קשה לחשוב על מוסד שזכה למעמד שאליו הגיע בית השנטי, והאישה שהקימה אותו, מריומה קליין, הקימה אימפריה של טיפול בנוער בסיכון, ולאחרונה גם זכתה עליו בפרס ישראל. אי אפשר לקחת ממנה את סיפורי ההצלחה הכבירים שהיא חתומה עליהם. יש נערים ונערות בסיכון שחשים שהם חבים לה את חייהם. אבל בחודשים האחרונים זורמות אל מערכת עובדה עדויות על צדדים אחרים של המוסד הזה ואופן הניהול שלו.

גם משרד הרווחה, כך מתברר בעקבות התחקיר, מודע לבעיות בהתנהלותו של בית השנטי, ושם מודים עכשיו: "בשנים האחרונות הביעו גורמי פיקוח חוסר שביעות רצון מהתנהלות מסגרות בית השנטי... כתוצאה מהתנהלות המסגרות ומהיעדר שביעות הרצון המקצועית המתמשכת, צומצם בצורה דרמטית מספר הקטינים המושמים במסגרות אלו". על פי משרד הרווחה, בשנת 2022 לא הופנו נערים לבית השנטי בתל אביב וחמישה בלבד הופנו לשנטי במדבר. הנה כמה מהגילויים המרכזיים שמובאים בתחקיר הערב:

בניגוד לחוק, ובניגוד למה שהצהירה בפני בית המשפט – מריומה קליין העסיקה עבריין מין מורשע כמדריך בבית השנטי

קשה להאמין, אבל  הסיפור הזה מתרחש דווקא במוסד רגיש כל כך, שמטפל בנוער בסיכון: במשך חודשים ארוכים מועסק מדריך בבית השנטי במדבר, למרות שהורשע בעבירות מין, זאת בניגוד לחוק שאוסר על העסקת עברייני מין במוסד של נוער בסיכון.

מורן, מדריכה לשעבר בבית השנטי (צילום: מתוך עובדה)
מורן, מדריכה לשעבר בבית השנטי|צילום: מתוך עובדה

מייסדת בית השנטי מריומה קליין התייצבה לצד אותו מדריך במשפט הפלילי, וביקשה עבורו מחילה, למרות שהודה בביצוע מעשים מגונים במדריכה לשעבר בבית השנטי. קליין אף הצהירה בפני השופט שהוא לא מועסק כמדריך אלא כאיש תחזוקה. אלא שהעדויות שמגיעות למערכת "עובדה" חושפות שבניגוד למה שאמרה בבית המשפט, אותו מדריך המשיך גם שנה אחרי ההרשעה לעבוד בבית השנטי בתפקידי הדרכה, במגע שוטף עם הקטינים במקום. במשרד הרווחה מודים: "המקרה הזה בכלל לא דווח לנו".

מורן אלקלעי עבדה במשך שלוש שנים כמדריכה בבית השנטי. "הרצון להיות שם הוא 24 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע", היא מתארת. "זה רצון שחזק ממך וזה מה שהיה אצלי. מריומה עצמה הייתה מבחינתי כמו אמא". אבל מה שיקרה לה חודשים ספורים אחרי שהיא עוזבת את תפקידה כמדריכה בבית השנטי – ישנה לחלוטין את האופן שבו היא תופסת את המקום.

זה מתחיל בבילוי תמים. אשר, מדריך מרכזי בבית השנטי, מגיע עם חבר נוסף לבקר בביתה של אלקלעי בקיבוץ סמוך. שלושת הידידים מעבירים את הערב בשתייה ובשלב מסויים עוזבים אשר והמדריך שאתו, ואלקלעי נשארת לבדה. היא מרגישה לא טוב ונשכבת לנוח, כשאשר חוזר לבדו בתואנה ששכח אצלה נרתיק טבק. מורן חוזרת לנוח ולפתע אשר נשכב לצדה. היא נרתעת והולכת לשירותים, והוא אחריה. "הוא עמד מאחורי, והוא התחיל להרים לי את החולצה", היא מתארת. "התחיל לגעת. אני מתיישרת והוא נעמד מולי עם המכנסיים למטה ובלי תחתונים. אמרתי לו שזה לא יהיה היה לא. אני מנסה להתחמק ממנו והוא ממשיך. זה היה מאוד אגרסיבי". אחרי ניסיונות ארוכים, בלתי פוסקים, לכפות את עצמו עליה, אשר עוזב את החדר, כשמורן מאיימת לצעוק ולהזעיק עזרה.

נס, חניכה לשעבר בבית השנטי (צילום: מתוך עובדה)
נס, חניכה לשעבר בבית השנטי|צילום: מתוך עובדה

אלקלעי מחליטה לספר למריומה קליין על מה שאירע, אבל מגלה שהיא כבר שמעה על כך מהתוקף עצמו, שגולל בפניה את גרסתו. במקום לדווח לרשויות, מייסדת בית השנטי מחליטה לזמן את אלקלעי לעימות עם אשר, בתוך בית השנטי. זו לא הפעם הראשונה שבה קליין עורכת עימותים כאלה בין נפגעות לבין התוקפים שלהם – בתוך כתלי המוסד, מבלי לדווח על הטענות לרשויות הרווחה או למשטרה. בפעם הזו אלקלעי מסרבת. "הוא התוקף שלי", הסבירה ל"עובדה". "אני לא רוצה לראות אותו. אני מפחדת ממנו".

כשאלקלעי מסרבת להגיע לעימות בבית השנטי – מריומה מגיעה אליה הביתה.  "תוך כדי שאני מספרת לה ששנינו שתינו, היא אומרת לי אבל את יודעת מה זה אתיופים", משחזרת אלקלעי. "'את יודעת מה קורה איתם שהם שותים. שהקיבולת שלהם היא כזו' אני אומרת לה – מה זה קשור? והיא עונה: 'אני לא צריכה להסביר לך, את צריכה להבין לבד'".

חן ליברמן עם אחת הנערות שהיו בבית השנטי בריאיון (צילום: מתוך עובדה)
חן ליברמן עם אחת הנערות שהיו בבית השנטי בריאיון|צילום: מתוך עובדה

מריומה קליין מנתקת בשלב הזה כל קשר עם אלקלעי, ולא דורשת בשלומה של המדריכה לשעבר שהותקפה. בשלב הזה אלקלעי מחליטה להגיש תלונה למשטרה. הם פותחים בחקירה ואשר מועמד לדין על תקיפה מינית חמורה. אחרי ארבע שנים הוא מודה בביצוע מעשים מגונים במסגרת עסקת טיעון. "עובדה" חושפת כי במסגרת המשפט, התייצבה מריומה קליין לצד התוקף אשר, והעידה כי אשר הוא "אחד מאנשי הטיפול הכי מיוחדים שמהבוקר ועד הלילה נתן את הנשמה שלו". היא מבקשת עבורו מחילה ומצהירה בפני בית המשפט שמאז אירוע התקיפה אשר כבר לא עובד כמדריך בבית השנטי אלא בתפקיד תחזוקה – אלא שלמרות ההצהרה הזו בפני בית המשפט, כך אנחנו חושפים, זה לא מה שקרה בפועל.

"הוא מדריך ולא רק שהוא מדריך, הוא בתפקיד השולט", אומר אשר ביטון, מדריך לשעבר בבית השנטי. "הוא שולט על כל העניינים מסביב שיש". על פי העדויות שהגיעו למערכת עובדה, אשר ממשיך לעבוד בבית השנטי גם שנה אחרי ההרשעה, בניגוד לחוק שאוסר על העסקת עברייני מין במוסד לנוער בסיכון.

גם היום, אחרי שאשר הודה בעצמו והורשע במעשים מגונים, מריומה קליין עדיין מפקפקת בגלוי בסיפור של מורן אלקלעי, קורבן התקיפה. "אני מכירה את מורן, אני יודעת מה ההיסטוריה שלה", היא אומרת עליה, בשיחה עם "עובדה".

חן ליברמן במהלך העבודה על הפרק (צילום: מתוך עובדה)
חן ליברמן במהלך העבודה על הפרק|צילום: מתוך עובדה

עדות של מדריכה נוספת: הותקפתי על ידי אשר

תחקיר "עובדה" חושף כי אשר, אותו מדריך, שהורשע במעשים מגונים ב-2020, תקף עוד קודם לכן מדריכה נוספת. התקיפה הזו מתרחשת שנתיים לפני התקיפה של מורן והפעם - בתוך כותלי בית השנטי עצמו. "היה שלוש לפנות בוקר, כשאני קמה ואשר מעליי", נזכרת אותה מדריכה. "אמרתי לו שירד ממני, שאני לא רוצה, והוא מוריד לי את המכנסיים ומושך אותם, ואני אומרת שאני לא רוצה. כמה דקות ככה, שאני אומרת לו לא, ואני הודפת אותו ממני. כשהוא הלך הרמתי את התחתונים והמכנסיים ופשוט הייתי בשוק עם עצמי. כאילו, מה היה פה עכשיו?"

אותה מדריכה, חשוב לציין, לא סיפרה על התקיפה לאף אחד באותו זמן. "אשר הוא הפייבוריט של מריומה, והיא שומרת את מי שמקורב אליה, ומי שלא הוא זה שיוצא החוצה", היא מסבירה מדוע החליטה שלא לדווח על התקיפה. חודשיים אחרי אותו לילה מריומה קליין קוראת לאותה מדריכה למשרד ומודיעה לה שהיא לא עובדת יותר בבית השנטי, בלי נימוק. חשוב לומר שאין לדעת מה ידעה קליין, אם בכלל, על התקיפה שעברה אותה מדריכה בידי אותו מדריך, בבית השנטי עצמו.

ילדים מגורשים, בלי התראה ובלי פיקוח: "השאירו אותי בלילה בתחנת אוטובוס באמצע המדבר". 

במסגרת התחקיר, הגיעו לידי "עובדה" עדויות רבות על נערים שגורשו מבית השנטי, לפעמים באישון לילה, מבלי שום הסבר. חניכה לשעבר בבית השנטי: "בבית השנטי במדבר פשוט העיפו אותי בלב המדבר, השאירו אותי ככה, כי לא הצלחתי לקום בבוקר בשעה שבה ביקשו לקום. זרקו אותי בתחנה בלב המדבר, לבד. חיכיתי חמש וחצי שעות לאוטובוס בלב המדבר, וכל פעם שעבר אוטו התחבאתי מאחורי תחנה בתקווה שלא יראה אותי חשופה לבד ילדה במדבר. הרגשתי פשוט אבודה".

אשר ביטון, שעבד כמדריך לילה בבית השנטי, מעיד: "על כל דבר קטן מעיפים אותם משם. ילד יכול להתחצף ולעוף משם. את יודעת כמה קללות אני קיבלתי? הגעתי למצב שלא דיווחתי על דברים מסויימים שהיו שם, כי פחדתי על אותו ילד. הייתי מגיע לבית, לאשתי, ועל סף דמעות אומר לה קרה ככה וככה אבל לא בא לי לספר, כי אני יודע איך זה יגמר".

אשר ביטון, מדריך לשעבר בבית השנטי (צילום: מתוך עובדה)
אשר ביטון, מדריך לשעבר בבית השנטי|צילום: מתוך עובדה

הפרקטיקה הזו, כך מתברר, מטרידה גם את אנשי מערכת הרווחה שמודעים לה, וגם את מדריכי בית השנטי עצמם. "ילדים מגורשים זה חמור", אומר מדריך בכיר לשעבר בבית השנטי. "קשה לי לדמיין חוויה נוראית יותר לילד שאזר אומץ להגיד: 'אני רוצה להיתמך על ידי המקום הזה', ולפעמים תוך זמן קצר (שומע) 'קח את הדברים שלך ולך',  (יש) עשרות מקרים כאלה".

"אני הדרכתי בהוסטל חירום לבני נוער בבאר שבע", מתארת עובדת במערכת הרווחה, "ובאחת ממשמרות הערב שלי, בשעה אחת עשרה בלילה קיבלתי נער בניידת משטרה. שאלתי את השוטר, 'מאיפה הבאתם אותו?' והוא אמר: 'מבית השנטי במדבר'. וזה בלי שקיבלתי שיחת טלפון מהם, בלי שהתריעו שהם שולחים אלינו נער באמצע הלילה. הרמתי טלפון לבית השנטי וענה לי איזה מדריך. אמרתי לו: 'למה לא התקשרתם להודיע? איפה הדו"ח הטיפולי? משהו, מידע, רקע, משהו סוציאלי'. הוא אמר משהו (בסגנון): 'זה לא עניינך, ואנחנו מחליטים איך אנחנו מנהלים את המקום שלנו'".

 שימוש בנערים ונערות למטרות יח"צ: "אמרו לי, תרגשי יותר, תגזימי טיפה" 

הצעירים והצעירות שמגיעים לבית השנטי ממתגלגלים אליו בדרך כלל מבתים לא מתפקדים וסוחבים על הגב סיפורים קשים של הזנחה, חיים ברחוב, סמים או אלימות. הסיפורים שלהם משמשים גם לגיוס תרומות להמשך פעילותו של בית השנטי, ומוצגים במסגרת סרטוני התדמית של המקום. אלא שבמהלך התחקיר הגיעו למערכת "עובדה" עדויות על לחצים שמופעלים על צעירים לשתף בסיפור שלהם על מנת לגייס תרומות, ולפעמים גם להפריז בתיאורים.

בית השנטי באמצע המדבר (צילום: חדשות2)
בית השנטי|צילום: חדשות2

"יש הרבה סרטונים שעשיתי בשביל הבית, ואתה צריך לדבר על הדברים הכי קשים בחיים שלך – וזה לא דבר קל", מתאר אחד הצעירים שחיו במשך תקופה בבית השנטי. "להיות פגיע ולחשוף את הדברים הכי קשים שעברת בחיים שלך זה חלק מהתהליך שלך שאתה, כאילו, חייב לעבור אותו ואם לא תעשה את זה אתה תחזור להיות נרקומן. זה כאילו מה שמכניסים לך לראש. באיזשהו שלב אמרתי למריומה: 'תקשיבי, עם כמה שאני אוהב אותך ואת הבית, הספיק לי להיות מסכן. ואז היא התהפכה עליי מאוד. כאילו, היא יצאה עלי: 'מה, תראה מה אתה מקבל פה, מה מבקשים ממך? כולה זה... ' אמרתי לה שזה פשוט לא מתאים לי יותר. ואז התחילו פרצופים, ומדריכים מתייחסים אליך פחות יפה ואתה מקבל פחות דברים".

-בגלל שאתה לא מסכים לשתף פעולה עם מסע היח"צ?

בדיוק.

נס, צעירה שחיה בבית השנטי אחרי שנפלטה מהבית בגיל 16 וחצי, מתארת פרקטיקה דומה. "היו יושבים איתנו בקידושים של יום שישי ואומרים לנו: ' חבר'ה, יש עכשיו משלחת של תורמים, תרגשו'", היא מתארת. נס עצמה השתתפה בכתבות שמטרתן גיוס תרומות עבור בית השנטי, אלא שכעת היא מספרת איך זה נראה מאחורי הקלעים. "הם (צוות בית השנטי) אמרו לי קאט, תגזימי טיפה, תרגשי קצת יותר".

מריומה שהקימה את בית השנטי (צילום: עובדה)
מריומה שהקימה את בית השנטי|צילום: עובדה

עוצרים אותך באמצע ואומרים לך מה?

תגזימי, תגידי שאכלת מפחי זבל.

כשלא אכלת מפחי זבל.

לא אכלתי מפחי זבל בחיים שלי".

"אמרו לי לישון בלובי. ישנתי שם במשך ימים" 

מ' הגיע לבית השנטי אחרי שיצא מביתו בכפר בצפון כשהוא רק בן 13. הוא עלה על אוטובוס לתל אביב, וירד ממנו בתחנה המרכזית. במשך כמה לילות ישן בחוף הים, עד ששמע על בית השנטי והגיע לשם לבקש מחסה. זה היה לפני 14 שנה.

"הגעתי בלילה וביקשו ממני לישון בלובי כניסה למקום", מתאר מ'. "אני אתאר לך רגע מה זה לישון בלובי: כל יום מגיעים תורמים או אנשי יח"צ למקום, וזה היה מן: 'הנה זה הנער שהגיע אתמול בלילה, הוא במצב קשה', וזה קורה גם מולי. הלילה הראשון היה בלובי, גם הלילה השני וגם השלישי. עד שהנערים עצמם התחילו לשאול אותי: 'למה אתה ישן בלובי?'. שאלתי את אחת המדריכות: 'מה קורה? מתי אני עולה לאחד החדרים?' היא אמרה לי שבגלל שאני הומוסקסואל לא יודעים אם לשים אותי בקומה של הבנים או בקומה של הבנות. חשבתי לעצמי: אני לא סוטה מין, אני לא אפגע באף אחד, אני פשוט רוצה לישון".

בית השנטי (צילום: מתוך עובדה)
בית השנטי|צילום: מתוך עובדה

מנהלת בית מחסה לשעבר לנוער להט"בי מתארת אמירות בעייתיות, של מריומה קליין עצמה, בנושא הקהילה הלהט"בית: "ישבנו בישיבה מאוד גדולה של 'פורום נוער עירוני' קוראים לזה... ישבנו באותו שולחן מריומה ואני. ובאתי בטענות על הסיפור של לה"טבים בבית השנטי. ואני זוכרת שהיא אמרה קבל עם ועדה, בשיא החופשיות: 'אצלנו בבית השנטי זה כמו משפחה, הנערים והנערות יכולים לצאת מהמקלחת בעירום ואני לא מוכנה שאיזה הומו יגש לאיזה נער ויגיד לו: וואו איזה בולבול יפה יש לך. ואני זוכרת שאמרתי לה שם מול כולם: 'את מתבלבלת בין נטייה מינית לבין הטרדה מינית'. אז היא אמרה: 'אני לא צריכה את המוחצנות הזו אצלי'".

"כל הזמן הרגשתי שאני לא רצוי", מתאר מ', "היה איזשהו אנטי. אחרי זמן מה החליטו שאני צריך לצאת מבית השנטי. אחד המדריכים קרא לי לשיחה, אמר שקרה משהו שהם לא יכולים לפרט עליו ושאני צריך לעזוב את הבית. זה קרה ככה, מהיום להיום: 'פשוט תצא'".

 תגובות

תגובת בית השנטי: למעלה מ-60 אלף בני נוער שהו, טופלו וחונכו בבית השנטי ב- 38 שנות קיומו. ילדים ובני נוער שנפלטו ממערכת החינוך ומערך הרווחה, ננטשו ע"י הוריהם או נפלטו לרחוב.

בית השנטי לקח את הילדים ובני הנוער הללו לחסותו והפך אותם למתבגרים גאים ומועילים לחברה ולעצמם. ברור שבמספרים כאלה ולאורך כל כך הרבה שנים, יתגלו חריגות. החריגות הללו אינן מייצגות את הנעשה בבית השנטי. אם בני נוער אלו נפגעו מהדרך ומהגבולות שבית השנטי מציב, אנו מתנצלים וזו לא היה כוונתנו.

במקרה של מורן ואשר שהובאו לידיעתנו, נעשה ניסיון כן ואמיתי לרדת לעומקם של דברים, מתוך הכרות עם המעורבים ומתוך כוונה לעזור ולסייע, ובשום פנים ואופן לא מכוונה אחרת. לענין הצבתו של אשר לעבודה כתפעולן, נדגיש כי הוא נעשה בידיעת ביהמ״ש שהתייחס לכך בפסק הדין ובאישור שירות המבחן. בכל מקרה, הצבתו נעשתה בתחזוקה ולא בעבודה מול חניכים והוא כבר למעלה משנה אינו מועסק במקום.

באשר לביטול קבלת שבת, המדובר בביטול יחיד וחד פעמי בכל 38 שנות פעילות בית השנטי (מתוך כ- 2,050 קבלות שבת) והביטול לא בא על חשבון ארוחת הערב שבני הנוער קיבלו.

בית השנטי מוחה על הדרך שבה נעשו ניסיונות לגייס עדויות נגד בית השנטי, כולל ניסיונות להדחת מטופלים לשעבר, תוך שימוש במניפולציות רגשיות.

בית השנטי בא ממקום טוב, אוהב, חומל ומכיל וימשיך להיות בית לילדים ובני נוער שבוחרים בחיים. נמשיך לתת מענה לעשרות אלפי ילדים ובני נוער, תוך שאנו מעניקים להם אהבה, תקווה ועתיד.

תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: מדיניות משרד הרווחה באשר לטיפול בבני ובבנות נוער בסיכון מגדירה שורה ארוכה ומפורטת של סטנדרטים מקצועיים ברורים.

בשנים האחרונות הביעו גורמי הפיקוח המקצועיים במשרד הרווחה חוסר שביעות רצון מהתנהלות מסגרות בית השנטי, אשר לא עמדו בחלק מהסטנדרטים המחייבים כגון: היעד נוכחות קבועה של עובדים סוציאליים כנדרש, היעדר מנגנוני קליטה ועזיבה מסודרים, מחסור בכוח אדם במשמרות לילה ועוד.

עקב כך, נערכו בבית השנטי מספר בקרות מקצועיות, והאחרונה שבהן בדיקת עומק בראשותו של המשנה למנכ"ל משרד הרווחה.

כחלק מההמלצות, ועל מנת לטייב את תהליכי הטיפול והשיקום של בני הנוער, הוגדרו על ידי גורמי המקצוע במשרד הרווחה דרכי עבודה לשיפור התנהלות בית השנטי כך שיעמוד בסטנדרטיים המקצועיים והטיפוליים שנקבעו על ידי המשרד. כיום מלווה צוות מקצועי מטעם המשרד את בית השנטי כדי לוודא שהנורמות המקצועיות והטיפוליות מיושמות כל העת כתנאי להמשך ההתקשרות בין העמותה לבין המשרד.

כתוצאה מהתנהלות המסגרות ומהיעדר שביעות הרצון המקצועית המתמשכת, צומצם בצורה דרמטית מספר הקטינים המושמים במסגרות הללו. בשנת 2022 לא הופנו נערים כלל לבית השנטי בתל אביב, ו- 5 בלבד הופנו לשנטי במדבר כשהם מלווים מקרוב על ידי עו"סים של משרד הרווחה.

יודגש כי בשנים האחרונות, מרבית בני הנוער המתגוררים בבית השנטי בחרו להגיע למקום באופן עצמאי, לרוב בעצת חברים, ומבלי שהופנו לשם על ידי גורמי הרווחה.

האירועים המתוארים בפנייתכם אודות מדריך שפגע מינית במדריכה ועימותים שנערכים במסגרת בין נפגעים לפוגעים - לא מוכרים כלל למשרד ומעולם לא הובאו לידיעתו. כמו גם סרט התדמית שהוכן על ידי העמותה ב-2019 ולא הובא לאישור המשרד בשום שלב של עריכת הסרט וגם לא לאחריה. 

תגובת עוה"ד אורית חיון וטל אבני נחמן שמייצגות את המדריך התוקף: בית המשפט קבע כי מדובר במי שתרם לחברה, עבר שיקום משמעותי ולא עולה ממנו מסוכנות. טענותיה של המתלוננת עדיין נמצאות בהליכים משפטיים ובית המשפט יכריע בהן. מפאת צנעת הפרט וכבודן של המתלוננות, נימנע מלהתייחס לטענות באופן פרטני. נציין כי מדובר בטענות מגמתיות שמטרתן להטות את בית המשפט, בניסיון להשיג רווח כלכלי.