חייו של השחקן הרצל טובי רחוקים שנות אור מאלו של ניסן, אותו הוא מגלם בסדרה "ישמח חתני" (הערב, שני, אחרי החדשות בערוץ 12). טובי נולד בחצי האי גיברלטר שבממלכה המאוחדת וגדל בנתניה. אחרי השירות הצבאי הוא עבר ללונדון לטובת לימודי משחק ומאז שיחק בסדרות ובסרטים רבים מעבר לים. "אל תתעסקו עם הזוהן", "הומלנד", "המגן" ו"24" הם רק חלק מהרשימה המפוארת שטובי חתום עליה.

החיים של ניסן, כאמור, הרבה פחות זוהרים. הלוואות, נושים, חנות לא מתפקדת ומערכת יחסים מתוחה עם אשתו, מרגלית (עינת שרוף). ניסן נדרש לפרנס את המשפחה, לעמוד תחת לחצי החיים ובעיקר לתת המון הסברים - וכאשר הוא לא מצליח לעשות את זה, מרגלית לוקחת את השליטה על החנות המשפחתית ומותירה אותו חסר מעש. ועדיין, הוא נשאר אופטימי.

הרצל טובי (צילום: מתוך
הרצל טובי ב"ישמח חתני"|צילום: מתוך "ישמח חתני", באדיבות ספורט 1

בסדרה אנחנו רואים שניסן עושה הכל כדי לשמור על המשפחה אבל דווקא שם הוא נופל.
"כשמרגלית גילתה שהוא הפר את השבועה שנדר - לא לקחת יותר כסף מאנשים אחרים - זה היה רגע כואב. רק בדרך מהבנק הביתה הוא עיכל את ההשלכות הרגשיות של העניין ואת משבר האמון".

כשאשתו לוקחת לידיים את החנות ואת ניהול כלכלת המשפחה, זה לא קל עבורו.
"בהתחלה הוא מתקשה מעט, אבל אחרי שרחמים פונה אליו ומעודד אותו, הוא מבין שזה לטובת מרגלית והנישואים. במובן הכלכלי ניסן לא מאמין שהיא תשגשג, זה שבמשך יום אחד היא הצליחה למכור לא כזה מרשים אותו הוא היה רוצה לראות אותה משגשגת למשך שנה. הארנב נשלף מהכובע והוא זרם איתו".

טובי, שגילם את ניסן גם בסרט שעליו מבוססת הסדרה, מברך על האפשרות שניתנה לו להעמיק בדמות וללמוד להכיר אותה טוב יותר. "בקולנוע יש פחות זמן - הכל יותר דחוס. בטלוויזיה לעומת זאת, יש יותר אינפורמציה - יש המון דפים של תסריטים והרבה יותר מידע שאפשר לדלות".

מבחינה דתית, עד כמה אתה דומה לניסן?
"יש בי אמונה ואפילו אמונה חזקה - אבל דתי אני פחות. בדת המסילות ברורות ולעומת זאת, במיסטיקה ובאמונה אין מסילות, אתה הולך לאן שהאמת לוקחת אותך. מבחינתי כבן תמותה התחושה היא דומה, תחושה שאתה חלק ממשהו גדול".

במה אתה שונה ממנו?
"אני יותר אנאלי וכן מנסה להקדים תרופה למכה, לעומת ניסן שנותן לרוח לנשוב. עוד הבדל הוא שניסן לוקח את החיים בקלילות, ואני לוקח את החיים בצורה קצת יותר כבדה. אנחנו דומים בזה ששנינו נהנים מהדברים הקטנים בחיים".

הרצל טובי (צילום: מתוך
"יש בי אמונה ואפילו אמונה חזקה". הרצל טובי|צילום: מתוך "ישמח חתני", באדיבות ספורט 1

כמו הסרט, גם הסדרה זוכה להצלחה גדולה ואם שואלים את טובי, זה לגמרי קשור למסר האחדות שהיא מביאה למסך. "בניגוד לרוח התקופה שמאופיינת בפילוג וקיצוניות, הסדרה מושכת לאהבה, פשטות, כנות וקהילה. במציאות אנחנו נמתחים מכל מיני כיוונים - פוליטית וגם כלכלית. הקפיטליזם מפריד בינינו ומדגיש את האינדיבידואליזם כל הזמן. הסדרה לעומת זאת, מתעדפת את מערכות היחסים האינטימיות בין האנשים בקהילה".

עד כמה המצב במדינה מדאיג אותך?
"אותי מדאיגה בראש וראשונה החזית האקולוגית. לגבי עניין הפילוג - פוליטיקאים שמפלגים אותנו הם לא מנהיגים. אנחנו צריכים לתמוך במי שמאחד אותנו. זה יכול להישמע קלישאתי, אבל זו האמת. זמנים טובים קורים כשכולם בהרמוניה וזמנים רעים כשאין אמון ויש קונפליקט ושנאה. זה היה ככה תמיד בהיסטוריה וזה תמיד יהיה כך".

טובי מציין סיבה נוספת לאהדה לה זוכה "ישמח חתני" - הכוח הנשי, שתופס בה חלק משמעותי. "היה מדד מאוד ברור בשלבים הראשונים של הקורונה - המדינות שנשים שלטו בהן התמודדו עם המגפה בצורה טובה ביותר מהמדינות שבהן הגברים הם ששלטו. הגיע הזמן שנשים ייקחו יותר את ההובלה. אנחנו חברה גברית, פטריארכלית, השפה שלנו גברית - הדבר הזה טבוע בנו והגיע הזמן שניתן לנשים יותר מקום, בדיוק כמו שהסדרה עושה. אני כל הזמן אומר שאם היה לי עסק - הייתי לוקח נשים לנהל אותו".

מפתיעים את תקווה בבית החולים (צילום: מתוך
"הגיע הזמן שנשים ייקחו את ההובלה". הרצל טובי|צילום: מתוך "ישמח חתני", באדיבות ספורט 1

מה הופך אותן לדעתך למנהיגות מוצלחות יותר?
"מנעד השיקולים שלהן רחב יותר. הן חושבות אינטלקטואלית, רגשית, נפשית - בצורה כוללת יותר. יותר אכפת להן, והן פחות מחפשות סיכונים אלא רוצות לבנות את הדברים נכון. כמובן שבכל כלל יש יוצא מן הכלל אבל בגדול - החברה שלנו צריכה שהנשים ייקחו את המושכות. כרגע המקומות הכי קיצוניים בכל העולם נשלטים על ידי גברים".

מעבר לקריירה עשירה בישראל, טובי עשה כאמור גם קריירה יפה מעבר לים, עם לא מעט תפקידים בסרטים וסדרות הוליוודיים. "נולדתי בחוץ לארץ ולמדתי לאחרונה שהחיווטים במוח מתחילים לקרות עוד כשהעובר ברחם. אני דובר אנגלית מהתרבות המערבית והיה בי רצון עז לחזור למערב, ואכן חזרתי לשם עברתי תהליך בן 13 שנים באנגליה ואז עברתי לאמריקה. הרגשתי שאמריקה תיתן לי יותר הזדמנויות", מספר טובי, "בן לאדן סלל לי קריירה לא רעה, יחסית לבן אדם שהגיע להוליווד משום מקום".

מה הכוונה?
"זה נשמע מצחיק אבל זה ממש נכון - הוא הכניס את המחבל למיינסטרים של התוכן האמריקאי. לפני אירועי ה-11 בספטמבר, סדרות כמו '24' ו'הומלנד' לא היו נכנסות בכלל להפקה".

מלבד ענייני תקציב, איזה עוד הבדלים יש בין התעשייה הישראלית להוליוודית?
"בארצות הברית יש מוסר עבודה אחר, שלדעתי מגיע על חשבון נועזות יצירתית. שמים יותר דגש על חוסר טעויות, הכל הרבה יותר הדוק. ההיררכיה מאוד ברורה, יש הרבה מאוד גבולות ומסגרות שאם אתה חורג מהם - המערכת משלמת מחיר".

הרצל טובי (צילום: מתוך
"בן לאדן סלל לי קריירה לא רעה, יחסית לבן אדם שהגיע להוליווד משום מקום". הרצל טובי|צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

"את כמות החומר המקורי, הנועז והמבריק שעשיתי בישראל, לא הייתי יכול לעשות בארצות הברית", טוען טובי, "יהודים לא כל כך חושבים בתבניות - זה אומר שיש הרבה מקומות לפספוס, אי הבנות וכאוס, אבל יחד עם זה גם יצירתיות ופוריות מדהימה. זה מוביל לתעשיית תוכן משגשגת".

למה החלטת לחזור לארץ?
"בסופו של דבר אתה מתבגר, מבין דברים שונים, הפרספקטיבה משתנה והצרכים משתנים. בנוסף, היו לאמא שלי בעיות רפואות ואני בן יחיד - החיים מורכבים יותר ממה שנראה כשאתה מתחיל את הקריירה".

מה התפקיד בחו"ל שאתה הכי גאה בו?
"'המגן'. שיחקתי שם עבריין ארמני והיה בו משהו שנורא התחברתי אליו. לא גדלתי עם ארמנים אבל איכשהו הבנתי אותם ואת הבחור שגילמתי. זכיתי גם לחזור לעונה השלישית וזה היה בהחלט כיף".