זה היה אחד המבצעים הכי נועזים של צה"ל בשנים האחרונות: כוח משולב של שייטת 13 ושל סיירת מטכ"ל, מאות קילומטרים מישראל, על אדמת סוריה. "עובדה" חושפת: המשימה החד פעמית, הכוח שנחשף – ואת הלוחמים, שעכשיו מדברים בפעם הראשונה. "זו נראתה משימה מסרט", אומר לעמרי אסנהיים אחד מהם, "צריך תנאים של סרט כדי שהיא תעבוד".


חודשים ארוכים התכונן צה"ל למבצע הזה, שיצא לפועל בזמן מלחמת האזרחים בסוריה: כוח משולב של הקומנדו הימי ושל סיירת מטכ"ל עברו אימונים מפרכים, בים וביבשה, על מבצע כירורגי על אדמת סוריה. מטרת המבצע אסורה בפרסום אבל הלוחמים ידעו שאם יצליחו, לישראל יהיה הישג אדיר. היעד להצלחה היה גבוה: להגיע אל המטרה, לפעול, ולצאת מבלי שאיש יבחין בכך. סרן עומר ענבר היה אחד מלוחמי סיירת מטכ"ל שהיו שם. עד היום הוא לא דיבר. "הכול צריך להיות מאוד חשאי", הוא אומר מול מצלמות "עובדה". "אמרתי להם (למפקדים) שאני בספק אם נחזור משם בחיים".

סרן עומר ענבר (צילום: עובדה)
סרן עומר ענבר|צילום: עובדה


בלילה שבו המבצע יצא לדרך, הים היה שקט, אבל סרן ענבר וחבריו היו דרוכים. אחרי הפלגה ארוכה, הגיעו הלוחמים כמתוכנן לחוף הסורי. אבל משם, מהר מאוד העניינים מסתבכים. "אני מזהה מולי במרחק של שלושה ארבעה מטרים ממני – שתי צלליות, ואחד מהם מצביע ממש לכיוון שלנו. אליי", משחזר סרן ענבר את הרגעים הדרמטיים. דקות אחר כך, שאר הכוח נחשף. הסורים מתחילים לירות לכל עבר, ובמקום מתפתח קרב יריות. "זה היה טירוף מוחלט", מספר לוחם אחר בכוח. היכולת של צה"ל לחלץ את הלוחמים במצב כזה כמעט לא קיימת. עד כמה המצב היה חמור? "אני מבחינתי שולף את האקדח ויורה בעצמי", מעיד סרן ענבר. בשיא הקרב, הכוח נאלץ לסגת. הלוחמים מצליחים להיחלץ, ולהגיע חזרה לגבולות ישראל בשלום, ללא נפגעים לכוחותינו.