עומסי תנועה כבדים נרשמים הבוקר (שני) בכבישים הראשיים ברחבי הארץ, זאת אחרי סיום החג וחזרת המשק לפעילות. במשטרה נערכים לאכיפה מוגברת עם 38 מחסומים שהוצבו בצירים המרכזיים. השוטרים יבדקו באקראי רכבים ונהגים במתכונת "סגר נושם" כדי לנסות ולהבדיל בין מפרי הסגר לבין אזרחים שנוסעים לעבודתם.

סנ"צ גלעד בהט, ראש מחלקת חקירות במשטרה האמון על אכיפת הסגר, טען ב"חדשות הבוקר" כי מקור הפקקים אינו במחסומים: "זה הוא יום של חזרה לעבודה ולכן ממילא יש פקקים, זה לא שהמחסומים יוצרים אותם, הם אולי מגבירים את הפקקים. הרעיון הוא ליצור מתווה שמצד אחד יאפשר לאכוף את ההנחיות שניתנו, עם כל ההקלות והכוכביות, ומהצד השני גם יאפשר לעם ישראל לממש את השגרה".

"אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו כדי לראות אם המחסומים האלה יעילים, וככל שהם יעילים - הם יימשכו", הודיע סנ"צ בהט, "אנחנו לא עוצרים רכב-רכב, אלא מתמקדים בעיקר במסיכות, בהתקהלויות ובעסקים שכן יהיו פתוחים. לשוטר שעומד במחסום אין פוליגרף, אבל כשמגיע אדם ברכב ואומר שהוא נוסע לעבודה ומאחוריו יש משפחה שלמה עם ציוד ומזוודות, הייתי מטיל ספק בעניין הזה".

עד כמה הנחיות הסגר נשמרו במהלך החג?
"רוב האנשים בחג שמרו. היינו בכוחות מאוד גדולים במרחב הציבורי, לא יודעים מה קרה במרחב הפרטי. בנגיף הזה את התוצאות רואים רק אחרי שבועיים ולכן אי אפשר לדעת כרגע או לסכם. ראינו שהיו כמה אנשים שניסו לאתגר אותנו עם תירוצים כאלה ואחרים כמו השופרות, צריך לזכור שהמלחמה היא לא נגדנו אלא נגד הנגיף. מי שלכאורה מצליח לעבוד על המשטרה, לא יצליח לעבוד על הנגיף".

בחוף הים עמדו 100 איש עם בגדי ים ושלט ביד וטענו שזאת הפגנה. איך פעלתם באירוע הזה?
"פיזרנו אירועים כאלה וגם תפילות שחרגו מהמגבלות. ראינו את זה בצפון, במרכז ובהרבה מאוד איזורים, עבדנו באופן מאוד משמעותי ונוכח במהלך החג. פיזרנו גם מסיבות טבע כאלה ואחרות. כמובן שהיו אירועים שלא הגענו אליהם, אי אפשר לתלות הכל רק באכיפה. יש פה איזונים שהחוק קובע וכך אנחנו אוכפים".

בבלפור המפגינים היו אמורים להתחלק לקפסולות, אבל זה לא באמת קרה. במאה שערים אלפי אנשים התגודדו והפגינו.
"היינו גם שם וגם שם. מזכיר שהקפסולות זה ניסיון של המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים להציע מתווה שיאפשר את זכות ההפגנה וגם את השמירה על הבריאות. זה עדיין לא מעוגן בתקנות ולכן אנחנו לא אוכפים את זה בשלב זה. כן אכפנו אירועים של התקהלויות גם בבני ברק וגם בירושלים מחוץ לבלפור. היו גם עצורים והרבה דוחות על מסיכות ועל התקהלויות. ככל שאנשים לא יפנימו את האחריות האישית שלהם, נראה עלייה במספר ההידבקויות וזה חבל".

מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, הזהיר הבוקר מפני השלכות המשך העלייה בתחלואה: "המצב כרגע גורם לעומס רב מאוד בבתי החולים. יותר ויותר מחלקות נפתחות שכרגע שוכבים בהן חולים עם מחלות אחרות, לרבות מחלות פנימיות. ככל שנעלה במספר חולי הקורונה, הדבר הזה יבוא על חשבון איכות הטיפול בחולים אחרים. ככל שהקשב והידיים העובדות יתחלקו בין יותר חולים, אני חושש שתהיה גם יותר תמותה".

פרופ' לוי התייחס לאפשרות שהממשלה תחליט להחמיר את הסגר: "ייתכן ויהיו שינויים, לרבות שינויים מחמירים. הציבור, לכאורה בשל אובדן האמון בממשלה, עושה את אשר עושה. ראיתי כתובות 'לא נלך כצאן לסגר'. נגד מי אנחנו מתריסים בהתנהגות הזאת? נגד הבריאות שלנו, נגד הורינו, נגד ילדנו. מציע לכולם לא להתריס ולהיות ממושמעים".