מספר המאומתים היומי לקורונה חצה ביממה האחרונה את רף ה-1,300, לצד מספר החולים קשה שממשיך להישאר נמוך ועומד על 59 בלבד. עם זאת, לראש הממשלה נפתלי בנט הוצג תרחיש פסימי שלפיו אם קצב ההדבקה הנוכחי יימשך, כבר בסוף אוגוסט יעמוד מספר המאומתים היומי על 7,000.

כדי לנסות ולבלום את ההתפרצות הנוכחית, נכנס הלילה (רביעי) לתוקפו "התו השמח". מעתה הכניסה לאירועים בחלל סגור שבהם משתתפים מעל 100 איש, תותר למחוסנים, מחלימים או אחרי בדיקה שלילית. האכיפה תתוגבר ולמפירים יינתנו קנסות גבוהים.

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, מאמין שזה לא מספיק - ויש לחזור לתו ירוק מלא. "צריך לראות כיצד ניתן לחיות יחד עם הקורונה, אבל לא להכביד מאוד כלכלית ולהגיע למצבים קיצוניים. לכן, צריך תו ירוק. לא רק תו שמח - תו ירוק, נקודה", הסביר פרופ' לוי, "זה יכול למנוע הצטופפות והסתופפות של מחוסנים עם לא מחוסנים".

"גם קניונים ומסעדות צריכים להיכלל בתו הירוק. זה 'תשלום' יחסית סביל וסביר כדי למנוע תחלואה והדבקה", המשיך מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, "זה יכול להוות כלי חשוב במלחמה עם ההתפרצות הנוכחית".

פרופ' לוי התייחס לתחזית הקודרת לפיה מספר המאומתים היומי צפוי להאמיר משמעותית בשבועות הקרובים: "קשה לומר שאני אוהב את זה, אבל זה לא מפיל אותי מהכיסא בגלל שמרביתם א-סימפטומטיים או סימפטומטיים במידה קלה. מדד החולים הקשים הוא מדד מאוד חשוב. אנחנו רואים היום שעל סדר גודל של 1,300-1,400 מאומתים חדשים, מספר המאושפזים בכלל ומספר החולים הקשים הוא רק 60. זה לא השיעור שידענו בגלים הקודמים".

בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
החל מהיום - "התו השמח" נכנס לתוקפו|צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

החיסון מתגלה כיעיל במניעת מחלה קשה.
"החיסון לא נותן מוגנות גבוהה מפני הידבקות, אבל הוא כן מונע אשפוז, מחלה קשה ותמותה. יש רק אמירה אחת מבחינתי - רוצו להתחסן. משרד הבריאות עשה רבות על מנת להביא עוד חיסונים עם תאריכי יעילות החל מאוגוסט. לצערי, מספר המתחסנים במנה ראשונה ירד ולא עלה והדבר הזה מצער מאוד".

למה המדינה לא מסבסדת ערכות לבדיקות קורונה מהירות?
"עשינו ככל יכולתנו. עוד לפני מספר חודשים הכשרנו שבע ערכות לבדיקה מהירה, גיבשנו נוהלים והיינו מוכנים לכך שהערכות הללו תעמודנה לרשות מופעים ושמחות. השאלה הייתה מי יממן את זה. מחד אומרים - אם אתה רוצה ללכת עם משפחתך להופעה או לכדורגל, תשלם על זה. מצד שני, הדעת לא מעלה שאדם מן היישוב שהולך עם אשתו ושלושה-ארבעה ילדים למופע תרבות יצטרך לממן את זה. יש דיון מתמשך עם האוצר".

היית פותח את שנת הלימודים כסדרה?
"אם נישאר במצב שנוכל לשלוט עליו, אני חושב שצריך להתאמץ ולפתוח את שנת הלימודים ללימוד פיזי בכיתות, כשהלימוד מרחוק יישאר אפשרות היברידית. קפסולות - אם ניאלץ לכך, צריך להצמיד את זה למצב התחלואה ולמצב החיסון בבית הספר ובעיר הנידונה. אם נימצא בעיר שהתחלואה בה אינה גבוהה לפי הקריטריונים הרמזוריים שאנחנו מכירים, ואם הילדים מחוסנים, צריך לפתוח את שנת הלימודים פיזית. עובדים על זה כעת ומנסים להגיע להבנות".