כמעט שנה חלפה מאז שנמלט מכת ״לב טהור״ בגואטמלה, וישראל עמיר מתחיל להרגיש ישראלי. בזמן שחלף הוא הספיק להשלים את הפערים בלימודי המתמטיקה והאנגלית, להוציא רישיון נהיגה, להירשם למכינה באוניברסיטת בר-אילן וגם עבר לדירת שותפים של עמותת "הלל-יוצאים בשאלה" במימון משרד הרווחה. אבל על הכול מעיב חוסר הידיעה אודות בני משפחתו שעדיין נותרו בכת. הוא לא שמע מהם שום אות מאז שעזב. הוא לא יודע מה קרה לבנו בן השנה שהותיר מאחור.

החיים החדשים של ישראל 1 (צילום: מתוך
מתוך "עובדה 2020" |צילום: מתוך "עובדה", קשת12

ישראל היה רק בן 14 כשאביו הבריח אותו ואת שאר המשפחה מהארץ, לכת לב טהור. יחד עם הכת נדד מקנדה לגואטמלה, וכמו כל ילדי הכת, היה נתון למשטר ברזל שכלל עונשי מלקות אכזריים, חוקי צניעות וכשרות קשוחים במיוחד, ופיקוח על כל דקה מסדר היום. בגיל 15 התחילו לצוץ אצלו השאלות והספקות. לאט לאט חזר גם הזיכרון של דודיו, שנלחמו עליו בכל הכוח אבל לא הצליחו להשאיר אותו בארץ. בגיל 19, אחרי שמונה שנים של נתק, קיבלו הדודים ווטסאפ ראשון ממתחם הכת בג'ונגל בגואטמלה שסלל את הדרך לבריחתו לישראל. "עובדה" ליוותה אותו לכל אורך המסע הזה, שכמעט נגמר בלינץ' במעבה היער.

כמו ישראל, חיים עד היום בלב טהור מאות ילדים, שלומדים על בשרם משמעת ברזל מהי. לב טהור לא מסתפקת באלימות פיזית. עדויות קשות מתוך הכת מספרות על הפרדת ילדים מהוריהם, מניעת חינוך, ניתוק מהעולם החיצון - וגם נישואי קטינות החל מגיל 13 וקטינים החל מגיל 15. לעתים הילדות נאלצות להתחתן עם גברים המבוגרים מהן בשנים רבות.

החיים החדשים של ישראל 3 (צילום: מתוך
מתוך "עובדה 2020" |צילום: מתוך "עובדה", קשת12

במאי האחרון, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד אלעזר רומפלר, אחד ממנהיגי הכת. כתב האישום מפרט עבירות של התעללות בקטינים שבוצעו לכאורה בזמן שהקהילה פעלה בקנדה. בדיון בהארכת מעצרו, אמר נציג המשטרה שבכת מבוצעות עבירות חמורות, בין היתר קיום יחסי מין עם קטינות בנות 13, ושלמשטרת ישראל יש סמכות לחקור את הפרשה גם אם העבירות בוצעו לכאורה בחו"ל.

_OBJ

בקהילת "לב טהור" הדפו בעבר את ההאשמות על חטיפות הילדים, כטענות שווא של בני משפחה שמנסים להתנכל לכת, או כעלילות של אנשים שעזבו אותה בתחושת נקם. "מעולם לא כלאנו שום אדם לשום מטרה שהיא", נמסר בתגובה רשמית של הכת. "אנחנו לא חוטפים אף אחד, לא שוטפים לאף אחד את המוח. אנחנו חיים כמו שאנחנו מבינים שאנחנו צריכים".