במרוצת השנים, רכבים פרטיים הפכו למצרך שכיח בבית הישראלי. על פי הדו"ח השנתי של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, ישנן למעלה מ-3.2 מיליון רכבים על הדרכים בישראל – עם 100 אלף שמתווספים בממוצע כל שנה. מתוכם, 2.7 מיליון הם רכבים פרטיים. כלומר, אנחנו מזמן כבר לא חיים בתקופה שרכב הוא מצרך נדיר ולא בר השגה לאזרח הישראלי. למרות זאת, כולם יודעים שיש רכבים ויש רכבים.

לא מזמן העיתונאי הישראלי רועי שרון העלה לחשבון הטוויטר שלו תמונה של מכונית Audi Q5, מכונית שיכולה להגיע למחירים של חצי מיליון שקלים, המוצעת למכירה בקבוצת פייסבוק של כפר שמריהו. התמונה עצמה מדגישה את זה שיש חתך מהאוכלוסייה שמבחינה כספית חי בכמה רמות מעל השאר. במילים אחרות, זאת לא רק תמונה של רכב למכירה, זאת תמונה שנותנת הצצה אל חיי היומיום של העשירון העליון – אם לא האלפיון העליון.

במובן מסוים, כל הרכבים עושים את אותה העבודה, אבל ברור שיש כאלו שהם בסטנדרט אחר לגמרי. במילים אחרות, כל הרכבים שווים, אבל יש רכבים ששווים יותר. מספיק שתעקבו אחרי חשבונות האיסטרגרם של אלוף ה-UFC קונור מק'גרגור או מתאגרף העבר פלויד מאייוות'ר הבן, כדי שתראו את ההבדל בין הרכב הפרטי שלכם שעלה במקרה הטוב 120 אלף שקל ודגם P1 של מקלארן – שעולה כמו פנטהאוס ברמת גן.

בין אם נודה בזה או לא, לכולנו יש את החלום הזה, אפילו אם זה ליום אחד, של לנהוג במכונית פאר ולהתענג על האיכות. חשוב להדגיש שמילת המפתח כאן היא איכות, כי כאמור כל הרכבים עושים את אותה העבודה – אבל היוקרה האמיתית של רכבי פאר נמדדת לא בזה שהיא מביאה אותנו מנקודה א' ל-ב', אלא בדרך שהיא מביא אותנו.

מכאן נשאלת השאלה, מעבר להבדל המשמעותי (בלשון המעטה) במחיר, באיזה אופן נבדלות האיכויות שבין רכב כמו ה-Audi Q5 של הגברת הנכבדה מכפר שמריהו והפיג'ו 208 שחונה באפור מתחת לבית שלי? בשביל זה פנינו אל הרצל בן משה, מנכ"ל החברה Class-A, ככל הנראה סדנת האיבזור והמיגון היוקרתית ביותר שקיימת בישראל.

כשמדברים על Class-A, חשוב להדגיש כי מדובר בחברה שפועלת בענף הרכבים כבר למעלה מ-20 שנים ועוסקת אקסקלוסיבית בכמה ממותגי הרכב היוקרתיים שקיימים בישראל ובעולם – מותגים כמו Aston Martin, Maserati, Ferrari, Porche ו-Audi. מדובר בצוות אנשים מנוסה ומיומן שמספק פתרונות מתקדמים לענף רכבי היוקרה בתחומי הניווט, מיגון, שמע, מולטימדיה, תקשורת, ואביזרים לרכב. כלומר, אם ברכבים ואכויות עסקינן, זאת ללא שום ספק הכתובת.

מבחינת קליינטורה, מדובר בחברה שנמצאת בקשר ישיר עם חלק מהאנשים הכי עשירים ומשפיעים שחיים כיום בישראל. "הלקוחות שלנו הם למעשה כל תאגיד, קבוצה, גוף או איש עסקים פרטי שמחזיק בבעולותו רכב פרימיום", מסביר בן משה.

מיהלומנים למנכ"לי בנקים. מבכירים בענף התחבורה כמו מיכה נגר, יו"ר דן לשעבר, לכדורגלנים כמו קפטן נבחרת ישראל לשעבר יוסי בניון. מאנשים מובילים בתחום הנדל"ן כמו עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר, ועד בכירים בענף התקשורת הישראלית כמו צביקה הדר וארז טל ודוגמניות כמו עדי הימלבלוי.

בן משה מדגיש: "הקליינטורה היא ברמה גבוהה מאוד, בעיקר מהעולם העסקי. מסוג האנשים שתראה בעמודי השער של 'דה מרקר' ו'כלכליסט'. יש גם כמה שיופיעו בכותרות של 'ערב טוב עם גיא פינס', אבל הרוב המכריע הוא באמת האלפיון העליון של ישראל". אלו אנשים שיכולים להרשות לעצמם את האיכות המרבית בכל הנוגע לאבזור הרכב, אפילו אם זה מגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים.

כשזה מגיע להבדלים המשמעותיים בין רכב פרטי שעולה בסביבות ה-90 אלף שקל ורכב של מותג גרמני שעולה פי שלוש ממנו, אפשר לדבר המון על המפרט הטכני שמבדיל בין השתיים – אבל אם תשאלו את בן משה הוא יגיד שאפשר לסכם את זה במילה אחת. המילה הזאת היא איכות.

"היצרנים שאתה מדבר עליהם, ואני אומר את זה במלוא הכבוד, חוסכים כל שקל על הרכבים", מספר בן משה, "לא על הצרכן, על הרכב עצמו. הם כמובן עומדים בתקנים, אבל מבחינת החומר, הם חוסכים על כל בורג במכונית. בתחום שלנו זה לא ככה".

ניקח לדוגמא את חיישני ההילוך האחורי, מרכיב שיש היום בהרבה מהמכוניות על הכביש. ישנו הבדל משמעותי בין החיישנים שנמצאים על הרכבים הפיג'ו 208 שלי וה-Audi Q5. "ברוב המכוניות שעל הכביש, החיישנים מיוצרים בסין והם מותקנים על הטמבון בהכנה מוקדמת. ככה למעשה נוצר מצב שבו החיישן אפקטיבי הרבה פחות. ברכבים יוקרתיים זה סיפור אחר לגמרי. כל חור נקדח לפי המידות של החיישן, הפירוק של הטמבון נעשה בצורה מסודרת בסדנא ובסופו של דבר החיישן הרבה יותר איכותי".

הרבה פעמים כשמדברים על אבזור לרכבים, קופצות לראש תמונות מסרטי ג'יימס של כל מיני מקררי שמפניות והתקנים להחזקת מטריות – אבל במציאות, התמונה קצת שונה. שלא לומר, יותר ריאליסטית. בפועל, קיימים מוצרים כמו מחזיקי סיגרים בשווי 13 אלף דולר, אבל הם לא בדיוק המוצר הכי נמכר בשוק.

בן משה מסביר: "כל מיני פטנטים וגאדג'טים שנמכרים בעשרות אלפי דולרים זה נטו בשביל ה-Show והצרכנים מבינים את זה. אז זה כמעט ולא נמכר, לפחות בארץ". כיום, אחד המוצרים הכי נמכרים בתחום אבזור הרכבים הן מערכות ניווט שמובנות בתוך הרכב עצמו – כמו Waze.

עכשיו, אני יודע מה אתם חושבים, למה שאני אשלם כסף על מה שיש לי חינם במכשיר הסלולרי? ההבדל העיקרי הוא בנוחות. "איך שלא תראה את זה, Waze בפלאפון הוא הרבה פחות נוח לשימוש בזמן הנהיגה", מסביר בן משה, "הרי נכנסות לך שיחות, אתה מקבל כל מיני הודעות, מיילים, קופצות לך פרסומות באפליקציה תוך כדי נהיגה. המסך קטן יותר, אין מה להשוות. כשיש לך מערכת בנויה בתוך הרכב, ההנגשה, הנוחות וחוסר התלות בסלולרי הופכת את הנסיעה להרבה יותר נוחה. פה הנקודה למעשה, הנוחות. על נוחות אנשים מוכנים לשלם וכשמדובר באנשים הכי עשירים במדינה, אז הם ישלמו הרבה יותר".

אם מנסים להעריך את העתיד של תחום האבזור של מכוניות, אז התשקיף הכי מתקבל על הדעת קשור לפיתוחים של מערכות ניווט ומדיה מובנות בתוך הרכב. כלומר, פחות דימויים מסרטי אקשן בסגנון ג'יימס בונד, יותר דברים מסרטי מד"ב כמו Wall-E. כלומר, כלי רכב שאמורים לספק לך את כל הצרכים בלי שתצטרך להזיז אפילו את האצבע.

ככל שהזמנים מתקדמים, המין האנושי הולך ומתחבר ליותר אמצעים טכנולוגים. מה שהתחיל עם הפלאפונים החכמים, ממשיך עכשיו עם תעשיית הרכב – לפזה חדשה של מכוניות שמוגדרת בתור Connected Car. מעבר לזה, בטווח של קצת יותר מעשור, אנחנו מדברים גם על רכבים שהם אוטונומיים לחלוטין.

"בעתיד, הרכבים שלנו ידעו לדבר עם התשתיות של הכביש ולתת לנו, הנהגים, לא רק אינפורמציה על מצב הרכב עצמו – אלא על כל סביבת הנסיעה", מסביר בן משה, "מרמזורים, למכמונות מהירות ועד למקומות חנייה פנויים בעיר שלך". מעבר לזה, המכונית תדע לתת לנו התראות על בתי עסק בסביבה, לחבר אותנו לערוצי חדשות ושירותי תוכן למיניהם – לצורך העניין, ניתן יהיה לעשות העברה בנקאית לילד בלי שנצטרך לגעת בכלל בפלאפון.

חשוב להדגיש שהתחום הזה עדיין נמצא בצעדיו הראשונים, אבל לשם צועדת תעשיית הרכב – לחבר אותך הנהג לרשת דרך המכונית. "אם אתה שואל אותי 'איפה Class-A תהיה בעוד 5 שנים?', אני מעריך שבתחום התוכנה", אומר בן משה, "עם הפיתוחים הטכנולוגיים שיש היום בכל הנושא של Connected Car, בקרוב אנחנו נצטרך לפתוח פה מעבדה שתתן פתרונות לתחום. אחרת, אנחנו פשוט נימחק מהמפה".

פיתוחים טכנולוגיים בתחום הרכב נמצאים בתנועה מתמדת כל הזמן. אומנם נכון לעכשיו, מערכות מדיה וניווט משוכללות קיימת אך ורק ברכבי פרימיום, אבל קרוב לוודאי שככל שיעברו השנים אנחנו נראה את הטכנולוגיה הזו זולגת גם אל הרכבים הפרטיים הזולים יותר – כמו שחיישני ההילוך האחורי מצאו את עצמם בהרבה רכבים בשנים האחרונות.

במילים אחרות, אנחנו נמשיך לראות קווי דימיון טכנולוגיים בין הרכבים של פיג'ו ורכבי היוקרה של Audi – כשההבדל היחיד יהיה כנראה באיכות המוצר המוגמר. כשזה מגיע לפיתוחים טכנולוגיים, כנראה שרכבי הפאר והיוקרה ימשיכו להיות חוד החנית בתחום. על אחת כמה וכמה עם אנשים ימשיכו לשלם בשביל איכות ונוחות שלהם. כל עוד קיים הביקוש, היצרנים יספקו את התמורה – גם אם זה יהיה בסכומים שנראים לנו לא פרופורציונאליים.

בהכנת הכתבה נעזרנו בהרצל בן משה, מנכ"ל חברת Class-A, סדנא לאבזור רכב בע״מ. כתובת העסק: יגיע כפיים 11, פתח תקווה. טלפון: 03-6192723. לפרטים ניתן לפנות לאתר האינטרנט של החברה בקישור הבא.