48 שעות, זה הכל. זה הזמן שעבר מהרגע שהחייל המצטיין מגבעתי, רב"ט ניב לובטון, יצא מהפגישה שאליה הוזמן במצ"ח בה דרשו רכזי המודיעין שישבו מולו שילשין על חבריו לפלוגה, ועד הרגע שבו הרגיש שהאופציות שלו אזלו ולקח את הנשק האישי שלו וחבילת סיגריות, ויצא מהבסיס.

בשנה האחרונה שי גל יצא למסע בעקבות השעות האבודות של ניב, יחד עם ההורים שלו, ערן ומיכל והחברים מהפלוגה, והוא חושף גם את הקלטות השיחות האחרונות של ניב עם רכזי המודיעין, שבהן הוא מבקש עזרה. אל המסע הזה הצטרף גם אלוף אחד שמשהו בסיפור הזה טלטל אותו לגמרי. "השיחה האחרונה של ניב היא כנראה אליי", אומר האלוף מוטי אלמוז, ראש אכ"א, הממונה על מצ"ח. "בסוף אני חושב שהוא צלצל אליי. נכון שהוא התקשר לרכזים אבל הוא בעצם אומר 'אתה שם למעלה, אני הולך, תסדר את זה, שלא יהיה ככה'".

מהסנגוריה הצבאית המייצגת את שני הרכזים נמסרו הדברים הבאים:
אנו משתתפים בצערה הכבד של משפחתו של ניב ז"ל. לאחר בחינה יסודית הגיעה הפרקליטות הצבאית למסקנה כי לא נפל רבב בפועלם של רכזי המודיעין בעת המפגש עם המנוח וכי לא הייתה כל חריגה מנהלי מצ״ח בעניין.
בית המשפט המחוזי בתל-אביב שבחן את החומרים המקוריים קבע אף הוא שהייתה אווירה נוחה מצידם של הרכזים, שאיננה אווירת ״איום בכוח״ או ״הפחדת חיילים״. עוד קבע ביהמ"ש שהאוירה הנינוחה, עולה גם מהקלטת השיחות בין המנוח לרכז. כל טענותיו של ראש אכ"א בעניין זה נדחו, ונקבע כי מסקנותיו אינן נשענות על מסד עובדתי כלשהו.

הרכזים דוחים את הטענות שלא דיווחו דיווח מלא לאחר שנודע על היעדרו של ניב ז"ל. ההקלטות המלאות והגולמיות הועברו למפקדים בזמן אמיתי, וגם המפקדים שהאזינו להן לא זיהו באותן שיחות סימני מצוקה. הדברים תלויים ועומדים בפני בית הדין הצבאי, ואנו משוכנעים כי בית הדין יזכה את רכזי המודיעין.
מטבע הדברים, שעה שהעניין עדיין מצוי בהמשך חקירה, על פי הוראות הדין אנו מנועים מלהגיב בצורה רחבה יותר.

 

תגובת דובר צה"ל:
צה״ל רואה במותו הטראגי של הלוחם, רב״ט ניב לובטון ז״ל, אירוע חריג וקשה ביותר ולכן גם טופל במלוא החומרה.
הרמטכ"ל קבע כי: ״זהו אירוע קשה ביותר ועלינו לעשות הכל כדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו. פעולות של בירור, איסוף מודיעין, חקירה וכיוצא באלה, צריכות להיעשות ברגישות מירבית, התעניינות ודאגה לחייל. זהו אירוע כואב ומצער מאין כמוהו, והמשטרה הצבאית החוקרת נדרשת להפיק לקחים ולהטמיעם באופן מיידי".

בעקבות האירוע נערכו בצה״ל תהליכי למידה והפקת לקחים שכללו מינוי צוות מומחים חיצוני, בדיקה פיקודית וחקירה של היחידה לחקירות פנים. ננקטו שורה של צעדים פיקודיים ובהם הדחת מפקד בסיס מצ״ח בדרגת רס״ן. כתבי אישום הוגשו כנגד שני רכזי המודיעין.

כמו כן, הרמטכ״ל הורה על נקיטת שורת צעדים מערכתיים שכבר מומשו בפועל, לדוגמא נוהל להתמודדות עם חייל חסר ביחידה שהופעל מספר פעמים מאז. צה"ל מחויב לאכיפת הדין בקרב משרתיו, וליחידת מצ"ח תפקיד מרכזי בשמירה על חוסנו המוסרי והערכי של צה"ל. לצד חשיבות ערך הרעות, צה"ל אינו יכול לקבל תופעות פסולות.
אנשי מצ״ח אשר פועלים לילות כימים כנגד עבריינות בצה״ל, ימשיכו לעמוד בחזית העשייה באופן מקצועי, מושכל ואחראי, ותוך שמירה על זכויותיהם וכבודם של המשרתים.

בסיכום התחקיר, הרמטכ״ל קבע כי העקרון שחייב להנחות כל משרת בצה״ל הוא ״האדם יקר״, כאשר מצופה מכל מפקד לפעול מתוך אחריות, רגישות וחרדת קודש לחיי החיילים ולשלומם. צה״ל משתתף בצערה העמוק של משפחת לובטון וימשיך ללוותה.

קווי סיוע חירום:
סה״ר www.Sahar.org.il
ער״ן 1201
בשביל החיים- סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו- 037487771,
www.path-to-life.org