אמש (שני) ב"חי בלילה", נחשפנו לסיפורה של רעות טביבי. צעירה שהייתה בטוחה שהגבר שהכירה הוא אהבת חייה. לאחר שרעות הבינה שהגבר שדיבר איתה במשך חודשים ארוכים הוא בעצם חברתה הטובה - החלום הפך לסיוט.

כמו הרבה מערכות יחסים, גם הקשר הזה התחיל עם הודעה באינסטגרם שקיבלה רעות ממאור, הייטקיסט בן 31 שעובד במיקרוסופט ישראל. מאור שולח לרעות סרטונים מחיי היום יום שלו – במהלכם הוא אוכל, מסתפר ומתאמן. "בשלב מסוים עברנו לוואטסאפ וגם להודעות קוליות כי ביקשתי לשמוע עם מי אני מדברת. אם הייתי מבקשת הקלטה זה לא היה קורה כשהייתי מבקשת אלא מתי שבא לו".

גילתה שהגבר שהתאהבה בו - הוא בעצם חברתה הטובה (צילום: מתוך
רעות: "הזנחתי את החיים שלי, את החברות שלי ואת המשפחה שלי"|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

"דיברנו מהבוקר עד הלילה, כשהיו רגעים שלא דיברנו, הרגשתי שמשהו חסר - פשוט נשאבתי לתוך זה. התחלתי להיקשר לבן אדם והזנחתי את החיים שלי, את החברות שלי ואת המשפחה שלי", מעידה רעות. "זה היה רק אני, הילדה שלי והטלפון. לא היה לי שום עולם מסביב".

איך הקשר מתקדם? מתי את מבקשת להיפגש?
"כשהייתי בהליך הגירושים, התשובה שלו הייתה 'תתגרשי ואני אבוא' וזה נראה לי לגיטימי. באפריל, כשכבר התגרשתי, הייתה הקורונה וזו הייתה סיבה מאוד טובה לא להיפגש".

כדי שתכיר אותו טוב יותר, מאור מחבר בין רעות לחבר הכי טוב שלו אור. רעות מתכתבת עם אור, והוא מפנה אותה לידידה משותפת בשם שהם. "אור הציג אותה בתור ידידה שמוכנה לעזור לי לשכנע את מאור לבוא לראות אותי", מספרת רעות על שהם, שהופכת לחברה טובה שלה. "אני משתפת אותה בכל מה שאני עוברת, רוב השיחות שלנו הם על מאור".

הפרטים שהיא אומרת על עצמה ועל מאור הגיוניים?
"כן. מצאתי אותה בפייסבוק ובאינסטגרם. היא סיפרה לי על החבר, שלחה לי תמונות איתו ועם חברות שלה – זה נראה הכי רגיל שיש".

נפגשתן?
"הייתה פעם אחת שהיינו אמורות להיפגש, אבל זה לא הסתדר". 

גילתה שהגבר שהתאהבה בו - הוא בעצם חברתה הטובה (צילום: מתוך
"דיברנו מהבוקר עד הלילה, כשהיו רגעים שלא דיברנו, הרגשתי שמשהו חסר"|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

החודשים חולפים, רעות מרגישה שהיא לגמרי במערכת יחסית ולא מצליחה להבין למה מאור לא פוגש אותה. יום אחד, היא מחליטה להפתיע אותו. "הוא אמר לי שהוא הולך למסעדה ברמת השרון והחלטתי שאני נוסעת לשם. ישבתי בתוך האוטו וראיתי שאין שם אף אחד. דיברתי איתו בו-זמנית ושאלתי 'מה אתה אוכל? איפה אתה' והוא עונה לי 'אני פה, אני אוכל', כשלמעשה אין שם אף אחד".

לאחר שהיא מבינה שמאור משקר, היא מחליטה לעשות מעשה. "העלתי את התמונות שלו לקבוצת מתחזים בפייסבוק ושאלתי אם מישהי מכירה את הבחור הזה. מישהי פנתה ואמרה לי 'זה ידיד שלי והוא לא גר בארץ, אלא בברצלונה וקוראים לו ערן'. הייתי מבוהלת, לא ידעתי מה קורה ולמה עשו לי את זה".

רעות ההמומה, שמבינה שמאור, גבר החלומות שלה, שיקר לה ושלח לה כל הזמן תמונות של גבר אחר, מחליטה ליצור קשר עם אותו ערן. "יום אחד אני מקבל הודעה ממישהי בשם רעות שאני לא מכיר ולא פגשתי", מספר ערן מזור, הגבר שזהותו נגנבה לכאורה. "היא מנסה להבין אם אני זה אני ואיך ייתכן שאני מדבר איתה ואני לא מזהה מי היא. היא שלחה לי כל מיני צילומי מסך של מישהו שמשתמש בפרופיל שלי ובתמונות שלי, באותו רגע ממש התעצבנתי".

גילתה שהגבר שהתאהבה בו - הוא בעצם חברתה הטובה (צילום: מתוך
ערן, שזהותו נגנבה לכאורה: "באותו רגע ממש התעצבנתי"|צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

רעות, שמבינה שמאור מתחזה לגבר ישראלי שחי בברצלונה, שולחת למאור הודעה ומבקשת הסבר. "כתבתי לו 'אתה רוצה להסביר לי מי אתה ומה אתה?'".

ומה הוא עונה?
"הוא מסביר לי שיש לו אקסית שרודפת אותו ושהוא לא ידע שזה יתפתח לכיוון כזה שהוא יתאהב בי, אז הוא שלח תמונות של מישהו אחר. הוא מספר שלא ידע איך לצאת מהשקר, אז הוא העדיף שניפגש פנים אל פנים ולהגיד לי 'זה לא אני בתמונות, זה אני במציאות'".

קנית את זה?
"תמיד היה לי איזשהו ספק, אבל לא רציתי להאמין. אמרתי איזה בן אדם ידבר איתי כל כך הרבה זמן ויבזבז כל כך הרבה מהזמן שלו?".
 
כשמתחילים סימני השאלה לגבי מאור, רעות מדברת עם שהם. "היא אמרה לי שאני צודקת והייתה לטובתי, אבל אמרה לי שהיא כן ראתה את הבן אדם. היא סיפרה לי שהיא גרה בירושלים ויש לי ידיד שגר שם ומכיר את הסיפור, הוא אמר לי 'טוב, יוצאים לחפש אותה'". 

החלק השני של התחקיר ישודר הערב "חי הלילה" (הערב, 22:45 בקשת 12)

כשמערכת "חי בלילה" פנתה לשהם כדי לקבל את תגובתה לתחקיר, היא גייסה עורך דין, והוא הגיש צו מניעה לבית המשפט – שבו דרש לאסור את פרסום שמה ותמונתה. בית המשפט דרש מ"חי בלילה" שיגיבו לדרישה למניעה. מערכת התוכנית הוכיחה מעל כל ספק סביר שיש עניין בפרסום הכתבה, שמה ותמונתה של אותה בחורה. בית המשפט קיבל את הטענה והכתבה אושרה לפרסום.

 

עורך דינה של שהם מסר בתגובה: "בין האמור בכתבה למרשתנו אין כל קשר והיא מכחישה כל קשר לטענות שהועלו בה נגדה. למרשתנו אין יד ורגל בהתחזות או בניסיון להתחזות וממילא גם לא ברור מה יכול להיות האינטרס להתחזות מעין זו. המשטרה חקרה בעניין ולא מצאה לנכון אפילו לפתוח נגדה תיק בעניין הנדון".