היא כבר הייתה שחקנית מוכרת כשהציעו לה תפקיד בסדרת טלוויזיה – לצידו של הכוכב משה איבגי. וכשהשחקנית דלית קהן מתיישבת, בפעם הראשונה, בפנים גלויות, מול המצלמה של עובדה, העדות שלה כמו לוכדת את הסיפור כולו: איך איבגי כפה את עצמו עליה, איך הדפה אותו, ואיך פוטרה מההפקה, ימים אחרי האירוע. והיא לא היחידה

כבר שנה שלמה שאיל גונן ושרית מגן אוספים עדות לעדות, נחשפים לסיפורים של נשים שעבדו ושיחקו לצד איבגי - ונפגעו על ידו. אלו הסיפורים שלהן

גלי אשכנזי: 

כשגלי אשכנזי לוהקה להצגה 'דפוקים' לצד איבגי בתיאטרון חיפה היא הייתה רק בת 25. היא הייתה בטוחה שמכאן רק דברים טובים יקרו לה. אלא שבמהלך החזרות הציע לה איבגי לבוא אליו לדירה כדי לקרוא תסריט. "הייתה לו דירה בתל אביב, שהיה בה שותף, מוזיקאי, שהיה שם ועבד באולפן שלו. הלכתי לדירה לקרוא תסריט, ופתאום הוא מציע לי לבוא לעשות איתו שנ"צ (שנת צהריים)", היא מתארת. "אני זוכרת את התגובה הראשונית שלי, היא הייתה 'מה?'. לא הסתרתי כמה זה מוזר. חשבתי 'אלך איתו לחדר, אולי יש שם איזה כיסא'. אבל לא היה כיסא".

רגע אחרי שאיבגי נשכב על המיטה ועצם עיניים, היא זוכרת שהוא פתאום היה מעליה. "פתאום מקצה המיטה, שוכב עליי. אני זוכרת את האגן שלו נוכח. היה לי רגע של קיפאון, וקילפתי אותו ממני. קילפתי ואמרתי 'לא לא לא לא לא לא...'".

אבל ההתנפלות ההיא הייתה רק אקורד הפתיחה. כשההצגה החלה לרוץ בכל הארץ, הפכו חייה לסיוט. איבגי נהג להתיישב לידה ברכב ההסעות וללטף את רגלה. "כל הנסיעה הוא היה שולח את היד. והייתי מתנגדת ומתרחקת ממנו". 

איך הוא מגיב כשאת מורידה ממנו את היד? 
"הכי דוחה שאפשר. בהסברים למה יהיה לי טוב לשכב איתו. היד הייתה מלטפת והמילים היו 'בואי תעשי איתי סקס, את לא יודעת איזה טוב אני אעשה לך'. מה שהיה הכי נורא בדבר הזה, שזה היה שוב ושוב. כל הזמן להיות בתחושת דריכות. לחפש מיקום שהוא לא יתיישב לידי. זה היה חסר סיכוי, כי איפה שלא התיישבתי הוא היה יושב. אנשים יכולים להגיד 'כולה שם יד על הרגל', אבל היד לא איומה כמו השוב ושוב ושוב. הנפש נגמרת מזה".

גלי אשכנזי (צילום: מתוך עובדה, קשת12)
גלי אשכנזי.|צילום: מתוך עובדה, קשת12

דלית קהן

דלית קהן כבר הייתה כוכבת כשלוהקה לשחק לצדו של איבגי. לאחר שהופיעה בסרט "שירת הסירנה", התחילה להצטלם לסדרה "דוח איבגי סוויסה", בכיכובו של איבגי. בסוף יום חזרות אחד, כשנפרדו לשלום, איבגי התנפל עליה. "נפרדנו לשלום, היו לדעתי שבעה אנשים בחדר", היא מתארת. "בשנייה אחת היה לי משהו בתוך הגרון, ברמה שהרגשתי אותו בעורף. נדחף לי באגרסיביות לתוך הגרון, בכוח, ברמה שלא יכולתי להוציא את זה. לא הבנתי מה זה. ואז פשוט הרמתי את הזרוע, והנחתתי לו חתיכת מכה על הפנים. כדי להוציא אותו ממני, ממש לתלוש אותו מעליי. ומה שהוא עשה, הוא שם יד על הפנים, ואמר 'את לא נורמלית'". 

יום למחרת האירוע הזה, דווקא היא זו שקיבלה שיחת טלפון מפתיעה

"קיבלתי טלפון מהמפיק של התוכנית. הוא פשוט אמר 'תשמעי אנחנו נאלצים להיפרד ממך. אני אפילו לא שאלתי למה". בתגובה לשאלה למה פיטר את קהן, אחרי צילומי ארבעה מתוך שמונת פרקי הסדרה, משיב המפיק יגאל בן דוד (בנדה): "אני פיטרתי את דלית קהן... שלא תתעסק איתנו, בגלל הקול הנמוך שהיה לה... זה הכל, מאד פשוט". 

דלית קהן (צילום: מתוך עובדה, קשת12)
דלית קהן.|צילום: מתוך עובדה, קשת12

אנה סטפן: 

דפוס הפיטורין לאחר הסירוב להיענות לאיבגי חזר על עצמו גם שנים אחר כך. אנה סטפן, שעשתה חזרות עם איבגי לסדרה "פרנקו וספקטור" עברה חוויה זהה. במהלך החזרות איבגי ביקש לעבוד איתה לבד, כשנותרו רק שניהם בחדר, התנפל עליה ודחף לה בכוח לשון לפה. היא, באינסטינקט, הודפת אותו. כבר למחרת קיבלה טלפון מהסוכנת שלה. "היא אומרת לי שהיא מצטערת אבל הפרויקט לא ייצא לפועל. זעמתי. לא שאלתי למה. בשביל מה? בשביל שהיא תשקר לי? בשביל שתמציא לי כל מיני דברים? בשביל שאני אהנהן שם בצד השני של הקו ואהיה שותפה לשקר הזה? אין פה פרשנות דו משמעית. כשבן אדם דוחף את הלשון שלו על סט של צילומים , בחזרה, לשחקנית צעירה, וכשיום למחרת מפטרים, אומרים לי שהתפקיד שלי בסדרה הזאת לא ייצא לפועל אז מה יש פה עוד?", היא אומרת.  

אנה סטפן (צילום: מתוך עובדה, קשת12)
אנה סטפן.|צילום: מתוך עובדה, קשת12

יולי הרגיל:

את החוויה של הצגה שהופכת לסיוט, ניסיונות התחמקות יום יומיים, חרדה ודריכות על הסט, חוותה גם שחקנית נוספת. יולי הרגיל, ששיחקה לצד איבגי ב"דוד וניה", כמעט עשרים שנה לפני שגלי אשכנזי ישבה לידו בוואן, מתארת דפוס דומה. "בהתחלה איבגי היה מאוד נחמד אליי. אבל מהר מאוד הוא התחיל לנצל כל הזדמנות כדי להתקרב פיזית. להעיר הערות. לשכנע. לגעת. לדחוק אל הקיר. זה היה חוסר אונים מוחלט, הלחץ שלו הלך וגבר. וזה נמשך כל תקופת החזרות וההצגות. בפינת קפה, בחדר הלבשה, מאחורי הקלעים. לא ישנתי בלילות לפני הצגה מרוב חרדה. הוא היה עולה לרכב ההסעות ודואג לשבת לידי. בחסות החשיכה היה שולח ידיים מתחת לחולצה – לגב, לחזה, וגם לתוך התחתונים. זה היה נורא", היא מספרת.

נעמה שפירא:

נעמה שפירא ביקשה להיפגש עם איבגי כששיחקה לצידו בהצגה "נשף מסכות". היא רצתה לעבוד איתו על סצנה. אלא שלהפתעתה, השחקן ביקש לערוך את החזרה בחדר במלון. במהלך הפגישה, הוא זינק עליה, הכניס יד מתחת לחולצתה ונשכב מעליה.

"ידעתי שאני לא יכולה לסרב לו באופן ישיר, כי אני אאבד את העבודה. התחלתי להגיד לו שאני לא מסוגלת. אני אפילו זוכרת את התנועה בגוף של ההתפתלות. וזה היה אפקטיבי והוא ויתר. ואנחנו המשכנו ועשינו חזרה. וזה בעיני החלק הכי משוגע. כי להישאר שם אחרי שהגבול הזה נפרץ זה דורש איזשהו סוג של תריס שיורד".

נעמה שפירא (צילום: מתוך עובדה, קשת12)
נעמה שפירא.|צילום: מתוך עובדה, קשת12

משה איבגי מסר בתגובה:
"אין לי שום כוונה להתווכח עם אף אחת שמרגישה פגועה ממני, אני רק יכול להצטער על כך ולבקש את סליחתה. אני היום במקום אחר, כמעט שש שנים שאני יושב בבית מנותק מהכל, היה לי מספיק זמן לעשות חשבון נפש. תנועת MeToo שינתה את השיח בין נשים לגבריםאני הפנמתי את זה ואני מברך על זה

מטעמו של סניגורו של איבגי, עו״ד מיכאל כרמל נמסר:
"הרבה דברים נכתבים בעיתונות, חלקם נכונים וחלקם דמיוניים. אנחנו החלטנו בכל התקופה הזאת לנהל את הדיון בין כותלי בית המשפט. חשוב לי להזכיר שמשה זוכה בבית משפט השלום על שניים מתוך שלוש ההאשמות, ובערעור הוא הורשע ובכל מקרה העבירות בהן הורשע הן ברף הנמוך בעבירות מין. זה לא יהיה אחראי מצידו לתת כאן תגובה שטחית לכל הנושא המורכב הזה ולכל התלונות שעולות כאן. הוא יעשה זאת בזמן המתאים ובדרך מעמיקה ואחראית".