זה קורה מאחורי מסך ומקלדת, במהלכים שלפעמים נמשכים שנים, וזה מתרחש באינטנסיביות שהולכת וגוברת. רק בחודש שעבר התריע השב"כ על "עיסוק גובר של גורמים איראנים ליצירת קשר עם ישראלים לטובת גיוסם לאיסוף מודיעין ופעילות טרור", במסגרת חשיפת ניסיון נוסף של האיראנים לשלוח זרועות ריגול לתוך לישראל. הדברים האלו מצטרפים להודעות אחרות מהשנים האחרונות בדיוק באותו עניין. מה שנשמע בעבר כמטרה חסרת סיכוי, אפילו מדע בדיוני - גיוס ישראלים לטובת איראן – הפך לפעילות מרכזית של אנשי זרועות המודיעין האיראניות, ואפילו רשם בזמן האחרון הצלחות לא מבוטלות.

לפני כעשרים שנה הגדיר גולאם אז'אי, שר המודיעין האיראני, את ישראל כיעד אסטרטגי לאיסוף מודיעין, בין היתר דרך גיוס סוכנים ישראלים, יהודים וערבים. לצד כישלונות והצלחות חסרות חשיבות רשמו האיראנים גם הצלחות, ושירותי הביטחון הישראלים אינם מתייחסים לשאיפה האיראנית בביטול כלל וכלל. הנה כמה מהפרשות המרכזיות שנחשפו בישראל בשנים האחרונות.

מאי 2022:  פרופיל תמים של "שרה פופי"

רק בחודש האחרון חשף השב"כ רשת הפעלה איראנית ש"פעלה לאיתור וגיוס אזרחים ישראליים במטרה לאסוף מידע ואף לפגוע ביעדים בישראל", כך על פי השב"כ. "שרה פופי", זהו שמה של הדמות שעמדה במרכז הניסיון האחרון של שירותי המודיעין באיראן. פופי - פרופיל פיקטיבי בפייסבוק - הוצג כבחורה צעירה ויהודיה בעלת קשרים ועסקים בישראל המבקשת להתחבר לאזרחים ישראלים.

הפוסטים שהעלתה אותה "שרה פופי", אותו פרופיל פיקטיבי, לא היו מתוחכמים יתר על המידה וכללו פוסטים תמוהים כגון סרטון קצר עם כיתוב באנגלית "לילה נפלא עם אנה ושושנה". אולם, למרות זאת הפרופיל צבר אלפי חברים בזמן קצר, שעם חלקם ניסה ליצור קשר ולגייסם לטובת שירותי המודיעין באיראן.

שרה פופי (צילום: רשתות חברתיות)
שרה פופי. הפרופיל האיראני שניסה לגייס|צילום: רשתות חברתיות

לפי השב"כ הניסיון לא צלח וכבר מראשיתו נוטרה הרשת על ידי שירות הבטחון. כך, כאשר ביקשו האיראנים לייצר דו שיח עם חברי הפייסבוק הישראלים ולבקש מהם לבצע פעולות מפעולות שונות: איסוף מידע על אישים במדינה ופגיעה בהם, הסתה כנגד נשיא רוסיה פוטין במטרה לפגוע ביחסי ישראל-רוסיה ועוד, כל זאת תוך הפעלת לחץ והבטחת סכומי כסף משמעותיים ובניית סיפורי כיסוי כדוגמת רצון לנקום, או רצון לפגוע בלהט"בים. את כל זאת עשו האיראנים ללא ידיעה כי אל מולם פעל השב"כ.

נחשפה רשת אירנית שניסתה לגייס מידע על ישראל (צילום: רשתות חברתיות)
הפרופיל של "שרה פופי"|צילום: רשתות חברתיות

ינואר 2022: נשים ישראליות בשירות איראן

ארבעה חודשים לפני שמתפוצצת פרשת "שרה פופי", נחשף על ידי השב"כ ניסיון אחר של האיראנים לשלוח זרועות לישראל דרך הרשתות החברתיות – באופן דומה. הפרשה הזו נחשפת בקול רעש גדול: ארבע נשים, בשנות ה-40 וה-50 לחייהן, מכל רחבי הארץ ששיתפו פעולה עם הפרופיל הפקטיבי "ראמבוד נמדר". ארבע הנשים מואשמות כי הופעלו על ידי סוכן מודיעין איראני שהתחזה לרוב לקבלן יהודי צעיר מטהרן. הסוכן אשר ממנו קיבלו חלקן סכומי כסף שונים, ואשר מכולן ביקש לבצע פעולות שונות ומשונות הצליח לדוג ברשתו את שחיפש.

אחת הנאשמות בפרשת הריגול לטובת איראן (צילום: מתוך עובדה)
אחת הנאשמות בפרשת הריגול לטובת איראן בריאיון שישודר הערב ב"עובדה"|צילום: מתוך עובדה

בתום חקירה של השב"כ והמשטרה שבמהלכה נעצרו הנשים ונמנע מהן לפרק זמן לא מבוטל מפגש עם עורכי דינן, הוגש כתב אישום כנגד הארבע (כמו גם כנגד בעלה של אחת מהן שמואשם כי סייע לה). בין הפעולות שביקש נמדר, ומפורטות בכתב האישום, אפשר למצוא בקשות לצילום אתרים כגון שגרירות ארצות הברית, קניון בעיר מרכזית, קלפי ביום הבוחר ועוד.

כמו כן ניתן למצוא בקשות מעט ביזאריות כמו זו להעברת מספרי הטלפון של מפיקי הסדרה "טהרן" שלתפקיד שאליו נבחנה אחת מהנאשמות, או בקשה להתקנת מצלמה נסתרת בחדר העיסויים בביתה של נאשמת אחרת ויצירת קשר עם חברת הכנסת קטי שטרית על מנת להציע לה עצמה עיסוי שכזה. ביום חמישי, בתוכנית עובדה, נחשפת לראשונה אחת מהנאשמות בפרשה הזו ועונה על השאלה הבלתי נתפסת: אני מרגלת?

נובמבר 2021: הכי קרוב לבני גנץ

חברת הכנסת קטי שטרית לא לבד. שטרית היא לא הדמות הציבורית היחידה שהייתה על העינית של האיראנים. מספר חודשים לפני שהתפוצצה פרשת "ראמבוד נמדר" נעצר עובד ניקיון בביתו של שר הביטחון בני גנץ אשר הואשם בריגול והציע מידע לאיראנים על שר הביטחון שבביתו עבד. לפי הודעת שב"כ, העובד, אזרח ישראלי בן 37 מלוד בשם עומרי גורן, "פנה מיוזמתו, באמצעות רשת חברתית, לגורם המזוהה עם איראן והציע לסייע לו בדרכים שונות, נוכח גישתו לבית השר".

עומרי גורן (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם)
עוברי גורן|צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המצולם

העובדה שגורמים איראנים הצליחו לשלוח זרועות עד לביתו של שר הביטחון הישראלי מדאיגה מאוד, ומדאיגה עוד יותר נוכח העובדה שגורן הינו עבריין מורשע שבין היתר ריצה מאסר על שוד מזוין, דבר שהיה אמור למנוע ממנו לקבל גישה למקום רגיש כביתו של שר הביטחון.

על אף שגורן נושא על גבו תיקים בעבירות חמורות ונידון בעבר לארבעה מאסרים בבית הכלא, הוא לא עבר תחקיר ביטחוני והצליח להתקבל לעבודה הרגישה. לפי כתב האישום, בעקבות פרסומים בתקשורת על מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, החליט גורן לפנות לקבוצת ההאקרים "Black Shadow", הציג את עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות.

בחקירה התברר כי גורן צילם כמה וכמה פריטים בביתו של גנץ ושלח את התמונות לקבוצת ההאקרים. בין היתר, צילם גורן את שולחן העבודה, הטלפון, המחשבים, תמונות של גנץ ושל משפחתו ועוד. גורן עצמו טען בעבר באמצעות עורך דינו כי הוא "פעל מתוך מצוקה כלכלית", ולא התכוון לפגוע בביטחון המדינה.

הפארסה הביטחונית בבית גנץ היוותה תקלה חמורה אשר גלום בה סיכון לא מבוטל לביטחון המדינה והדבר גרר, בתום תחקיר שנערך בנושא על ידי ועדת בדיקה חיצונית שהורכבה משלושה בכירי שירות בדימוס, הערות פיקודיות לשני מנהלים בשב"כ. ראש השירות רונן בר הציג את התחקיר המלא לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ובו הוצג המקרה של עומרי גורן כ"תקלה מקצועית".

בתחקיר התגלו כשלים בהליך העסקה של גורן כמו גם "ליקויים בתהליכי הבקרה שאמורים היו לאתר את הטעות לאחר מעשה", וכן "פער בתהליך העבודה המסנכרן דרך קבע את כלל הגורמים העוסקים באבטחת השר וסביבתו - יחידת האבחון ויחידת האבטחה בשב"כ, והממונים על האבטחה מטעם משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון".

הצהרת שר הביטחון בני גנץ (צילום: לע
הצהרת שר הביטחון בני גנץ|צילום: לע"מ

יוני 2021: החשדות נגד איש העסקים

חשיפה נוספת של השב"כ מהשנה החולפת, היא חשיפתו של איש העסקים המוכר יעקוב אבו אל-קיעאן. בהודעת השב"כ נכתב בזמנו כי אל-קיעאן נעצר בחשד כי עמד בקשרים אסורים עם גורם לבנוני-עיראקי ובאמצעותו עם גורמי מודיעין איראנים, שלהם אף העביר מידע.

על פי החשד, אל-קיעאן היה בקשר ממושך עם חיידר אלמשהדאני, המשמש איש קשר של גורמי מודיעין איראנים והעביר לו עדכונים על המתרחש בישראל. פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום שלפיו אבו אל-קיעאן העביר בין היתר מידע אודות הלו"ז והמיקום של שר הביטחון בני גנץ. במהלך החקירה התברר כי אבו אל-קיעאן ביקש בשלב מסוים להיפגש עם גורמים נוספים מטעמו של חיידר למרות שהבין שמדובר בגורמים איראנים, ואף שם דגש על חשאיות וסודיות הפגישה שתוכננה בין הצדדים. חשוב לציין כי אל קיען עצמו הכחיש את החשדות נגדו.

יעקב אבו אלקיען (צילום: חוסין אל אוברה)
אבו אל קיעאן|צילום: חוסין אל אוברה

מעבר לאישום כנגד אבו אל-קיעאן, מעניין לגלות כי על פי כתב האישום שב"כ מזהה במהלך השנים האחרונות התגברות בניסיונות של המודיעין האיראני לגייס ולהפעיל סוכנים בישראל, בדגש על סוכנים להם יש נגישות גבוהה לאישים בכירים ומידע (יעקוב אבו אל-קיעאן היה בעברו מועמד לכנסת ברשימתו של משה בוגי יעלון "תלם").

ינואר 2019: שר לשעבר מורשע בריגול לטובת האיראנים

נציג מרשימתו של בוגי לכנסת איננה ההצלחה הכבירה ביותר של האיראנים בנסיונם לגייס סוכנים ישראלים בעלי נגישות גבוהה, ואיננו הדמות הבכירה ביותר שהצליחו לגייס למען מטרה זו. בינואר 2019 הורשע השר לשעבר גונן שגב בריגול חמור לטובת איראן ובמסירת ידיעות לאויב.

שגב בבית המשפט, היום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות)
השר לשעבר גונן שגב בבית המשפט|צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות

שגב, אשר כיהן בשנות ה-90 כח"כ ושר במדינת ישראל, נעצר לאחר שמסר ידיעות בכוונה לפגוע בביטחון מדינת ישראל. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, שגב מסר למפעילו מידע על גורמי ביטחון ונפגש עימם בכמה מדינות כולל איראן עצמה. בהודעת השב"כ בזמנו נכתב כי "שגב נעצר לחקירת השב"כ והמשטרה מיד עם הגעתו לישראל", לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי שגב מקיים קשרים עם גורמי המודיעין האיראני ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל.

בחקירה בשב"כ ובמשטרה התברר כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראנים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות אשר להערכתו משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו.

בחקירה התברר כי שגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים, ועוד. כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראליים הקשורים לתחום האבטחה, ביטחון ויחסי החוץ של ישראל. שגב פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים".

שגב בימיו בכנסת (צילום: החדשות)
גונן שגב בהשבעתו לכנסת|צילום: החדשות

מערכת הבטחון הישראלית, אשר צופה בנסיונות ובהצלחות של האיראנים בחשש, נמצאת בדריכות גבוהה בכל הקשור לגיוס ישראלים לטובת שירותי המודיעין באיראן. רצף החשיפות של גונן שגב, יעקוב אבו אל-קיעאן, עמרי גורן וארבע הנשים מעיד כי יש ישראלים המשתפים פעולה במודע ולא במודע עם השלטונות במדינת האויב הגדולה ביותר של ישראל. השאלה המטרידה לא פחות היא האם ישנן פעולות נוספות שלא נחשפו.

לא בכדי לאחר חשיפת השב"כ בחודש האחרון פרסם הארגון הודעה חריגה שבסיומה אזהרה: "בחודשים האחרונים מזוהה עיסוק גובר של גורמים אלו ליצירת קשר עם ישראלים באמצעות הרשת, לעיתים באופן משוטה תוך שימוש בכיסוי ומצג שווא, לטובת גיוסם לאיסוף מודיעין ופעילות טרור... גורמי ביטחון קוראים לאזרחי ישראל לגלות ערנות וזהירות לאור האיום הנשקף מפני גורמי טרור שונים ברשתות החברתיות ולדווח על כל פניה חריגה למשטרת ישראל".

הכתבה אודות הנאשמת מפרשת רשת הריגול של נשים ישראליות לטובת איראן תשודר הערב, מיד אחרי המהדורה המרכזית, בתוכנית עובדה.