כך זה נראה כשמערכת המודיעין הישראלית מתגייסת להציל את מערכת הבריאות, ולספק את הציוד שכל כך חסר למאבק בקורונה. צוות "עובדה" השבוע למתחם הסגור של המוסד, אמ"ן, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות בבית החולים תל-השומר, וראתה מקרוב איך נראה מסע הרכש וההצטיידות, כשהפעם, במקום אנשי משרד הבריאות מנהלים אותו אנשי המבצעים של מערכת המודיעין. מאות אנשי מוסד מפעילים כאן חדר מלחמה שמעולם לא היה כמוהו.

"היעד המרכזי שלי הוא הצטיידות ומוכנות לקראת תרחישים יותר חמורים", אומר לאילנה דיין ראש המוסד יוסי כהן.

מישהו מוכן היום למכור לך מכונת הנשמה?

כהן: "זה בדיוק העניין ושם עיקר המאמץ. אני מאמין שכן, וציוד מתחיל להיכנס ארצה, כולל היום, כולל דברים שאנחנו חושבים שרק אנחנו מסוגלים להם. אבל אנחנו עם הרבה גורמים אחרים. נאמר בצניעות, משתדלים כולנו מאוד".

"בעולם הרפואה זה קצת זר לנו", אומר ד"ר איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות בבית החולים תל השומר. "אנחנו הרבה פעמים כלואים בתוך מה שלמדנו בבית הספר לרפואה ובהתמחות. קשה לנו לצאת מהמסגרות. פתאום אתה רואה כמה גופים שנכנסים לכאן ובעצם אומרים: אין גבול. אתה יכול לעשות הכול. והנה, הדברים האלה קורים".

מי שמנהל את החמ"ל המשולב הזה הוא ח', ראש אגף טכנולוגיה במוסד. עד לפני שמונה ימים הוא לא ידע איך נראית מכונת הנשמה. "עשיתי המון מבצעים בחיי", הוא אומר בראיון בלעדי ל"עובדה", "מעולם לא התעסקתי במבצע כזה מורכב".

זה לא טיפה יומרני להשתלט על אופרציה כזו שהמהות שלה היא רפואית לגמרי?

"קודם כל זה לא המוסד. זה כל המערכת. יש פה התארגנות לאומית עצומה. דבר ראשון שעשינו זה לבוא ולחבק את משרד הבריאות. אנחנו אלופי העולם באופרציה. אנחנו יודעים לנהל אופרציות מורכבות".

ח' מספר כי אנשי משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות הטילו עליו ועל צוותו לנסות ולהשיג בחודשים הקרובים יותר מ-130 מיליון פריטים, שחסרים למאבק בקורונה. מסכות אב"כ, ערכות בדיקה, תרופות, חלוקי מגן, ומעל הכול – מכונות הנשמה, שאחריהן מתנהל עכשיו מצוד בינלאומי אכזרי, בין כל מדינות העולם כמעט.

בעצם אתה עובד היום בסיטואציה שבה אתה דופק על דלתות סגורות. העולם לא מוכר כלום.

"העולם מוכר בסדקים. צריך למצוא את הסדקים".

יש סיכוי שבעתיד הנראה לעין יתעוררו במפעלים ובחברות ברחבי העולם ויגלו שחסרים להם חלקים ולא יבינו איך?

"לא, לא. אנחנו לא גונבים בצורה הזו. אנחנו מפעילים קשרים מיוחדים שלנו בשביל לנצח בתחרות ואולי לעשות מה שכל העולם עושה – לשים יד על מלאים שמישהו אחר הזמין אותם".

ח' מספר על מאחורי הקלעים הפרועים של עולם הרכש הרפואי בימי הקורונה: "יש אלפי לידים. מהבוקר היה לנו מעל 2000 לידים שונים. חלקם שרלטנים, חלקם אמיתיים, וחלקם אמיתיים רק שמישהו היה זריז מאתנו והספיק לשים יד על הסחורה, ממשלה אחרת. היתה לנו מדינה באירופה שמשאיות שלנו הגיעו לדלת המפעל ומדינה אחרת באירופה"...

נגיד גרמניה.

"...מדינה אחרת, השיגה אותנו בזמן והעמיסה. היתה לנו סיטואציה שהיה לנו בבטן המטוס ציוד שרכשנו ובגלל האמברגו לא קיבל אישור ייצוא והורידו את הציוד מהבטן... כל העולם דואג לעצמו. גם המחירים האמירו פי ארבעה ופי חמישה וגם העולם נסגר".

למרות זאת, עד סוף השבוע הזה, כך מספרים ל"עובדה" גורמים בכירים, אמורים להגיע לארץ עוד מיליון וחצי מסכות N95, שנחוצות לצוותים שמטפלים בחולי הקורונה, עוד 700 אלף מסכות כירורגיות, עוד שני מיליון סרבלים ומשקפי מגן, 50 אלף תרופות לקורונה ואולי החשוב מכל – עוד כ-180 מכונות הנשמה. כל מי שעובד כאן יודע שזה יהיה הקרב שיכריע את המלחמה – לוודא שמערכת הבריאות לא תקרוס תחת עומס של חולים שמצבם ידרדר ויהיה צורך להנשים אותם.

לפי תרחיש האימים שהיה רשום עד שבוע שעבר בחמ"ל המוסד, עד סוף מאי עלולים היו להיות בישראל מיליון חולי קורונה, ו-10000 מונשמים. "זה מספרים ששמענו בתחילת הדרך", אומר ח', מפקד החמ"ל, "מאז זה ירד ל-7000 מכונות הנשמה, וזה התרחיש שכרגע אנחנו נערכים אליו. זה היעד שלי לרכש – וביעד הזה אנחנו נעמוד".

בשל המחסור העולמי, עיקר המאמץ עובר בימים האחרונים לייצור המוני של מכונות הנשמה מתוצרת מקומית. "עובדה, חושפת כי בימים האחרונים מישהו הביא לישראל בדרך לא דרך מידע חיוני לייצור מכונות הנשמה כאלו. "היעד שלנו זה שלא נהיה תלויים באף אחד" אומר ח'. "שנהיה תלויים בעצמנו".

"אנחנו רוצים להגיע לייצור של מאות מכונות הנשמה בשבוע" אומר תא"ל יניב רותם, ראש מחקר ופיתוח במפא"ת של משרד הביטחון, "אנחנו עוד לא שם. אנחנו עובדים על זה. אבל זה היעד". 

יש לך או לראש המוסד יכולת להגיד לראש הממשלה, אנחנו צריכים שהמפעל הזה שבשגרה מייצר חולצות או מכנסיים יעבור לייצר בד למסכות מגן?

ח', מפקד החמ"ל: "ההנחיה שראש הממשלה נתן לנו היא תעשו כל מאמץ, כולל כל מה שצריך להלאים, בשביל לפתור את המצב. עדיין לא היינו צריכים להשתמש בזה. יש שלושה מפעלים בארץ למכונות הנשמה. השבוע כבר יתחילו את הייצור. עשרות המכונות הראשונות יהיו השבוע, וזה ילך ויגבר עם הזמן. זה לא יהיה צוואר הבקבוק".

ואתה אומר לעצמך ולי שאנחנו נעבור את האירוע הזה בלי שמדינת ישראל תחווה את מה שאיטליה וספרד, ועושה רושם שגם ארצות הברית חוות עכשיו?

"היום אני בטוח שנעבור את הדבר הזה אחרת לגמרי.  לא הייתי יכול להגיד את הדבר הזה לפני שלושה או ארבעה ימים. היום אני מרגיש מאוד בנוח להגיד שציוד רפואי, ציוד מיגון, ציוד הנשמה, לא יהיה חסר".

בעולם בכלל?

לא יהיה חסר לאזרחי ישראל. בעולם בכלל יהיה חסר הרבה. אנשים מתים כי חסר ציוד. בישראל לא יהיה חסר לאנשים".