הוא היה בן 13 כשירה בפעם הראשונה באדם, בן 15 כשנכנס לראשונה לכלא ובן 17 כשאיבד את דמות האב שבעקבותיה הלך, העבריין הבכיר של השכונה. הוא ירה בעשרות אנשים, דקר יותר, קצץ אצבעות למי שהתחמק מתשלום חובות.

הוא האדם האחרון שחלמו שיהפוך לסוכן משטרתי. האחרון שיישב מול מצלמה ויפתח הכול. וכעת, הוא מדבר ב"עובדה" בפתיחות ובכנות שלא פוגשים כל יום, מודע לחלוטין לכל פנייה לא נכונה שעשה בדרך, נופל לזרועות מנהלת בית הספר היסודי שניבאה שיהיה ראש, רק לא ידעה אם יהיה ראש עיר או ראש כנופייה.

אור ליברטי (צילום: מתוך עובדה)
אור ליברטי בזמן הריאיון בעובדה|צילום: מתוך עובדה

אור ליברטי גדל בשכונת בני אור בבאר-שבע, זאת המפורסמת, מהסדרה של גיא בלילה. ברחוב שליד גדל רוביק דנילוביץ, ראש העיר, אבל לליברטי היו שאיפות אחרות בתור ילד. את החלום להיות כדורגלן, או איש היי טק, החליף בחלום אחר, נגיש יותר לילדי החצרות והגינות של בני אור -  להיות העבריין הכי גדול במדינה. 

אור ליברטי (צילום: מתוך עובדה)
אור ליברטי|צילום: מתוך עובדה

ליברטי לוקח אותנו למסע התעוררות דרך כל תחנות חייו. אחת התחנות המשמעותיות במסע הזה התחילה בבית הספר. המחנכת שלו, סימה בן כנען, שזיהתה את הפוטנציאל הגלום בו, אמרה לו לפני שפנה לפשע: "אתה תהיה ראש, השאלה אם תהיה ראש ממשלה או ראש כנופיה". שנים אחרי המשפט הזה, כשאור כבר היה עמוק בתוך ארגון הפשע, הוא פגש את בן כנען ואמר לה: "זוכרת את המשפט ההוא? בחרתי בצד הלא טוב".  

בריאיון, ליברטי מספר איך חלם להיות שחקן כדורגל או איש הייטק, אבל בחר בכיוון הלא נכון בחיים. בתיאור מדויק ובלתי מתפשר, הוא מספר על עולם הפשע שהיה חלק ממנו. "בגיל 13, זו הפעם הראשונה שיריתי בבן אדם", הוא מודה. "היו לי בערך 30 אירועי ירי, מתוכם 15 פעמים שזרקתי רימונים".

אור ליברטי (צילום: מתוך עובדה)
צילום: מתוך עובדה

בשלב מסוים אור "חצה את הקווים", וניסה להתנער מעולם הפשע שאליו גדל. הוא הפך לסוכן משטרתי והפליל כמה עבריינים, אך גילה שגם זה לא יציל אותו, שאולי כבר מאוחר. בעימות בחקירת משטרה עם העבריין טל אלבז שאותו הפליל, הוא מספר על המשפט שאמר לו אלבז ולא יוצא לו מהראש: "הוא אמר לי, 'קנית לך בדידות'. אלה מילים שחדרו לי לתוך הנשמה". 

כעת, ליברטי חי בשכונה שבה גדל עם אשתו ועם בנו. הוא מספר על חיים שבהם הוא מרגיש מאוים, ואומר שהוא מסתובב "עם לוח מטרה על הראש". נראה שהמשפט שמסכם בצורה הטובה ביותר את התחושות של אור, הוא המשפט שאמר לקראת סוף הריאיון: "אם היית שואל אותי איך אסיים, הייתי אומר לך כדור בראש, אבל מקווה שלא בקרוב". צפו בסרט המלא של עמרי אסנהיים ושחר אלתרמן.

תגובת המשטרה: "משטרת ישראל עמדה בכל התחייבויותיה כלפי הסוכן מהרגע הראשון ומעבר לכך - לא פעם, לפנים משורת הדין. מטעמי צנעת הפרט לא נפרט יותר. נמשיך לפעול נגד מחוללי הפשיעה בכל המשאבים והאמצעים העומדים לרשותנו, תוך כיבוד לשון החוק".