״בנט שבר מוסכמות, אני רואה את עצמי מועמד לראשות הממשלה״, הצהיר שר האוצר אביגדור ליברמן בשיחה עם אופירה וברקוביץ' שהתרחשה היום (שישי) על רקע פיזור הכנסת ה-24 והפיכתו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לראש ממשלת המעבר.

בעקבות פיזור הכנסת, הבחירות החמישיות תוך שלוש שנים יתקיימו ב-1 לנובמבר, וליברמן בהחלט רואה את עצמו כראש הממשלה הבא של ישראל. "אני לא יודע מי יהיה ראש הממשלה, יש הרבה מועמדים - כולל אביגדור ליברמן. אני חושב שבנט שבר פה מוסכמות, כי אם פעם חשבתי שצריך להביא לפחות 20 מנדטים אז בנט הוכיח ההפך ולכן כרגע הכל פתוח".

אז אתה רואה את עצמך כמועמד.
"אני חושב שאני לא פחות מבחינת הוותק, היכולת, הביצוע והידע אני בטח לא פחות ממועמדים אחרים".

איך יכול להיות שהפוליטקאים מוציאים אותנו לבחירות?
"את צודקת מאה אחוז, האזרחים צודקים - הבחירות מיותרות. כל הבחירות בגלל איש אחד - בנימין נתניהו. במשך ארבע פעמים הוא ניסה. אבל יתרה מזאת, צריך להבין שהבחירות הן בין הגוש בראשות נתניהו לבין גוש השינוי - זה הדבר היחידי שהוא התעסק בו".

הייתה לכם אפשרות להעביר חוקים, לא הצלחתם. מה תגיד על זה?
"נכנסתי למשרד האוצר כשהגירעון היה 10.5. ההאבטלה הייתה 9.2. היום אנחנו על אפס. אנחנו בלמנו עליית מחירי דיור ועד סוף השנה תראו ירידה במחירי הדיור. יש עליית מחירים בכל העולם, אין לנו מה לעשות אלא להתמודד אחרת, להגדיל הכנסה פנויה של אזרח קטן". 

קשה לחיות פה.
"יקר להיות בכל העולם. בגרמניה משלמים על החשמל פי שלושה מאשר במדינת ישראל. עכשיו נתנו לסייעות מענק של 1,500 ש"ח, חתמנו על הסכם עם העובדים הסוציאליים".

על מאבק שכר המורים אמר: "אין ויכוח על השכר של המורים. הויכוח הוא על הסנכרון של החופשים במערכת החינוך ובמשק הישראלי, במשך 45 ימים במהלך השנה אין סנכרון, כל יום כזה עולה למדינה 150 מיליון שקל, מדובר על חיסכון של שישה מיליארד שקלים. כמו כן, היום משלמים למורים על סמך הוותק, אני רוצה להביא מורים מצויינים ולשלם להם על כך, לתת להם אפשרות לחתום על חוזה אישי. כי בכל מקום עבודה פרטי, מנהל יודע מי עובד טוב והוא נותן יותר שכר למי שעובד טוב יותר. צריך שלמנהל בית הספר תהיה גמישות לתת תמריץ למורה מצוין. יפה בן דוד מבינה שיש הרבה צדק בכל מה שאני אומר, אין ויכוח על השכר. כולנו מבינים שצריך לשפר את השכר של מורים ולצפר את המורים הצעירים".

"כולם אומרים שהמספרים לא מסתדרים, אבל לנתניהו ברור שזאת המערכה האחרונה שלו", ענה ליברמן לשאלתו של ברקוביץ' האם הסקרים לא מדירים שינה מעיניו, "אם הוא מגיע רק ל-59 מנדטים הוא יודע שהוא גמר". 

ראש הממשלה נפתלי בנט, לפיד וליברמן בישיבת ממשלה (צילום: חיים צח, לע
נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן|צילום: חיים צח, לע"מ

עם מי אתה רוצה לשבת?
"המועמד הראשון זה הליכוד - בלי נתניהו".

לא יקרה.
"יקרה. אנחנו מדברים על עובדות, נתניהו רק מפזר סיסמאות, מסית ומתסיס. האמת איתנו ולכן אין לי ספק שננצח".

הייתה לכם שנה להעביר את חוק הנאשם, מי התנגד לזה?
"איילת שקד הייתה נגד. לזכותה יאמר שהיא מעדיפה להיות עם נתניהו, גם עכשיו היא אמרה שהיא תחבור אליו ולכן חשוב שהם לא יעברו 59 מנדטים".

מה יש לך נגד החרדים? למה אתה פוסל אותם?
"משנת 1977 החרדים נמצאים בשלטון חוץ מכמה הפסקות קטנות, ונשאלת השאלה למה הציבור הזה הכי עני והכי פחות משכיל במדינת ישראל. התשובה היא כי העסקנים שלהם רוצים שכל חרדי יהיה עני, נזקק, בור כי אז הם שולטים בו. לא יכול להיות שבחור בגיל 18 לא למד אנגלית, מתמטיקה, מחשבים. כל ישראל ערבים זה לזה ואי אפשר לראות את העוני הזה ואת המסכנות הזאת".

על שאלתה של אופירה כיצד הוא הגיב על הביקורות על תפקודו כשר האוצר ענה: "למען האזרח הקטן לא היה שר האוצר שעשה רבע מזה. אנחנו נמצאים סך הכל שנה בממשלה, תהליכים כלכליים לא לוקחים לא שבוע ולא חודש. אם היו נותנים לנו עוד שנתיים היינו הופכים את המדינה לאחרת לגמרי".

מה אתה מרגיש כלפי נפתלי בנט שלא הצליח להחזיק את הממשלה שלו?
"אני חושב שהוא נהג באצילות, הוא לא ניסה לגנוב קרדיט לאף אחד, לא דיבר רק על עצמו".

המפלגה שלך מאוד יציבה, חוץ מאלי אבידר.
"אלי אבידר לא השמיץ ולא סיכן את הקואליציה, הוא פשוט עזב, אנשים נפרדים. אצלי רוב האנשים גדלו בתוך המפלגה, עודד פורר התחיל כפעיל צעיר וצמח שלב אחרי שלב".

אתה תקבל אותו חזרה?
"לא. אני מניח שיהיו שחקנים חדשים, אבל בסופו של דבר אנחנו מפלגה יציבה, יחידה שהיא ימין ליברלי, בניגוד לנתניהו שהצביע בעד ההתנתקות, גירוש יהודים מגוש קטיף, אצלנו זה לא קורה".

לסיום איחל ליאיר לפיד, ראש ממשלת המעבר הנכנס בהצלחה בתפקיד. "זה לא סוד שאנחנו ביחסים מאוד טובים, אני מאחל לו בהצלחה, יש לו אתגר מדיני לא פשוט", אמר והוסיף כי הוא מצפה ממנו לשמור על היציבות של השלטון. "צריך להכין שינוי חקיקה שיבטיחו יציבות שלטונית, שנפסיק עם הבחירות בלי קשר לתוצאה, זה הדבר הכי חשוב - חייבים לשנות משהו שלא נתגלגל כל שנה לבחירות".