לפני שבוע עדכן משרד הבריאות על עלייה בתחלואה בבתי הכלא בישראל. לפי הנתונים, כיום ישנם שבעה אסירים שנמצאו מאומתים לנגיף הקורונה, כשכולם היו בקשר עם העולם שבחוץ. במקביל, 55 אסירים נמצאים בבידוד, 32 אנשי צוות חיוביים לנגיף ו-500 אנשי סגל נמצאים בידוד. מערכת חי בלילה שוחחה אמש (שני) עם אסיר מכלא "אלה" בבאר שבע, לשמוע מה קורה מאחורי הסורגים בגל השני.

האסיר בן ה-26, שיושב כשלוש שנים על עבירות של סחיטה באיומים, חשף את ההתנהלות של בתי הסוהר בזמן משבר הקורונה, סיפר על הצוות שפשוט מפר את ההנחיות לדבריו ולמה כל כך פשוט להידבק שם. "מבקשים מאתנו ריחוק חברתי, אבל אנחנו נמצאים ארבעה אנשים בחדר בגודל תא של סוס", שיתף האסיר, "אין מקום לנשום, השולחנות קטנים ומצומצמים וכל אחד יושב דבוק לשני. רוב הזמן באגף אנחנו לא הולכים עם מסיכות בכלל".

הוא הוסיף כי גם הצוות לא תמיד מצליח לשמור על הכללים, אבל אצלם אין את אותה האכיפה כמו לאסירים. "הסוהרים שבאים לעשות חיפושים לא שומרים על ריחוק. לפעמים הם באים בלי מסיכות, אבל אם אסיר נתפס מחוץ לאגף בלי מסיכה הוא מקבל דו"ח של 500 שקל. אנחנו לא מעניינים אותם בכלל".



משירות בתי הסוהר נמסר: מאז פרוץ מגיפת הקורונה, שירות בתי הסוהר עושה מאמצים כבירים למניעת התפשטות הנגיף למתקני הכליאה ולראיה אפס כלואים נדבקו בגל הראשון שפקד את הארץ. שב״ס פועל בשיתוף פעולה ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. סוהרי שב"ס עובדים בקפסולות במשמרות ארוכות מהרגיל. כל כניסה למתקן מחייבת אותם בבדיקת חום והצהרת בריאות והם עוטים מיגון מלא בהתאם לשיוך האגפי. צומצצה כניסה לבתי הסוהר של בעלי תפקידים שאינם חיוניים למתקנים עד למינימום ההכרחי. ישנה הקפדה משמעתית על עטיית מסיכות במרחב הציבורי לסגל ולכלואים בדיוק כפי שנדרש מאזרחים מחוץ לכתלי הכלא ומבוצעת הסברה לכל שוהי המתקן כל הזמן ובמגוון דרכים. שהיית הכלואים בתאים ובאגפים היא בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובהתאם להגדרת תא משפחתי גרעיני בקהילה. ככל ועולה חשד להדבקה בקרב כלוא או סוהר מבוצעת בדיקה וכל העת מבוצעות בדיקות סקר במתקנים. עד כה בוצעו למעלה מ-8,600 בדיקות לכלואים ולסגל. נדגיש שכל העת ניתן מענה רצוף לכלואים מבחינת בריאותית, רווחתית, דתית ותעסוקתית בהתאם לניתן במגבלות תקופה מורכבת זו.