החופש נגמר, הילדים הפסיקו להתרוצץ מתחת לשולחן של הבוסית ושנת הלימודים החדשה החלה בחיוכים לבביים. אמנם תחילת השנה תמיד מלווה בתקווה משותפת של ההורים והגננות יחד לשנה פוריה ומעשירה, אך ברגע שהעונות מתחלפות והילדים נעשים חולים מערכת היחסים בין הצדדים עלולה להפוך למתוחה ומלאת חיכוכים.

"נגעת פה בסוגיה פיקנטית במיוחד שהייתה תמיד מקור למריבות וויכוחים בין גננות לאמהות" מספרת סיוון שעובדת כגננת. "המון הורים נוהגים לשלוח את הילד חולה לגן כי אין להם פתרון והם לא יכולים לקחת עוד יום חופש מהעבודה" מוסיפה בהבנה. גננת אחרת מוסיפה כי "ההורים שולחים כל הזמן ילדים חולים לגן. הם מביאים להם בבוקר אקמולי או נר בטוסיק, שלפעמים יוצא החוצה" ואיתו כמובן, הסוד.

מה יש לאמהות לומר להגנתן? "תמיד אשחק עצמי מופתעת כשהגננת תתקשר" מודה אחת האימהות "מה? יש לה חום? אוי, היא הייתה בסדר. טוב, נגיע לקחת אותה. תודה רבה שהתקשרת". גננת נוספת מספרת כי כאשר התקשרה לאחת האימהות ואמרה לה שהילד חולה, זו מיד התעקשה שלא ידעה ושהיא מצטערת. אך אז נחשף בפניה הנר הסורר שהתגלה בחיתול. במקרה זה, האם המתחמקת נענשה ונאלצה להעביר את הילד לגן אחר.

זה לא דלקת גרון, זו סתם אסטמה

נועה, אם לבן, מספרת על בוקר בו בנה התעורר עם דלקת בעין. באותו יום, היו לה תכניות חשובות ובגן תוכננה מסיבת יום הולדת. היא החליטה לנקות לילד את העין באמצעות מטלית לחה ולהיכנס עימו לגן כאילו כלום לא קרה. הגננת מיד זיהתה את הדלקת וביקשה ממנה לקחת את הילד הביתה. אחרי שכנוע, הסכימה הגננת שיישאר רק למסיבת יום ההולדת וכך גם נועה הספיקה לטפל בחלק מהסידורים שלה.

"דבר נוסף זה התירוצים של ההורים להסביר את התופעות שיש לילד שלא ישמע מדבק" רוטנת אחת הגננות. "נפיחות בעיניים זה עקיצות יתושים בעפעף, ושיעול זה לא דלקת גרון אלא אסטמה. השיא היה שהורה שלח ילד עם אבעבועות רוח לגן וטען שהנקודות הן עקיצות פרעושים" הוסיפה הגננת.

מנגד, מסתבר שלא תמיד ההורים אשמים. הורה מודאג סיפר על מקרה שהתרחש דווקא בגן פרטי בצפון תל אביב: בתו הקטנה סבלה ממחלות במשך שנתיים, ללא כל סיבה נראית לעין, והרבה מעבר לשלב ההסתגלות הטבעי (והמבאס) של ילדים בגן. בסופו של דבר התגלה המקור: כוס מוצצים אחת משותפת לכל הילדים. האב הנחרד הציע מיד להתקין בעצמו מתלה מוצצים אישי לכל ילדי הגן.

סיוון הגננת שיתפה בעוד סיפור הדבקה המוני, כשאחת האימהות הביאה את הילד שלה לגן עם עין נפוחה והתעקשה שלא מדובר בדלקת. "הילד נשאר עד סוף היום בגן, כשאני והסייעת מורחות לו מים ותמצית תה במשך כל היום" מספרת סיוון. "בסוף היום, האם חזרה לאסוף את בנה והמשיכה לטעון שאני והסייעת מגזימות. באותו שבוע 5-6 ילדים וסייעת אחת התעוררו עם דלקת בעין".

הנטייה של הגננות היא לנהוג ביד קשה עם ההורים במקרים מסוג זה. אותו ילד מדביק את שאר הגן, וכמובן את הצוות. ברוב המקרים זה נגמר בנזיפה ובבקשה לא לשלוח שוב ילד חולה לגן. "אני אמא טובה, אני לא שולחת ילדים חולים" מסכמת אחת האימהות.

יום האם, ימי שני ב- 21:50 בקשת