"בתרחישים שאני רואה, זה אירוע שילווה אותנו גם בחורף הבא, בחורף של 2020-2021", אומר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, האיש שהפך אולי לפנים של משבר הקורונה. בראיון לאילנה דיין ששודר הערב (שלישי) במשדר המיוחד של עובדה, הבהיר בר סימן טוב: החלק הקשה עוד לפנינו.

"יש נגיף ואי אפשר לדבר איתו, אי אפשר לומר לו 'בוא, תחכה יומיים כדי שאנחנו קצת נחשוב מה אנחנו עושים ואז נמשיך'. אין משא ומתן", אמר בר סימן טוב. "בהיבט הזה, נורא קל להיסחף למקום של אני רוצה לחשוב עוד, אני רוצה לראות עוד נתונים, אני רוצה להתייעץ עוד. זה טבע אנושי לדחות החלטות כל כך קשות, אבל במקרה הזה הזמן לקבל את ההחלטה הוא כשזה מרגיש לך מוקדם מדי".

במהלך הראיון, התייחס בר סימן טוב גם לטענות שמופנות נגדו בימים אלו, כולל מכתב פומבי עליו חתמו רופאים בכירים שטוענים שיש להחליפו, בין היתר מכיוון שצריך כעת בראש המערכת לא כלכלן, אלא רופא, איש מקצוע. "אני חושב שאין לי בעיה של הבנה. זה נכון, אני מי שאני עם ההיסטוריה והרקע שיש לי, כל אחד יכול לשפוט את זה בדרך שבה הוא רוצה. אני חושב שזה בסוף לא הדבר החשוב", אמר בר סימן טוב.

בתגובה לטענה כי הרופאים אינם מוגנים מספיק, ענה בר סימן טוב: "בחלק מהדברים הם צודקים. יש לנו מצוקה קשה של ציוד מיגון, אנחנו עובדים על זה כל הזמן. המצוקה בציוד מיגון היא לא פונקציה של זהות האדם שעומד בראש המערכת, היא מצוקה גלובלית". כשנשאל איזו טעות הוא כבר יודע שעשה, ענה בר סימן טוב: "יש משהו אחד שאני לא מספיק לעשות, לשתף יותר אנשים בקבלת ההחלטות. קצב קבלת ההחלטות הוא באמת מאוד מהיר".

היה רגע שבכל זאת הרגשת שהעובדה שאתה אמנם מנכ"ל משרד הבריאות, אבל אתה לא רופא, מפריעה לך?

"התשובה היא שלא. אני דואג לפני כל החלטות משמעותית ללמוד את הדברים לעומק, אגב אחד הדברים שקצת משתמשים בזה נגדי זה שנורא חשוב לי להבין ולהיות בשליטה, לדעת כל החלטה על פרטי פרטיה ועל כל השיקולים. אני מבטיח דבר אחד, תמיד נקבל החלטות עניינות, ואני אבטיח עוד עוד דבר: איפה שאני חושב שעשיתי טעות, אני אתקן".

"אם התרחיש הקיצוני מתממש, מחיר הטעות, גם בבריאות, גם בחיי אדם, גם בכלכלה, הוא אינסופי. הכלכלה ניתנת לשיקום, החיים לא ניתנים לשיקום", אמר בר סימן טוב, שמוביל באופן ברור קו שאומר שיש להחיל סגר מלא על האוכלוסייה בישראל. "אם אנחנו נגיע למצב שבו יש לנו אלפים רבים של אנשים שצריכים להיות מונשמים ואנחנו מצליחים להגיע רק לשליש מהם או לחצי מהם, הצוותים בבתי החולים מגיעים לאי ספיקה ואנחנו לא יודעים לתת מענה לאנשים, הכלכלה תתרסק גם היא".

"העמדה שלי היא שיש לנו איזשהו טווח זמן שאפשר להרוויח אותו ואפשר להפסיד אותו. יכול להיות שהצעדים שעשינו קנו לנו את השבועיים האלה, אבל יכול להיות שלא", אמר. "יכול להיות שעוד ארבעה, חמישה ימים, אנחנו נגיד וואו, זה מתחיל לרדת, איזה מזל, אבל יכול להיות שלא. ואם זה לא ירד וזה ימשיך לעלות, ננקוט צעדים יותר קשים לשבועיים, לכבוש את זה חזק".