שלשום (שני) ב"חי בלילה", נחשפנו לסיפורה של רעות טביבי. צעירה שהייתה בטוחה שהגבר שהכירה הוא אהבת חייה, עד שגילתה הגבר שדיבר איתה במשך חודשים ארוכים הוא בעצם חברתה הטובה. רעות, שפיתחה מערכת יחסים עם בחור בשם מאור שהכירה באינסטגרם, גילתה כי התמונות שמאור שלח לה הן למעשה תמונות של ערן מזור, צעיר ישראלי שחי בברצלונה. כשהיא שמבינה שמאור מתחזה לגבר אחר.

אחרי שגילתה שמי שמופיע בתמונה הוא לא מאור קדמי, אלא ערן שמתגורר בברצלונה, החליטה רעות לנסוע עם ידיד לירושלים, לביתה של שהם חברתה הטובה, אותה הכירה דרך מאור. "יום אחד פשוט עליתי על אוטובוס, נסעתי לירושלים, הגעתי לשכונה שלה", סיפרה רעות. "עמדתי מול המרפסת שלה. פשוט התקשרתי אליה וראיתי אותה פעם ראשונה במציאות יוצאת למרפסת. החלטתי להתקשר לטלפון של מאור, וראיתי אותה מוציאה עוד טלפון. לא האמנתי. התקשרתי שוב ושוב ושוב, ופשוט ראיתי שהיא מנתקת לי עם שני טלפונים ביד".

"לא ידעתי איך להגיב באותו רגע", אמרה רעות, "כמובן שהתחלתי לבכות, אבל הרגשתי שאני חייבת להתעמת איתה, שהיא תסביר לי למה היא עשתה את זה, מה האינטרס, שמונה חודשים לעשות לי דבר כזה – למה?".

שהם, כך מתברר, כל הזמן הזה הייתה מאור קדמי, המחזר של רעות, וגם אור – החבר הטוב של מאור. וכל זה כדי לרכוש את האמון של רעות ולשכנע אותה להיפתח לקשר הזה.

מה קרה כשאת רואה את שני הטלפונים ביד שלה?
"אני יוצאת מהרכב, מתקשרת לשהם ואומרת לה: 'אני מתחת לבית שלך, ראיתי הכל, אני יודעת הכל, את רוצה לספר לי את האמת?'. היא התחמקה מזה – 'איזו אמת? על מה את מדברת? אני לא מבינה מה את עושה פה מתחת לבית שלי'".

רעות פוגשת את החברה שהתחזתה לבן הזוג המושלם (צילום: מתוך
שהם - התחזתה לשני בחורים שונים|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

רעות והידיד ישבו על המדרכה מתחת לבית של שהם, הסתכלו על המרפסת ולא האמינו. אז הידיד לקח את הטלפון והתעמת עם שהם: "את רוצה להוביל אותי למאור קדמי או שאני אוביל את עצמי למאור קדמי, ביחד עם המשטרה?", הטיח בה הידיד בטלפון, ופתאום היא הכחישה את החברות הטובה עם מאור.

שוב הידיד מנסה להוציא הודאה משהם, ומתעקש: "את בטוחה שיש מאור קדמי?". באותו רגע שהם, שלכאורה הייתה החברה הכי טובה של מאור, מתוודה ואומרת: "אני לא בטוחה בשום דבר".

הידיד מאיים לפנות למשטרה, ואז אמא של שהם מתערבת ואפשר לשמוע אותה אומרת ברקע: "שהם, אל תסתבכי עוד פעם".

"אמא שלה יצאה החוצה, ואני לא יודעת מה היא אמרה לה", סיפרה רעות. "אמא שלה התחילה לצלם אותי ואת הידיד שלי, והזמינה לנו ניידת משטרה. הניידת הגיעה, אני ישבתי על המדרכה התחלתי לבכות, לא הבנתי איפה אני נמצאת ומה קורה מסביבי, וסיפרתי לשוטרת את הסיפור, היא אמרה לי 'בואי, תיסעי אחריי לתחנה. נסענו משם, ומאותו יום זה נשאר ככה".

כשכתבת "חי בלילה", לי עייש, נסעה למשרד התחבורה בירושלים להתעמת עם שהם, היא נתקלה בקשיים. שהם ירדה מלווה במאבטח, וכשנדרשה לספק הסברים, היא הסתובבה במהרה חזרה אל שער הכניסה. "במשך חודשים התחזית לבחור בשם מאור והרסת את החיים לבחורה בשם רעות טביבי. את יודעת היטב על מה אני מדברת", הטיחה בה לי, ואילו שהם הכחישה כל קשר למקרה: "אני לא עשיתי כלום, אני לא יודעת מי זאת".

לי לא ויתרה, רדפה אחריה לתוך המבנה אך המאבטח חסם אותה. "למה את בורחת?", שאלה אותה לי, "את התחזית לבן אדם, שלחת תמונות של אדם שבכלל לא חי בארץ. כנראה שיש לך ממה לברוח, את הרסת לבחורה את החיים. למה את בורחת?".

רעות פוגשת את החברה שהתחזתה לבן הזוג המושלם (צילום: מתוך
רעות טביבי: "לא ידעתי איך להגיב באותו רגע, התחלתי לבכות"|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

שאלת את עצמך 'איך הייתי פתיה, איך האמנתי לזה?'
"כן, אומרים שהאהבה עיוורת, והרגשתי שאני מתאהבת וזה הגבר המושלם, ואני אחרי גירושים, והיה לי פשוט נוח".

חווית שברון לב?
"קשה לי להאמין באנשים, אבל גם קשה לי לשפוט את עצמי כי בן אדם מתאהב ונקשר, אבל זה קשה מאוד וכואב. הייתי מעדיפה שזה לא ייגמר בצורה כזאת, שאני לא אדע שבעצם היא זה הוא והוא זו היא".

זה כל כך דומה לסיפור של קטי ולורין, מה למדת מזה?
"
שאסור להאמין לאנשים כל כך מהר, ולא להיות תמימים מדי. זה מחשל וזה נתן לי יותר כוח להתמודד יותר עם דברים, אבל אני עדיין בהלם, אני עדיין לא מאמינה שעברתי דבר כזה. עוד לא עיכלתי את זה".

אבל כשרעות שואלת את עצמה למה שהם עשתה את זה, אין לה תשובות. "אני בטוחה שהיא עושה את זה לעוד בנות", טענה רעות ואמרה שזו הסיבה שהיא מספרת את הסיפור שלה. "אני לא רוצה שזה יקרה לעוד בחורות, הייתי רוצה שהיא פשוט תפסיק עם זה, שאיכשהו יעצרו את זה".

גילתה שהגבר שהתאהבה בו - הוא בעצם חברתה הטובה (צילום: מתוך
ההודעות ששלחה שהם, שהתחזתה למאור, לרעות|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

כשמערכת "חי בלילה" פנתה לשהם כדי לקבל את תגובתה לתחקיר, היא גייסה עורך דין, והוא הגיש צו מניעה לבית המשפט – בו דרש לאסור את פרסום שמה ותמונתה. בתגובה, מערכת התוכנית הוכיחה מעל כל ספק סביר שיש עניין בפרסום הכתבה, שמה ותמונתה של אותה בחורה, בית המשפט קיבל את הטענה והכתבה אושרה לפרסום.

עורך דינה של שהם מסר בתגובה: "למרשתנו אין יד ורגל בהתחזות או בניסיון להתחזות וממילא גם לא ברור מה יכול להיות האינטרס להתחזות מעין זו. לטענת מרשתנו, הטענות בכתבה הינן טענות כוזבות שמועלות על ידי מי שהתאכזבה מקשר רומנטי עם גבר שהיה מיודד עם מרשתנו ועל כן החלה במסע הכפשות נגד סביבתו הרחוקה והקרובה. היה מצופה מהמתלוננת לפעול בדרכים מקובלות שאינן פוגעות בשמה ופרטיותה של מרשתנו, באמצעות הגופים האמונים על חקר האמת, ומבלי לערב כלי תקשורת".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה במשטרה אודות חשד להתחזות שבוצעה בשנת 2019, נפתחה חקירה. במסגרת החקירה אותרה החשודה במעשה. בסיום החקירה ולנוכח מכלול הנסיבות שעלו ביחס למקרה זה, הוחלט להסתפק באזהרתה ולא להעמידה לדין".