בעבר הלא רחוק, אהב עם ישראל את המשפחתית הגדולה. "מכונית מנהלים" הוא כינו אותה, ואולי היה זה כינוי נכון יותר מהכינוי הרשמי. כי בואו נהיה כנים, ה"משפחתית הגדולה" לא באמת התאימה למשפחה גדולה יותר, אבל היא כן הייתה ההוכחה הציבורית שבעליה הפך מסתם עובד – למנהל. אולם, זמנים חדשים – זמירות חדשות, והטעם של הקהל התחלף, או כמו שהיטיב להגיד את גיא במשפטי הסיכום שלו: "במשרד שלי כל מי שמגיע לעמדה בכירה יותר רוצה רכב פנאי".
אני לא בטוח שהעובדה הזו מטרידה במיוחד את אנשי הקונצרן הקוריאני, שבין שני המותגים שלו, יונדאי וקיה, אחראי לרובם המוחלט של מכירות רכבי הפנאי הקומפקטיים בישראל. ובכל זאת, הם מנסים בכל יכולתם להתחרות גם בפלח השוק הזה.
הנציגה של קיה כאן, היא האופטימה ההיברידית, שהגיעה רק השנה לארץ. כצפוי המכונית גם בגרסת הבסיס,EX, 165 אלף ₪, מאובזרת היטב. אנחנו הוצאנו למבחן את גרסת הפרימיום, העולה 10.000 ₪ יותר (ולא 5000 כמו שאמרתי בטעות במבחן) דהיינו 75,000 ש"ח.
עיצוב חיצוני
גיא מאוד אהב את העיצוב החיצוני, האווירודינמי, דני הדגיש את מיקום הציר כמעט בקצה האחורי של המכונית, היוצר מראה האופייני למכונית 5 דלתות ואף תורם להתנהגות כביש טובה יותר משום שאין "סרח עודף" ומשקל התלוי מאחורי ציר המכונית האחורי. המכונית ללא ספק נאה, כשהדבר היחידי הפוגם משהו בחזיתה הוא ה"גריל האטום" מלפנים".
הציון שניתן לה על העיצוב הוא 8.
תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים מרווח ביותר. גם עיצוב הפנים עשיר בעיקר בגרסת הפרימיום המתהדרת בין היתר גג זכוכית גדול ממדים, מושבי עור מחוממים, וחשוב יותר מאווררים, הגה מחומם, מושבים מתכווננים חשמלית גם לנוסע ועוד. האבזור הנוסף, בעלות של 10.000 ₪, משתלם ביותר כי הוא נותן למכונית נופך יוקרתי שאף תורם לאיכות החיים בתא. מסך מגע, פתח מיזוג אויר מאחור, מופיעים גם בגרסה הזולה יותר. גם מפרט הבטיחות עשיר בשתי הגרסאות, כשהן מאובזרות בבלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, מצלמה אחורית ועוד. גרסת הפרימיום מציעה גם איתור עצמים בשטח מת במראות הצד, והתרעה על מכוניות המגיעות מהצד בזמן נסיעה לאחור. סה"כ תא הנוסעים מצוין, וזכה "רק" לציון 8, כי זה פחות או יותר הסטנדרד במכוניות המנהלים של היום.
חווית הנהיגה
שני המנועים מספקים יחד 192 כ"ס מכובדים בהחלט. למכונית לא חסר כוח לא בתאוצה מהמקום ולא בתאוצות ביניים. בנסיעה עירונית היא מסוגלת לנוע מרחק קצר על חשמל בלבד, ואז היא ממש גולשת בשלווה, אולם אין זו מכונית פלאג-אין, לכן במרבית הזמן היא תנוע על שתי מנועיה גם יחד. אך גם כך צריכת הדלק שלה מצוינת. במבחן מאומץ היא גמעה כ-16 ק"מ לליטר, ובמבחן רגוע יותר שכלל גם נהיגה בשטח בנוי, היא הגיע גם ל-19 ק"מ לליטר!
נוחות הנסיעה בדרך כלל מספקת, אם כי בשקעים עמוקים היא קצת מתנדנדת על מתליה. המכונית נועדת לשיוט ארוך ונינוח (אפשרי בהחלט במהירות כבוהה) או נסיעה עירונית. היא פחות תתגמל את הנהג שמעדיף נהיגה אגרסיבית ובכבישים מפותלים.
הציון שהיא קיבלה על חווית הנהיגה המלווה בצריכת דלק מצוינת הוא 9.
לסיכום: אם אתם כמוני, מעדיפים מכוניות נמוכות על האופנה של רכבי הפנאי, לכו על הגרסה המאובזרת.