הלוך ושוב, במשך דקות ארוכות, צועדים סוהרי כלא גלבוע לאורך החומה, מחפשים זכר לשישה אסירים שנעלמו מתאם, והם פשוט לא מבחינים בפתח המנהרה שנמצא ממש מתחת לרגליהם. הרגע הזה הוא אולי משל לסיפור כולו. בסרטון שנחשף הערב (חמישי) לראשונה ב"עובדה", בחלקו השני של הסרט על הבריחה מכלא גלבוע, ניתן לראות את תיעוד הרגעים הבלתי נתפסים האלה, וגם כיצד הסוהרים עולים לבסוף על הרכב, לפני שאיתרו את המנהרה – ונוסעים מהמקום. אבל שרשרת המחדלים בכלא גלבוע, זו שהובילה לבריחה של שישה מחבלים מאחד מבתי הסוהר השמורים במדינה, לא נעצרה ביציאה של הנמלטים מהפתח זה, כשעתיים לפני אותן סריקות.

>> צפו בפרק הראשון בסדרה

דיווח של נהג עירני שמתקבל במוקד מאה, דקות בודדות לאחר שהאסירים יוצאים משטח בית הסוהר, מצליח להתפספס אף הוא. קצין ממשטרת בית שאן שבודק את הדיווח, ומנסה להעביר את המידע לבית הסוהר, מגלה כי בכלא החליפו את מספר הטלפון. מחדל רודף מחדל, וגם כאשר אותו קצין משטרה כבר מגיע בעצמו לכניסה לכלא, התשובה שהוא מקבל שם מפתיעה: "כשאנחנו אומרים להם שהדיווח הוא על שלושה אנשים שרצים בסמיכות לכלא", מספר אבי עייש, סגן מפקד תחנת בית שאן, "הם אומרים שיכול מאד להיות שזה הפטרול שלהם". בתיעוד בלעדי שנחשף ב"עובדה" נראים שלושת הסוהרים בפטרול בשעה 23:56, למעלה משעתיים לפני השיחה בין השוטרים לאנשי הכלא.

כלא גלבוע (צילום: עובדה)
כלא גלבוע במבט מהאוויר|צילום: עובדה

כשאנשי השב"ס מבינים סוף סוף מה קרה, וכוחות הביטחון מוזנקים לאזור, ששת הנמלטים כבר מגיעים ליישוב נאעורה. לאחר שהאסירים מתחבקים וחוגגים את הרגע, הם ממשיכים אל עבר היעד הבא שלהם – מאפייה במורד הרחוב. "עובדה" חושפת כעת את התיעוד הדרמטי מתוך המאפייה. שם, בתוך המאפייה, ינסה מחמוד עארדה, מנהיג הבריחה, להוציא אל הפועל את השלב הבא בתוכנית הבריחה. הוא מתקשר לאחיו שדאד, ומבקש שיבוא לקחת אותם: "נאעורה רחוקה ממך?" שואל מחמוד עארדה. "אני רוצה שתבוא בדחיפות". לדאבונם של הנמלטים שדאד לא מבין את גודל האירוע: "זה היה בשעה חמש בבוקר ואני ישנתי. הרמתי את הטלפון כשאני ישן", הוא משחזר.

מצלמות האבטחה בנאעורה הם קצה החוט הראשון שמגיע לכוחות הבטחון ומקדם את המצוד שלב אחד קדימה. השלב הבא מגיע ארבעה ימים לאחר הבריחה, כאשר שתי שיחות טלפון המגיעות למשטרה בזו אחר זו, ונחשפות לראשונה ב"עובדה", מובילות לתפיסה של ארבעה נמלטים באותו הלילה: זכרייה זביידי ומוחמד עארדה על ידי כוחות הימ"מ, ומנהיג הבריחה מחמוד עארדה וחברו יעקוב קאדרי על ידי שוטר מתחנת נצרת. "אני שומע את הדיווחים, מקפיצים כוחות, מסוק באוויר, כל העולם מחפש" מספר השוטר מ', "כל הכוחות סורקים קרוב למקום שזוהו שני החשודים, ואני אומר שאני אגיע מצד שני לגמרי". מ' נוסע לאיזור הר הקפיצה שבנצרת ואכן מבחין בשני חשודים ופורק מהרכב. "פתאום אחד מהם התחיל ללכת במהירות לכיוון שלי. אני לוקח צעד אחורה ודורך את האקדח, הוא עומד, מרים ידיים ואומר 'אני האסיר שברח מכלא גלבוע'". בסביבות חמש לפנות בוקר לוכדים גם לוחמי הימ"מ את זכריה זביידי ומוחמד עארדה באזור אום אל גנם.

הבריחה מכלא גלבוע (צילום: עובדה)
הבריחה מכלא גלבוע|צילום: עובדה

בשלב הזה ארבעה נתפסו, ושניים נותרו. אלא שלמרות שלכוחות הבטחון ידוע כבר זמן מה כי אחד מהם – מונאדל אינפיעאת – נמצא בג'נין, חולף זמן עד שהוא נתפס. קצה חוט מודיעיני שנוחת אצל אנשי הימ"מ מוביל למבצע מורכב שמתנהל בתוך ג'נין, ובסופו – נתפסים שני הנמלטים האחרונים. לוחמי הימ"מ שהיו שם באותו מבצע, מתארים ל"עובדה" איך הוא נראה מבפנים דקה אחר דקה. בסוף אותו הלילה, שני הנמלטים האחרונים – מוחזרים אל הכלא.

הבריחה מכלא גלבוע (צילום: עובדה)
הבריחה מכלא גלבוע|צילום: עובדה



תגובת שירות בתי הסוהר: "אירוע בריחת האסירים הוא אירוע חמור שאין להשלים עמו. מרגע הקמתה של וועדת הבדיקה הממשלתית הרי שהיא הגוף המוסמך לבצע תחקור יסודי של התנאים אשר אפשרו את בריחת האסירים, לרבות סוגיות הקשורות במבנה בית הסוהר וליקויים בתפקוד הדרג הפיקודי בכלא גלבוע".

"נציבת בתי הסוהר שנכנסה לתפקידה חודשים בודדים לפני האירוע, הורתה להעביר את כל המידע והמסמכים אשר דרושים דרושים לוועדה לצורך ביצוע תחקור יסודי ומעמיק. הנציבה מתייחסת בחומרה לממצאים שכבר התבררו, מעת כניסתה לתפקיד ביצעה שינויים מקיפים בארגון. מדובר במאמץ מתמשך ולקחי הוועדה יוטמעו אף הם בפעילות שב"ס. גם בסוגיית הפגיעה בסוהרות כפי שנחשפה בפרק הקודם של תחקיר עובדה ובפרסומי העיתונאי לירן לוי וכלי תקשורת אחרים, הורתה הנציבה על פתיחת הליך מנהלי להדחת קצין המודיעין המעורב בעניין".