במשפחת רוקח רצו להוקיר את זכרה של סבתא אמיליה, שהלכה לעולמה לפני כשנתיים. הם ערכו ספר מתכונים ייחודי שעליו עבדו במשך חודשים, ורשמו בו כל מתכון ממיטב המסורת הטריפוליטאית: החל מהמטבוחה, דרך המפרום ועד הקוסקוס.

את המזכרת המרגשת חילקו לקרובי המשפחה, אבל אז הם גילו שמשפחה אחרת, שככל הנראה עותק הגיע לידה גם כן, כרכה את אותו ספר, עם אותם המתכונים והתמונות – אך החליפו את סבתא אמיליה בסבתא אחרת. אם זה לא מספיק, משפחת שטיבי, שהייתה גאה מאוד בספר המועתק, פרסמה פוסטים, המלצות ושיתופים על הספר, שכאמור, בכלל נועד לזכרה של מישהי אחרת.

"גנבו לנו את כל הזיכרונות מסבתא", אמרה שירה זילברשטיין, נכדתה של אמיליה ז"ל, "על כל מה שעבדנו עליו מעל שמונה חודשים בשביל לזכור את סבתא שלי, לקחו קרדיט ועשו כאילו זה שלהם. זה היה כל כך פוגע". 

עו"ד שחר סקברר, שמייצג את המשפחה התובעת, אמר ל"חי בלילה": "נעשה מעשה שלא יעשה, זו רמיסה של כבודה וזכרה של המנוחה, אנחנו סבורים שבנסיבות העניין של משפחת רוקח - על המשפחה לקבל פיצוי בגין המעשים. מעבר לפיצוי, היא זכאית להתנצלות פומבית וראויה, ושכל העותקים יאספו ויגרסו אחר כבוד, ויפה שעה אחת קודם". 

ספר מתכונים נגנב והועתק בשלמותו (צילום: מתוך
אותו ספר מתכונים - סבתא אחרת. ספר המתכונים המועתק|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

בשיחה שהתקיימה היום עם מלי, אחת מבנות משפחת שטיבי, היא סיפרה: "טובה אזולאי זו אחותי, היא יצרה את הספר. מהרגע שהיא קיבלה אותו, אמרו לה - 'למה את עובדת קשה, טריפוליטאים זה אותו דבר, אותו רסק עגבניות, אותה פפריקה, אותן שטויות. תעתיקי ותעבירי'. היא עשתה את זה, אבל לא הייתה צריכה לעשות כך, כי אנחנו בשלניות בחסד עליון, אנשים מחפשים אותנו בנרות".

כשמלי נשאלה עד כמה המשפחה מצטערת על הנעשה, השיבה: "מאוד. המשפחה גם פנתה למשפחת רוקח וביקשה מחילה וסליחה. הם ביקשו לאסוף את כל העותקים, ואני מוכנה להתנצל בכל מדיה אפשרית כי לא הייתה כוונה לפגוע".

אבל העניין לא מסתכם רק ברשת - משפחת רוקח לא עוברת על המקרה הזה בשתיקה ודורשת ממשפחת שטיבי מאה אלף שקלים על העתקת הספר, בטענה להפרת זכויות יוצרים. בנוסף, היא מבקשת להסיר באופן מיידי את כל התמונות של ספר המתכונים מהרשת.