ומרבית העסקאות בשוק המשומשות נסגרות במחירים הנמוכים ב-10-20 אחוזים מאלה המופיעים במחירון "לוי יצחק".

רשימת דרישות

מעבר לבחירת סוג רכב המתאים לשנע אתכם ואת בני ביתכם מנקודה א' ל-ב', לכל אחד מאיתנו יש דגשים ודרישות מעט שונות.
יש מי שתמיד צריך להוביל משהו ומחפש חלל מטען גדול ויש מי שלא זוכר מתי בפעם האחרונה הוא פתח בכלל את הבגאז', יש אנשים קטני מידות ויש כאלה שכבר לפני שהילדים שלהם הגיעו למצוות צריכים מרווח נדיב במושב האחורי, יש מי שגר באזור הררי ויש מי שלא יוצא מגוש דן, יש מי שאוהב לשבת גבוה ואילו אחר אוהב להרגיש את הכביש, יש מי שמחפש אוטו שקל לתמרן איתו בעיר ויש מי שמחפש מכונית שתהיה שקטה ונוחה במיוחד בנסיעות ארוכות, יש מי שחשובות לו יכולות הניהוג ויש מי שמתלהב מגאד'גטים ומאבזור.

לכן, חשוב שלפני שאתם רושמים את הצ'ק תגדירו היטב את הדגשים שלכם ותדעו בדיוק מה הדרישות שלכם.

אבזור בטיחות

"העיקר הבריאות" הוא מטבע לשון השגור בפי כולם ועל אף שנראה שרמת הבטיחות האקטיבית והפסיבית של הרכב צריכה הייתה להוות שיקול משמעותי בבחירה של דגם זה או אחר, בפועל, מסתבר שהישראלים לא ממש מתעכבים על הנושא וכפי שיעידו אנשי מכירות רבים אבזור בטיחות או הצטיינות יתרה במבחני הריסוק לא נחשבים כמקדמי מכירות משמעותיים ומתגלים כפחות חשובים בדרך לסגירת עסקה מאשר עוד הנחה קטנה או מערכת מולטימדיה עםwaze  במתנה.

אמנם מרביתם של כלי הרכב המודרניים מציגים רמת בטיחות גבוהה בהרבה מזו שהייתה נהוגה עד לפני עשור וחצי וכוללים שלל כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות כסטנדרט (חובה בכל מכונית נוסעים שיובאה לארץ ממודל 2010 ואילך), אבל הבדלים בהחלט קיימים ובמקרה של תאונה הם עשויים להיות משמעותיים ביותר. על כן, רוכש נבון יבדוק מבעוד מועד את ציון הבטיחות שהרכב שהוא שוקל לקנות קיבל במבחני הריסוק של יורו NCAP או של NHSTA.

באתרים של ארגוני הבטיחות הציבוריים הללו ניתן גם לקבל פרטים מלאים על הסעיפים בהם הצטיין כל רכב ועל אלה בהם פחות הרשים.

כדי לעודד את קהל רוכשי המכוניות להעדיף מכוניות בטוחות יותר, משרד התחבורה ורשות המיסים החליטו לפני זמן מה להעניק הטבות מיסוי על רכבים המצוידים באביזרי בטיחות ומחייב את יבואני הרכב לפרסם את ציון בטיחות על פי קריטריונים שונים ונקודות זיכוי למערכות במדד של בין 0-8.

תנאי המינימום לזכות בהטבת מס (של 500 ש') הוא המצאותן של 6 כריות אוויר ברכב פרטי או 4 ברכב מסחרי.
7 כריות ומעלה (או 6 ברכב מסחרי) מעניקות נקודה נוספת.

רכב חדש (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אין על הריח של הניילונים ברכב חדש. בקרוב אצלכם|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כל אחת מהמערכות הבאות: בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית במצב חירום במהירות עירונית, התראה מפני פגיעה בהולך רגל וזיהוי רכבים בשטחים המתים - מעניקות נקודת זיכוי נוספת.

אבזור הרכב במצלמת רוורס, עוצמת תאורה אדפטיבית וחיישני חגורות בכל המושבים יעניקו 0.5 נקודות על כל אחד מהסעיפים ואילו מערכות בקרת סטייה מנתיב ומערכת התראת אי שמירת מרחק שוות 2 נקודות כל אחת.

הבעיה היא שהטבת המיסוי לרכב שהצליח לצבור 10 נקודות ולהכלל בקבוצה 8 מגיעה למקסימום של 2250 שקלים - הרבה פחות ממחירן בפועל של מרבית המערכות.

אגב, ההטבה תקפה גם למערכות בהתקנה מקומית וזו הסיבה שיבואני רכב רבים החליטו "לצ'פר" לאחרונה את הלקוחות שלהם במערכות כמו מוביל איי (השווה 5 נקודות זיכוי והטבה של 1,800 ש' במיסוי) בחינם או במחירים מוזלים במיוחד.

על אף שכמעט בכל הדגמים הטבות המיסוי לא באמת מגיעות לכיסו של הצרכן, בזכות ההטבות מערכות בטיחות מתקדמות הפכו לאחרונה לזמינות יותר גם ברכבים עממיים ונותר רק לקוות שמגמה זאת רק תתעצם

ערך מוסף

אמנם בכתבה הזו אנחנו מנסים לגרום לכם למקד את הצרכים ו"להכניס שכל" לבחירה שלכם, אבל עדיין צריך לזכור שמכונית היא לא מקרר או מכונת כביסה ומעבר לצרכים ולרשימת הדרישות הבסיסיות, לגמרי מובן שרבים מכם מחפשים בכלי הרכב שלהם איזשהו ערך מוסף שיעניק תוכן והצדקה לסכום הכסף הגדול שמונח כאן על השולחן.

לכל אחד יש את ההעדפות האישיות שלו ולפני שאתם נותנים לאנשי המכירות לנסות לבלבל אתכם חשבו מה באמת עושה לכם את זה: עיצוב מיוחד? נוחות מרחפת? ידידותיות לסביבה? קדמה טכנולוגית? ריגוש בסיבובים? מנוע חזק? מראה קרבי של רכב שטח? אולי דווקא צריכת דלק נמוכה במיוחד, או ידיעה מרגיעה שבבוא היום יהיה לכם קל מאוד למכור את הרכב?

סקר שוק

רגע לפני שאתם יוצאים לספיד-דייטינג בסיבוב סוכנויות ומסניפים את הריח המשכר הזה שיש למכוניות חדשות, יש צורך להתאפק עוד קצת כדי להעמיק את הידע ולאסוף מידע מהסוג שאף פרוספקט כרומו מבריק או נציג מכירות חייכני לא יספקו לכם.

את המידע הזה אפשר למצוא במבחני דרכים השוואתיים, בחוות דעת על רכבים שגולשים מפרסמים בפורומים הקשורים לרכב וברשתות חברתיות, וכן באתרים המרכזים נתוני אמת של משתמשים כמו צריכת הדלק בפועל.

לפני שאתם יוצאים לשטח כדאי מאוד גם לעשות חיפוש ולאסוף מידע בנוגע למבצעים מיוחדים, ימי מכירות או הטבות למועדני לקוחות שבהחלט עשויים להיות משמעותיים ביותר ולהטות את הכף לטובת דגם זה או אחר.

בשנתיים האחרונות חברות ליסינג רבות מוכרות גם מכוניות חדשות "יד ראשונה עם 0 קילומטרים". אמנם מדובר בעוד רישום של יד (על אף שהרכב חדש לחלוטין אתם תהיו יד שניה), אולם לא פעם ניתן למצוא שם עסקאות אטרקטיביות מאוד והנחות שמגיעות לעשרות אלפי שקלים.

ביקור באולמות תצוגה

עכשיו, אחרי שאתם הרבה יותר ממוקדים ומבינים את הצרכים והתשוקות שלכם, הגיע הזמן לחלק הכי כיפי במסע - ביקור באולמות התצוגה השונים.
נסו לא להתפזר יותר מדי ולהתמקד ב-3-5 דגמים שנראו לכם הכי רלוונטיים בשלב המקדים.

בדקו אם גם במציאות כל אחת מהמכונית שבצמרת הרשימה שלכם תואמת את הציפיות: השקיעו כמה דקות בבחינת כל דגם, הקפידו לשבת בכל המושבים ברכב, בחנו את מרווח הפנים, נוחות הגישה לתא המטען, הנדסת האנוש, איכות החומרים ושאר מרכיבים במכלול של מי שעשויה להיות הפרטנרית שלכם בשנים הבאות.

אם יש לכם ילדים קטנים הגיעו עם כיסא הבטיחות שלהם ועגלת התינוק ובדקו את נוחות העיגון של מושב הבטיחות לעיגוני האיזופיקס והחגורה ואת נוחות הכנסת העגלה לתא המטען.

תנו לאנשי המכירות לספר לכם על הרכב שהם מציעים, אך אל תתביישו לשאול גם שאלות שיהיו להם פחות נוחות.
אתם יכולים גם לשאול מדוע לדעתם (הלא אובייקטיבית מן הסתם) כדאי להעדיף את הרכב שלהם ולא את זה של אחד המתחרים המובילים.

זו ההזדמנות של איש המכירות להדגיש את היתרונות הבולטים ברכב שהוא מוכר ובמקביל "ללכלך" קצת על נקודות התורפה של המתחרים. אמנם כמובן שיש לקחת את הדברים בערבון מוגבל מאוד, אבל אם בכמה סוכנויות שונות אומרים לכם שלמתחרה א' יש בעיה בגיר, או שהסחירות של מתחרה ב' היא "על הפנים", בהחלט יתכן שיש משהו בדבריהם.

במידה והביקור באולם וההתרשמות הפיזית מהרכב תאמו את הציפיות שלכם ואתם שוקלים ברצינות לרכוש את הדגם, זה הזמן לברר על תנאי התשלום, האבזור הנוסף שניתן לקבל במעמד הסגירה והעלות בפועל של העסקה.

על אף שבסוכנות יעשו כל מאמץ לשכנע אתכם לעשות הזמנה כאן ועכשיו, אל תמהרו לסגור עסקה באולם הראשון אליו נכנסתם. אין מה לדאוג, הם ימכרו לכם את הרכב באותם תנאים בדיוק גם במועד מאוחר יותר.

לפני שאתם עושים החלטה ו"פותחים הזמנה", הקפידו לבקר (רצוי באותו היום כדי להקל על ההשוואה) בסוכנויות של כל הדגמים הרלוונטיים שהגיעו לשלב הסופי בניפוי שלכם.

נסיעת מבחן

אחרי שהתמקדתם ובחנתם היטב את הרכבים באולם התצוגה זה הזמן לצאת עם 2-3 הדגמים שהכי נראים לכם לנסיעת מבחן קצרה.

אפילו אם אתם כבר משוכנעים בבחירה שלכם, אל תוותרו בשום מקרה על נסיעת מבחן.

אמנם נהיגת התרשמות קצרה לא באמת תלמד אתכם הכל על הרכב, אבל בהחלט תספק לכם כלים להבין טוב יותר את היתרונות והחסרונות של הרכב ולהמנע מטעויות שילוו אתכם במשך שנים.

לפני שאתם יוצאים לדרך דרשו נסיעת מבחן ארוכה מספיק שתאפשר לכם לכלול קטעים עירוניים ובין עירוניים.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, אל תמהרו לצאת לכביש המהיר לשיוט בין עירוני, אלא דווקא נצלו את מירב הזמן בנתיב עירוני בו אפשר ללמוד הרבה יותר על ההבדלים בין מכונית זו לאחרת.

כבו את מערכת השמע והקשיבו לרעשי המנוע והכביש, האיצו ובלמו, בחנו את תנוחת הנהיגה ונוחות המושבים, בדקו את הראות סביב, נסו להכנס בכוונה לכמה שיותר בורות בכביש כדי ללמוד על טיב שיכוך הזעזועים ואפילו תמרנו למקום חניה קטן.

סוגרים מחיר

זהו, אחרי שאספתם את כל הנתונים יש לכם מספיק כלים כדי להגיע להחלטה הנכונה.

אם תזמנתם את הרכישה להפנינג מכירות גדול, הרכב בדיוק מוצע בהנחה דרך מועדון לקוחות ("חבר", "הוט", "קרנות השוטרים" וכיוב') שאתם או מישהו מקרוביכם חבר בו, או שמצאתם רכב בדיוק כמו שאתם רוצים המוצע כיד ראשונה עם 0 קילומטרים בהנחה גדולה אזי התמזל מזלכם, אבל גם אם אין שום מבצע מכירות באופק זה ממש לא אומר שאתם חייבים לשלם את מחיר המחירון המלא.

חשוב להבין, מחירי מרבית המכוניות הפופולריות בישראל לא באמת מבטאים את המחיר האמיתי בו הן צריכות להמכר, אלא מותאמים לחישובי חוזי החכירה של חברות הליסינג ומחיר המחירון העתידי של המכוניות כמשומשות.
מיותר לציין שחברות הליסינג וההשכרה כמובן לא משלמות את מחיר המחירון ונהנות מהנחות מופלגות למדי.

אמנם אל תצפו להנחות שיתקרבו להנחות שמקבלות חברות שקונות מאות ואלפי רכבים בכל שנה, אבל גם אל תמעיטו בערככם ותסתפקו בחיישני רוורס או אפילו במערכת מולטימדיה במתנה.

למרות המיסוי הגבוה, עלויות התפעול ושלל התירוצים המוכרים, למרבית היבואנים, במרבית הדגמים ובמיוחד לנוכח שערי החליפין הנוחים לאחרונה בשוק המט"ח, יש מרווח נדיב ואפשרות לגמישות מפתיעה וכבר שמענו על הנחות יפות, חבילות אבזור מלאות או תנאי מימון חלומיים שאנשים רגילים מן הישוב השיגו אחרי קצת מיקוח.

תתחדשו.

איפה צריך למקם את הסלקל ברכב? כל כללי הבטיחות לנסיעה עם תינוק >>