>> פספסתם את בת המצווה של תמרה? צפו בפרק המלא ב-makoVOD

בת מצווה (תמונת AVI: mako)
תרגעי, אלה. הבת שלך לא שמנה. מתוך "יום האם"|תמונת AVI: mako

לרגל בת המצווה של תמרה החליטו אלה ותמרה לקנות שמלה חדשה, אך אלה מגלה שתמרה העלתה במשקל ומגיבה בקיצוניות אופיינית שכוללת מספר שלבי פעולה. מושו שעוקב מצד חושב שהבעיה היא בכלל אצלה אלה ושהכל בסדר עם המשקל של תמרה.

אבל אלה לא לבד: חשש מפני השמנה של הילדים או בני הנוער קיים בקרב הורים רבים. מעבר להשלכות הפסיכולוגיות מתמודדים ההורים גם מול לא מעט שאלות בריאותיות ועשויים אף לעמוד מול ביקורת ציבורית. אך כיצד באמת ניתן לדעת האם הילד סובל מעודף משקל או הפרעת אכילה, או שלחילופין הכל בראש של ההורה? פסיכולוגים ותזונאים רבים נדרשו לשאלה הזו וניסו לחזור עם תשובה חד משמעית.

"המודל הנכון: לעקוב אחר עקומת הגדילה הנורמלית"

"קשה להבדיל בין עודף משקל קל לבין השמנה קיצונית", מסבירה הדיאטנית הקלינית ליז רובין. "ההורים לא יכולים לזהות את מידת ההשמנה; כדאי לגשת לרופא ילדים או לדיאטנית שיאבחנו את הילד בהתאם לעקומות הגדילה".

"באופן כללי, כל מגמה של ירידה במשקל יכולה להיות מבורכת, אך לא יותר מחצי קילו בשבוע. כמובן שהדבר תלוי בנתונים האישיים של כל ילד; אצל ילד נמוך בן חמש – גם מקצב של חצי קילו בשבועיים הייתי מרוצה. ישנה אסכולה הגורסת כי אצל ילדים גם שמירה על המשקל היא הרזיה, שהרי בינתיים הילדים גובהים ואז הפרופורציות משתנות".

"אני דווקא כן ממליצה על ירידה במשקל, משום שתהליך הצמיחה לגובה בכל זאת לוקח זמן, ואם בינתיים אפשר למנוע מהילד תסכול, אז למה לא? כמובן שבנוסף לצמצום צריכת הקלוריות אני ממליצה על פעילות גופנית כמו רכיבה באופניים או חוג ספורט כלשהו", היא מדגישה.

האם תהליך ההרזיה לא יפגע בגדילה? האם לא יחסרו לילד ויטמינים ומינרלים?
"ובכן, לא רק שתפריט מאוזן לא יפגע בבריאותו של הילד, בדרך כלל הוא רק יועיל לה; מחקרים מצביעים על כך שתפריט יומי של ילד ממוצע חסר בדרך כלל ויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחותו".

"ההפרעות יכולות להתחיל מתוך כוונה טבעית לרדת במשקל", מוסיפים מומחים אחרים. "בני המשפחה אף עשויים לעודד בהתחלה את התהליך החיובי של המודעות למשקל והעיסוק בפעילות גופנית. בהדרגה מקבלת התופעה ממדים פתולוגיים והופכת להפרעת אכילה".

הורים משכילים? קיים חשש להפרעות אצל הילדים

מחקר מעניין שבוצע לאחרונה בודק את הקשר בין ההורים לבין הפרעות האכילה של הילדים. הנתונים מראים כי הסיכוי של נערה לחלות כאשר ההורים קיבלו השכלה גבוהה לעומת תיכונית הוא פי שניים ופי שישה כשמדובר בנערות שגם סבתן רכשה השכלה אקדמית. מה הסיבה?

הדיאטנית הקלינית עינת לב ארי, מתמחה בטיפול בהפרעות אכילה ומחברת הספר "חולצת בטן - נועה רוצה להיות רזה", טוענת שמניסיונה הטיפולי קיים קשר בין מצב סוציו-אקונומי גבוה של משפחות לבין אחוזי הפרעות האכילה: "אצל נערות אינטליגנטיות שגדלות בבתים של הורים שאפתניים ומצליחים, קיימת שאיפה חזקה יותר לשלמות. נערות אלו נמצאות במסגרת לחצים חזקה יותר ומכאן שמתמודדות עם סוגיות של שליטה בעוצמה רבה יותר".

לסיכום, אין ספק כי הנושא של הפרעות אכילה תקף בכל הגילאים ובקרב כל ההורים. יחד עם זאת, אלה ושאר האמהות צריכות לשים לב היטב לתנודות במצבי הרוח של הילדים ולזכור כי לא כל עלייה או ירידה במשקל מעידים בהכרח על הפרעה. לפעמים ההפרעה היא בכלל אצלן בראש ולא בגוף של הילדה.

>> ואיך אלה מתמודדת עם התפקיד של תמרה בטקס יום הזיכרון?