תחקיר "עובדה" ששודר אמש (חמישי) בערוץ 12 חושף את עומק המחדל המשטרתי בטיפול בעדויות ובמידע המודיעיני שהצטברו במשך עשרות שנים במשטרת ישראל.

חוקרי היחידה לחקירות הונאה (יאח"ה), כך מגלה התחקיר, ידעו על לא פחות מ-20 נערים ונערות שיהודה משי זהב ניצל מינית, אבל לא הצליחו להביא איש מהם להעיד. למרות שידעו שמשי זהב מוסיף לפגוע בקטינים ובמבוגרים כאחד החליטו השוטרים להרים ידיים.

החקירה נפתחה ב-2013 בעקבות חשדות לשחיתות. חוקרי יאח"ה נדהמו לגלות כי קציני המודיעין של משטרת ירושלים אגרו במשך שנים גם בשורה ארוכה של ידיעות על עבירות מין שמשי זהב ביצע על פי החשד, אבל מעולם לא פתחו בחקירה נגדו. "למה אתם מגינים עליו", הטיחו בעמיתיהם מהמחוז.

מאיר ארנפלד, שהיה ראש צוות החקירה ביאח"ה, אישר בראיון ל"עובדה", שמידע מודיעיני עשיר הגיע מימ"ר ירושלים: "אני לא יודע מה הסיבות שזה לא נחקר".

אם באמת יהודה משי זהב היה מקור של משטרת מחוז ירושלים, אולי זה הגיוני להגן עליו?

"שירתי כ-17 שנה בכל מתווה אפשרי בתחום החקירות. לא נתקלתי במצב שמחפים על מקור שמבצע מעשים כאלה".

ואם מחפים?

"זה חמור מאוד".

המידע שלא טופל היה מדהים בהיקפו ובחומרתו. כך למשל למדו חוקרי יאח"ה, שיהודה זהב ניצל מינית במשך שנים כעשר נערות, חלקן צעירות מגיל 16, ממוסד לנערות בסיכון בירושלים.

י', אחת הנערות במוסד, שלא דיברה בזמנו עם המשטרה, שברה השבוע את קשר השתיקה וסיפרה ל"עובדה": "אני יודעת שכמה בנות נפגשו אתו... הוא היה עוזר להן, והן כנראה בתמורה"...

בנות כמה הן היו אז?

"17, 18, אולי 16 גם... הן היו קטינות ואולי לא במודע... הדעת שלהן לא היתה בשלה מספיק".

איך הוא בדיוק עזר להן? במה?

"כלכלית"...

ומה הן נתנו בתמורה?

..."אני משערת מגע כלשהו".

חוקרי יאח"ה לא הצליחו לשכנע אפילו אחת מהנערות שנפגעו, מחברותיהן, או מעובדות הפנימייה, להעיד. אבל זה רק קצה חוט אחד ששמטו החוקרים. תחקיר "עובדה" חושף כי בשבועיים שבהם האזין צוות החקירה לטלפון של משי זהב נשמע יהודה משי זהב מדבר עם לא פחות מעשרה קטינים שונים, וקובע להיפגש איתם לצורך קיום יחסי מין. "אני זוכר ספציפית שיחה של ילד בן 15 שמתקשר ליהודה", סיפר ל"עובדה" אחד המעורבים בחקירה. "'שמעתי שאתה בעניינים', הוא אומר לו. דיברו על כסף שהנער יקבל בתמורה".

גם במקרה הזה, למרות העדויות המוקלטות, לא הצליחו חוקרי יאח"ה להביא לעדות אפילו נער אחד.

משי זהב זומן לחקירה והכחיש את כל החשדות נגדו, מבלי שדבר מהחשדות החמורים יגיע לידיעת הציבור. אחרי חודש בלבד הכריזו חוקרי יאח"ה על "מיצוי החקירה" וסגרו את התיק. משי זהב המשיך ליהנות מאור הזרקורים – והמשיך על פי החשד גם לפגוע בקורבנות נוספים.

רק אחרי פרסום העדויות הראשונות בעתון "הארץ" חידשה המשטרה את החקירה שמתנהלת כעת בלהב 433. בשבועות האחרונים מחפשים חוקרי המשטרה עדויות חדשות, שלא חלה עליהן התיישנות. עדות כזאת שנחשפה הערב ב"עובדה", היא עדותה של ת', שהותקפה על ידי יהודה משי זהב לפני 13 שנה. היא היתה אז אישה צעירה שנקלעה למצוקה אישית ומשי זהב הציע לעזור לה. הם קבעו להיפגש בלובי של מלון בתל אביב:

"הייתי ילדה שמורה... ילדה צדיקה וצנועה וחסודה... הוא אמר לי 'בואי ניפגש בתל אביב ואז אני אעזור לך, תביאי את כל החומר שיש לך ואנחנו נשב על זה'. אני באה לתל אביב כמו ילדה טובה עם כל החומר בתיק, ואז הוא אומר לי, 'טוב בואי ניפגש כאן במלון ליד, בואי נשב בלובי'. הוא מתחיל  קצת לעיין במכתבים ואז הוא אומר לי 'טוב, את יודעת מה בואי נשב, נשתה משהו וזה'. אני אומרת לו, 'אפשר לשבת כאן'. והוא קם מהכורסה בלובי, ומתחיל למשוך אותי 'בואי'.

"אמרתי לו 'לאן אתה לוקח אותי?'

"'בואי, בואי, ניכנס פה לאיזה חדר, יהיה לנו יותר שקט, יותר פרטיות'. והוא גורר אותי, פשוט גורר אותי, אני כזה, 'טוב, בסדר, אני אבוא', בשיא העדינות...

ת' לא יודעת עד היום האם יהודה משי זהב הזמין את החדר מראש, עוד לפני פגישתם, או ששכר אותו במהלך פגישתם. היא כן זוכרת מה קרה מיד אחר כך:

"אני נכנסת לחדר והבן אדם מתחיל להפשיט אותי. אני אומרת לו 'מה אתה עושה לי?'

"'לא, תקשיבי, אל תהיי קשה, אל תהיי קשה'. ואני אומרת לו, 'טוב, תקשיב, זה לא מתאים לי', והוא לא מפסיק והוא לא מפסיק. ואני מתחילה לבכות: 'תעזוב אותי, תעזוב אותי', ואני אומרת לעצמי, טוב, הוא לא יעשה לי כלום. אני במחזור. הוא מתחיל לגעת בי ואני אומרת לו 'תעזוב', והוא לא נרתע. הוא אומר לי, 'אני רגיל לדם, זה לא מפחיד אותי'.

בהקלטה היא לא מספרת מה משי זהב עשה לה בחדר, אחרי הדיאלוג המחריד הזה, אבל במשטרה מסרה עדות קשה ומפורטת. את התחושות ברגע שאחרי היא לא שוכחת, וגם לא את הפחד, שגרם לה לשתוק, עד היום: "התלבשתי מהר... יצאתי החוצה, ואני כל הדרך בוכה. אני כאילו קברתי את זה בתת מודע ולא דיברתי עם אף אחד".

כעת, אחרי ניסיון ההתאבדות של יהודה משי זהב, לא ברור מה יעלה בגורל החקירה ובגורל העדויות האלו שהושתקו כל השנים.

תגובת פרקליטו של יהודה משי זהב: מדובר בגיבוב של שקרים והמצאות על גבול ההזוי. הפכתם את יהודה משי זהב לפדופיל, נקרופיל, ורק חסר קניבל. חבורת אנשים מבצעת בו רצח אופי, והכל בשביל שתי דקות של תהילה בתקשורת. הרי על כל אחד ואחת אפשר להמציא עלילה שלפני 20-40 שנה פגעת במישהו, ולך תוכיח שאין לך אחות.

הטענה שמשי זהב פגע בילד במקווה היא עלילה. חמישים שנה הוא לא היה במקווה. הטענה שמשי זהב נגע באיבריה העירומים של גופה מופרכת. הוא, שנלחם על המושג של 'כבוד המת'? גם הטענה ששימש משת"פ של המשטרה היא המצאה. עוד ועוד עלילות ושקרים. אין גבול לרוע.  

לא לחינם כל ההאשמות הם מלפני 20-40 שנה. בבחינת הרוצה לשקר, ירחיק עדותו. לא במקרה איש לא התלונן עד היום. הרי ברור כשמש שברגע שהוכרז על זכייתו בפרס ישראל, שונאיו ומקנאיו חברו נגדו, והוא החל לקבל מסרים לפיהם אם יוותר על הפרס יניחו לו.

בעולם האכזר הזה, אין יחס ומשמעות לדברים הטובים והעצומים שמשי זהב עשה למען הזולת, בהצלת חיים, בכבוד המת, בקירוב לבבות ובאחדות העם. זה שנים שהוא משלם מחיר אישי ומשפחתי על הדרך שעשה, על החינוך לציונות ואהבת המדינה, על שליחת ילדים ליחידות קרביות בצה"ל. את כל חייו הקדיש למדינת ישראל ועם ישראל, וזאת התודה.

במשך חייו חווה וראה מקרוב את כל סוגי האסונות והטרגדיות. נגע בכל צורה של שכול ויגון. אבל רוע ואכזריות כמו שחווה בימים אלה עוד לא חווה.

תגובת משטרת ישראל: משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן יסודי ומקצועי וללא משוא פנים, באמצעות השקעת משאבים רבים וביצוע מגוון רחב של פעולות חקירה במישור הגלוי והסמוי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת.

תגובת זק"א: הארגון קיבל בזעזוע את הפרסומים אודות המעשים המיוחסים ליהודה משי זהב. אין לארגון או לאנשיו כל קשר למעשים אלו. אנו מבקשים שלא להטיל דופי באלפי האנשים המסורים לעבודת הקודש היומיומית, בגין מעשיו של אדם בודד.

דרכי יצירת קשר למרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית:

קו סיוע לנשים 1202

קו סיוע לגברים 1203

נשים דתיות 2511*