סוד אפל של חלק מרשתות השיווק נחשף אתמול ב"חי בלילה". מי שנתפס גונב, לרוב אלה חלשים שאין להם מוצרים בסיסיים כמו לחם או תחליף חלב להנקה, מתבקש לשלם סוג של דמי שתיקה, ובתמורה לא תוגש נגדו תלונה במשטרה. מסתבר שהחשיפה אמש הייתה רק קצה הקרחון, והשיטה כנראה רחבה הרבה יותר. בעקבות הפרסום הגיעו למערכת "חי בלילה" תגובות ועדויות רבות שחושפות רשת נוספת, גדולה ומוכרת שפעלה באותה הדרך במשך שנים. מעבר לרשתות השיווק הגדולות "ויקטורי" ו"יינות ביתן" שנחשפו אתמול, בהן לפי העדויות פעלו בשיטה זו, מתברר שלקוחות נוספים נפלו קורבן לאיומים האלה ברשתות גדולות אחרות. חגית למשל, מספרת לנו על חברתה שנמצאת במצב כלכלי קשה: "יש לי חברה במצב כלכלי לא קל, אחרי הכתבה של אתמול היא שיתפה אותי ואמרה לי שעשו לה את אותו תרגיל, לקחה קופסת טונה והקב"ט אילץ אותה לשלם קנס של אלף שקלים, ואם לא הוא יקרא למשטרה וידווח".

לעמוד הפייסבוק של "חי בלילה"

הלילה מתגלה שרשת נוספת מהגדולות ביותר, שופרסל, פעלה בדרך הזו במשך שנים. כך מספר לנו בכיר לשעבר במערך האבטחה של שופרסל: "היו אנשים ששילמו עשרות אלפים, ועוד שילמו את זה בתשלומים בכרטיסי אשראי. אתה לא מאמין. אומרים לבן אדם, תשמע זה או משטרה או שאתה משלם נקי. הקב"ט פתאום זורק לו סכום, הוא שופט אותו במקום. עשרת אלפים שקל. זה היה ממש מכוער אבל לבן אדם אין מה לעשות, אז הוא מוכן לשלם הכל. זו סחטנות לשמה". הוא מסביר איך הם היו מסווים את הכסף שהם היו מוציאים מהלקוחות: "יש מוצרים שהם יותר גניבים, אז מה שהם היו עושים זה גובים למשל אלף שקל, הם היו מכניסים 50 כפול הקוד של המוצר, זה היה מצמצם לו את הפחת בזה שהסחורה שחסרה לו על המדף, כביכול יצאה במכירה. במהלך כזה הוא מצמצם את הפחת".

>> לוח שידורים ערוץ 12 

הקב"טים מספרים את אותו סיפור, כבר בחפיפה בכניסתם לתפקיד אומרים להם שזה משהו מקובל, וכך זה הפך אצלם לדבר נורמטיבי. אותו בכיר ברשת שופרסל מספר שהוא עשה את זה כי לא הרגיש שמשהו לא בסדר: "הקב"ט שבא לעבודה ואומרים לו 'אם תכניס כמה שיותר יעריכו אותך יותר', נהפך להיות כמו רובוט, אתה לא מסתכל על הבן אדם בצד השני. לא הייתה התנגדות, זה היה טוב לכולם כי היו מצמצמים את הפחתים בסניפים". לפי העדויות, ברשת שופרסל לא נוקטים בנוהל הזה בשנים האחרונות. רשתות "ויקטורי" ו"יינות ביתן" מכחישים את הנוהל הזה, המנכ"לים סרבו להתראיין.

"חי בלילה": ראשון עד חמישי ב-22:40, קשת, ערוץ 12