עשרות אלפים התכנסו אתמול בכיכר רבין בעצרת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין. כל זה קורה שלושה ימים אחרי הפגנת התמיכה בראש הממשלה נתניהו ממנה ככל הנראה ייזכרו בעיקר את הדברים של ד"ר מוטי קידר מאוניברסיטת בר אילן, שטען כי הרוצח של רבין הוא לא יגאל עמיר.

"ראשית חשוב לי להדגיש שכל מה שאני אומר כאן וגם מה שאמרתי בכיכר זה כאזרח ולא מטעם תפקידי בבר אילן", אומר קידר בראיון ראשון לאחר הסערה, "אני הייתי בהפגנה בה רבין נרצח, הייתי פעיל בתנועת 'נתיבות שלום' שהיא האחות הקטנה והדתיה של 'שלום עכשיו'. כל הסיפור של הרצח היה לי טראומה והתנתקתי ממנו".

איך אתה מביא את תיאוריית הקונספירציה הזו?
"תעזוב את המילה קונספירציה. ישבתי ארבע שעות עם בן אדם שחקר את הנושא 20 שנה. פיזיקאי בשם נחום שחף. אבל יש עוד - אריאל זרצקי".

בין האנשים ההזויים האלה אליך יש מרחק גדול, איך אתה מביא את זה לכיכר?
"קל היה לתייג אותם כהזויים כי אין להם תודעה תקשורתית. כשבא בן אדם כמוני, שיוצא ונכנס מהאולפנים בתקשורת 20 שנה אי אפשר לתייג אותי כהזוי ולכן זה עלה לרדאר התקשורתי. תאזין ביוטיוב להרצאה של פרופ' אריאל זרצקי, תקדיש רבע שעה. הוא נותן הרצאה על אי הבהירויות שם. למה מישהו צעק 'סרק סרק'? למה יש לרבין פצע כניסה מקדימה? יגאל עמיר הרי היה מאחוריו. יש עוד לפחות 60 שאלות שעולות.

אנחנו מכירים את התיאוריות האלה וגם את ההסברים מאחוריהם. אתה עומד על במה ואומר - לא יגאל עמיר רצח, אתה באמת חושב שיש סיכוי שיגאל עמיר לא רצח את רבין?
"אמרתי אולי, ראוי לצטט אותי נכון. יגאל עמיר הוא נבלה כן? הוא רצה לרצוח את רבין".

אתה מסכים שיגאל עמיר ירה?
"אתה אמרת, אני לא יודע, אולי היו לו פיקות ולכן צעקו 'סרק סרק'?. הספרות המקצועית מלאה באירועים של הודאה שלא הייתה נכונה".

כשבאולפן הראו סרטון מהחקירות, בו מודה יגאל עמיר כי הוא זה שרצח את רבין, הגיב קידר, "בוידאו יש קפיצה, מי ערך את זה? רואים את זה בעין, למה זה עבר עריכה? איפה המקור?".

אני מכיר אותך הרבה שנים ואני המום.
"צר לי שאתה המום, אני השתחררתי מההלם".

איש שב"כ רצח אותו?
"לא תשמע אותי אומר את זה".

אמרת י.ר.
"יש חשוד, אני לא אומר שהוא אשם. אני דורש הקמת ועדת חקירה שתחקור לא רק את מה עשה או לא עשה יגאל עמיר, אלא ועדת חקירה ממלכתית שתהיה לה סמכות להעיד כל אדם שהיא רוצה גם בעל כורחו. בנוסף, תינתן חנינה מראש לכל מי שיופיע בפני הוועדה הזאת בחובה".

מי רוצה לשקר את כל המדינה 24 שנים ולהמציא סיפור שיגאל עמיר רצח?
"אין לי מושג".

אחרי הסערה: מוטי קידר מגיב לראשונה - אקסטרה 1 (צילום: מתוך
מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין|צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12

אבל יגאל עמיר הודה, גם אח שלו, כולם משקרים? כולם קונספירטיביים? איפה האחריות הציבורית שלך?
"אני סגן אלוף ב-8200 והמרכז ששירתי בו מסתיים בספרה 9. לאלפים מהצופים שלך נשמטת הלסת עכשיו. אני 25 שנה באקדמיה ורץ מאולפן לאולפן, אני האחרון שאפשר להגיד עליו הזוי. אחרי שהשקעתי 4 שעות, לטענתי ולתחושתי כאדם סביר, יש בעיות של סתירות".

איזה סתירות? תן לי שלוש בעיות עיקריות.
"ראשית למה מישהו צעק 'סרק, סרק', אנשים לא הולכים ברחוב וצועקים סתם 'סרק סרק'".

מה הבעיה בזה?
"אולי מישהו ידע שליגאל עמיר אמורים להיות כדורי סרק? אולי היו לו כאלה? אני לא יודע".

יצחק רבין נופל אחרי שהוא ירה עליו.
"יש עדויות שהוא הלך לרכב והסתכל על מי שיורה. הלאה, בעיה שניה היא שרבין פונה בקדילאק ולפי המסמכים הוא הגיע לאיכילוב בניידת נט"ן, מי החליף אותו ואיפה?".

איך זה מקל על העובדה שיגאל עמיר עשה את זה?
"יקירי, 22 דקות עברו מרגע הירייה עד שהוא הגיע למיון. המרחק מכיכר מלכי ישראל לאיכילוב היא 800 מטר".

מה זה אומר?
"זה אומר שיש עובדות שלא נחקרו, האירוע ככללותו לא נחקר. על פי שיטת המשפט הישראלי, ברגע שיש הודאה של הנאשם - אין צורך בהוכחות".

אחרי הסערה: מוטי קידר מגיב לראשונה - אקסטרה 2 (צילום: מתוך
מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין|צילום: מתוך "חדשות הבוקר" עם ניב רסקין, קשת12

יש הודאה, יש סרט, ואין חרטה של יגאל עמיר.
"יש בספרות הקרימינולוגית המון דיונים במה קורה בהודאות וכמה אפשר ליחס להם אמינות. כשאתה תיחקר תקופה ארוכה מבוקר עד ערב - אתה תודה גם ברצח הבל".

אבל זה צולם, הוא שחזר.
"הצילום הזה ערוך, יש שם קפיצה".

ישבת וצפית בכל החקירות?
"לא ראיתי, אני כולי בעסק הזה חודש".

לא היית צריך לשמוע יותר ולהיות אחראי?
"מה ששמעתי בארבע שעות מנחום שחף פוצץ לי את השכל, ויש לי קצת שכל".

לסיום, ראש הממשלה הגדיר את הדברים כדברי הבל.
"אני מעריך את ראש הממשלה מאוד אבל כרגע הוא צריך להקים ממשלה ויש לו איראן ועניינים אחרים על הראש. הוא לא צריך לעסוק בעניינים בלפני 24 שנים".

אתה לא חוזר בדברים? בהטלת הספק במשטרה ובבית המשפט?
"כאשר ישכנעו אותי שכל הסימנים שיש מסביב, ויש עשרות דברים שלא משתלבים עם הגרסה הרשמית, אני אחזור בי".

בסיום הראיון, הגיבו העיתונאים שנכחו באולפן לדברים. איילת פריש, חברת פאנל ולשעבר הדוברת של שמעון פרס אמרה, "הוא הזוי, הוא לא מבין את המשמעות של הדברים. בסוף יש במדינה אוזניים, יש אנשים ששומעים והדברים האלה מחלחלים והם מסוכנים. את יצחק רבין רצח רוצח מתועב בשם יגאל עמיר והוא יושב בכלא, לא רצח אותו איש מהשב"כ ולא שלח אותו פוליטיקאי עם הרמיזות האלה שכאילו שמעון פרס רצח את יצחק רבין. אני מרגישה תחושה עצובה, זה לא גועל נפש זה מעל זה. יש אחריות במדינה הזו, בעיקר של ד"ר שמרצה באוניברסיטה ויש לו השפעה על הדור הצעיר שלנו. אנחנו מקלים ראש, סביב יגאל עמיר היו רבנים ומעטפת שלמה של הסתה".

הכתב הצבאי ניר דבורי אמר, "יש תחקירים, גם בשב"כ, גם במשטרה ובכל מערכת הביטחון וגם ההודאה של יגאל עמיר שהוא סידר את הכדורים, השחיז אותם והכין אותם. באחד הפעמים הוא כמעט נעלב שטענו כי הוא לא רצח את יצחק רבין. כל הפרמטרים הם חד משמעיים. הדיבורים האלה הם גיבוב של שטויות. הדברים נבדקו ונבחנו ויש כאן אינטרס של גורמים לנסות לערער על הדבר הזה. זו לא רק חוסר אחריות, אלה כמעט מעשה נבלה".