האם נמצאה ראיית הזהב שתשפוך אור על מותו המסתורי של התובע הארגנטינאי אלברטו ניסמן, שנורה למוות בדירתו ב-18 בינואר 2015, שעות ספורות לפני שאמור היה להציג בקונגרס האשמות חמורות נגד נשיאת ארגנטינה דאז, כריסטינה קירשנר? בראיון לאילנה דיין בתכנית "עובדה" שתשודר הערב חושף איש המוסד לשעבר, עוזי שעיה, כיצד העביר לניסמן, ימים ספורים לפני מותו מעטפה ובה מסמכים שמפלילים לכאורה את הנשיאה בשחיתות אישית. שעיה: "העברתי סוג מסוים של אינפורמציה לידיעתו שיכול להיות שהיא גרמה למותו... חומרים שלכאורה נגעו לכל מיני העברות כספים של בכירים ארגנטינאים שקושרים אותם עם איראן״...

בעצם אינפורמציה על חשבונות הבנק של הנשיאה דאז קירשנר ושל הבן שלה?

שעיה: "כן".

כשהמטרה היתה שבסופו של יום הוא יחזיק חומרים מפלילים על גברת קירשנר?

..."כן. בסופו של יום שיהיו לו חומרים מפלילים על חשבונות בנק - לא רק שלה, אלא גם של אחרים".

את התובע ניסמן הכיר שעיה בתחילת שנות ה-2000 במסגרת עבודתו בשב"כ ולאחר מכן במוסד. ניסמן עמד אז בראש הצוות שחקר את הפיגוע בבניין הקהילות היהודיות, אמי"ה. בפיגוע, שהתרחש בשנת 1994, נהרגו 85 בני אדם והוא נחשב לאחד הפיגועים הקשים בארגנטינה. לדברי שעיה, ישראל העבירה באותה תקופה לארגנטינה, מידע שהוכיח כי מאחורי הפיגוע עמדו איראן וחיזבאללה. בראיון ל"עובדה" שעיה מספר כי חידש את הקשר עם ניסמן כשנתיים לפני מותו, והזין אותו בחומרים, הפעם לטובת האינטרסים של קרן הגידור האמריקנית "אליוט מנג'מנט". קרן הענק ניהלה קרב משפטי במשך שנים על מנת לגבות ממשלת ארגנטינה חוב של מיליארדים. הנשיאה קירשנר התנגדה להשבת החוב ל"אליוט מנג'מנט" ואף כינתה אותה "קרן אוכלי הנבלות". הנשיאה הפכה למכשול בפני הקרן בדרך להחזר החוב.

עוזי שעיה (צילום: גלעד טוקטלי, עובדה)
עוזי שעיה|צילום: גלעד טוקטלי, עובדה

ניסמן ידע שאתה כבר לא עובד במוסד, אלא עבור הקרן?

"לא אמרתי לו, אבל הוא ידע".

חשוב להדגיש ששעיה לא פעל עבור הקרן ישירות, אלא עבד עבור חברת חקירות אמריקאית, שנתנה שירותים לבעלי הקרן, המיליארדר היהודי פול סינגר. לדברי שעיה, המטרה היתה להשתמש בחומרים שנאספו על הנשיאה ובני משפחתה כדי להפעיל עליה לחץ להשיב את החוב. שעיה: "האינטרס של הקרן זה לקבל את הכסף בחזרה שממשלת ארגנטינה חייבת לה"...

וההנחה הייתה שאם קירשנר תדע שניסמן יודע על חשבונות הבנק שברשותה, יכול להיות שהיא תבין את הרמז ותחזיר את החוב?

שעיה: "כן".

שעיה, צריך לומר, טוען היום שהקרן לא היתה מודעת לקשר שלו עם ניסמן ושהפנייה אליו היתה על דעתו בלבד.

בדצמבר 2014 יוצא ניסמן לחופשה משפחתית באירופה. בעיצומה של החופשה, בתחילת ינואר 2015, קובע איתו עוזי שעיה פגישה חשאית באחת מבירות אירופה. המטרה: למסור לניסמן מעטפה ובה מסמכים המפלילים לכאורה את הנשיאה ואת בני משפחתה בקבלת מיליוני דולרים מאיראן לחשבונות בנק סודיים באיי סיישל, איי קיימן וקפריסין. שעיה: "היו הרבה מאוד חומרים... על כריסטינה-איראן, כריסטינה-חשבונות פרטיים, כריסטינה-העלמות כספים. כל מה שהם הצליחו למצוא על הנשיאה".

מיד אחרי הפגישה קוטע ניסמן במפתיע את חופשתו וטס לבואנוס-איירס. ב-14 בינואר 2015 הוא מגיש תלונה רשמית נגד נשיאת ארגנטינה באשמת טיוח חקירת הפיגוע בבניין האמי״ה. בליל ה-18 בינואר, יום לפני שאמור היה לפרוס את ממצאיו נגד קירשנר בקונגרס, נמצאה גופת הפרקליט בחדר האמבטיה שלו. כדור בודד נורה בראשו. המסמכים המפלילים ששעיה העביר לניסמן לא נמצאו מעולם. "היה לי ברור שהוא נרצח", אומר שעיה ל"עובדה".

ומכל הדברים שעשית בחיים איכשהו זה יושב עליך?

"כן. כי... בסוף זה עסק. זה לא מדינה... זה ביזנס.... זה לא משהו ששווה למות עבורו".

בכירים בקרן אליוט מנג'מנט, שנשאלו על ידי "עובדה" האם הקרן העבירה לניסמן באמצעות עוזי שעיה חומרים מפלילים נגד קריסטינה קירשנר סמוך למותו של התובע הארגנטיני, ומה תוכנם של אותם חומרים, אמרו שלא ידוע להם על קיומם של מסמכים כאלה ועל כך שהם נמסרו לחברת החקירות וממנה למישהו אחר.

בקרן מדגישים כי עוזי שעיה מעולם לא עבד עבור קרן אליוט, ואיש ממי שכן ייעץ לקרן בנושא לא התבקש על ידי הקרן לפנות לתובע המנוח ניסמן.