החייל מקסים מקסימנקו התגייס באוגוסט 2017 כשהוא חדור מוטיבציה, רצה לשרת בשירות משמעותי והתגייס כלוחם בחיל ההנדסה הקרבית. הוא לא ציפה להפגע דווקא מאלימות של חיילים אחרים, ככה הוא מספר לנו: "אני משרת בהנדסה קרבית, גדוד 605, עתניאל. יצאנו לרגילה, שמונה ימים. ראיתי שיש חוב בבית, זה היה עוד מלפני והייתי חייב לכסות אותו, לא משנה איך. החלטתי להשאר 20 ימים נפקד בבית, לעבוד קצת כדי לשלם את החוב. שפטו אותי, קיבלתי 20 יום".

מקסים מגיע למעצר ענתות ל- 20 ימי מעצר. "הכל היה בסדר ביומיים הראשונים. ביום השלישי ישבתי בבית כנסת. במקרה שמעתי את המפקדים והמפקדות מתלחששים: 'כמה אתיופים יש במעצר'. התעצבנתי ופתחתי את זה מול כולם. המפקדים לא ראו את זה בעין יפה", כך הוא מספר. מקסים מוכן היה לספוג תגובה מצידם, אבל שום דבר לא הכין אותו לאותו אירוע, יום לפני השחרור מהמעצר: "אני ישן בשק"ש, נרדמתי כבר. פתאום המפקדת באה, מתחילה להזיז אותי מצד לצד ולצעוק עליי. יצאתי מהשק"ש, הסמל בא אליי ואומר לי 'כנס לחדר'. שאלתי אותו 'למה להכנס אם הרגע הוצאת את כולם?' הוא אמר לי 'יודע מה? אין בעיה. עכשיו כולם נכנסים לתאים ומקסים נשאר בחוץ'.

רן, חייל שהיה כלוא באותו בסיס כליאה יחד עם מקסים, מעיד על אותו מקרה: "אמרו לנו 'כולם כנסו לתוך התאים', מקסים בא להכנס לתוך התא כי אמרו לו להכנס, ואז אמרו לו 'לא, אתה תשאר פה בחוץ' ".

המקרה ממשיך במכות שמקסים נאלץ לספוג, ללא כל יכולת להגן על עצמו, הוא מספר: "הסמל בא והפיל אותי על הרצפה, התחיל להביא לי בוקסים לצלעות, שלא יראו את המכות. אחרי זה באו כולם, הוא הרים את החולצה שלי וכיסה לי את העיניים, ואז התחלתי להרגיש שמפציצים אותי בפנים".

החיילים הכלואים היו נוכחים לאורך כל המקרה, רן מוסיף ומספר: "הקצינה עמדה מאחורי הפתח, שמה את היד, שלא נראה כלום. עלינו למעלה אני והחבר וראינו הכל. מקסים בא לקום, הרס"ר התחיל ליפול עליו עם אגרופים, התחיל להכות אותו שם, והסמלת עזרה, מפקדים עזרו, באו מהבילוש גם לשם".

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

"התחלתי להרגיש חוסר אונים, וכשפשוט מרביצים לך אתה... אתה יודע, הרגשתי אפס. כאילו אני לא יכול לעשות כלום, וזה מעצבן. ידעתי שאם אני אגע בהם, אני אשב טוב מאוד בכלא". מקסים מספר, מוסיף: "אתה חייל, בא לתרום למדינה. מלכתחילה דפקתי נפקדות, הגיע לי את זה קצת, כן? אבל עשיתי את זה בשביל לעזור למשפחה. אני רוצה לחזור לצבא, אני מאמין שצריך לשרת את המדינה, לא משנה מה. אני רוצה שישנו את היחס במעצרים, זה לא נכון שאם אתה מגיע למעצר אתה צריך לקבל יחס של כלב".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "טענות החייל הועלו במסגרת קבילה שהוגשה לאחרונה, וייבדקו לעומקן על ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל. אם בבירור יימצאו ליקויים בהתנהגות סגל בסיס הכליאה הם יטופלו בהתאם".

>> לוח שידורים ערוץ 12 

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-22:40, קשת, ערוץ 12