ראש הממשלה עבד קשה כדי לשכנע את רוני אלשיך לוותר על החלום הגדול להיות ראש שב"כ ולהתמנות למפכ"ל. שנתיים אחרי, נתניהו קבור עד צוואר בחקירות, ואלשיך הוא האיום הכי גדול על הכהונה שלו. עכשיו, בפעם הראשונה, השוטר מס' 1 יושב מול מצלמות "עובדה" ומספר לאילנה דיין על החקירה הכי דרמטית בקריירה שלו – ואת מה שהוא כבר יודע, וכולם מחכים לשמוע. 

תיק נתניהו

"אני לא עובד אצל נתניהו", הוא אומר בראיון, ומודה שהיחס של נתניהו כלפיו כבר לא חם כפי שהיה לפני שנתיים, כשמונה לתפקיד. "אני חושב שזה די ברור שיש שינוי ביחס", הוא אומר. "אני גם לא שופט אותו על זה, אני חושב שזה טבעי, בסוף לצורך העניין, זה לא אני הנחקר, זה הוא הנחקר. אני לא רוצה להיות שיפוטי, בסוף זאת סיטואציה קשה, לא נעימה. להיות נחקר זאת סיטואציה מאוד לא נעימה".

לא ככה חשב נתניהו שיהיו היחסים ביניהם. אלשיך כל כך רצה להיות ראש שב"כ, עד  שלרגע התפתה לדיל בעייתי שראש הממשלה הניח לפתחו: הבטחה להתמנות לראש שב"כ אחרי שיסיים את תפקידו כמפכ"ל, אם ייעתר להצעה. עכשיו, בפעם הראשונה הוא גם מספר בעצמו על מה שקרה שם ביניהם, ולמה הדיל לא יצא לדרך:  "ביום שאמרתי שנתתי תשובה חיובית, הבנתי שאני חייב לנער באותו רגע כל הבטחה, בין אם הייתה בכוונה או לא בכוונה, ואמרתי את זה לראש הממשלה. והיה חשוב לי להגיד את זה מסיבה מאוד פשוטה. קראתי שוב את פקודת המשטרה, הבנתי את העצמאות הנדרשת למפכ"ל, והבנתי שכל דבר שיהיה על הגב שלי שהוא באיזשהו מקום יכול להיתפס כמצמצם את העצמאות שלי, לא רוצה אותו".

העצמאות הזו עומדת עכשיו למבחן:  ההמלצות בתיקי נתניהו יוגשו ככל הנראה בשבוע הבא. כששומעים את המפכ"ל מדבר על החומרים שנחשף אליהם בתיקים האלה – אפשר להתחיל להבין לאן הרוח נושבת. "אני מכיר כל מילה מהעדויות בחקירת נתניהו". הוא אומר בתשובה לשאלה האם הוא חושב שתתחולל פה רעידת אדמה עם פרסום ההמלצות. "כשיתפרסמו סיכומי החקירה אני מניח שיהיה מי שיופתע".

אלשיך גם מתייחס לתיק הצוללות, ואומר כי וודאי נתניהו יוזמן למסור עדות, אך מדגיש כי הוא לא חשוד בפרשה: "כל מי שנגע בדברים יזומן. אף אחד לא אמר כחשוד אבל הוא יזומן לחקירה. כולם נחקרים". אלשיך אומר כי הוא מכיר את פרטי עדותו של עד המדינה מיקי גנור "מילה מילה", ומתעקש שהעסקה איתו לא הייתה טעות ושהוא "מספק את הסחורה". צפו בקטע מהראיון: 

תיק ריטמן

פרשה אחת איימה להטביע את אלשיך בים של ביקורת ציבורית: ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, נחקר לפני כשנתיים בעקבות תלונה של קצינה שטענה שהטריד אותה מינית אחרי אירוע של היחידה בהר חוצבים. אלשיך התעקש כל הזמן לגבות את ריטמן, אבל בשבוע שעבר, בהוראת בג"צ, הוא נאלץ  לנזוף בו. עכשיו, אלשיך הולך אפילו רחוק יותר ותוקף את צ', שהתלוננה נגד ריטמן שתקף אותה: "אני חושש מאוד שמה שנטען על ידי הקצינה איננו נכון". לא רק ריטמן נמצא תחת מתקפה, לפי אלשיך. "אחריותי גם לא לאפשר

לקציני המשטרה להיות מרמס", ומאשר בפעם הראשונה את מה שנטען עד עכשיו רק על ידי גורמים עלומים במשטרה: שחוקרים פרטיים אוספים מידע נגד קצינים שמעורבים בתיקי נתניהו.  "זה אומר שמתחילים לשאול שאלות על חוקרים של המשטרה", אומר המפכ"ל, ולהסתובב סביב שכניו, ואנחנו יודעים לומר שזה גורמים שזה מקצועם לצורך העניין".

אבל למה לא לחקור את זה?

"קודם כול, לא תמיד זה משרת כרגע את החקירה המרכזית שלנו, ולכן יש לפעמים סיטואציות שבהן לא נוח לנו לפתוח חקירה על משהו מסוים כדי לא להפריע או לזהם חקירה אחרת. הרגשתי שאסור שזה יקרה.. ולכן הגבתי לסיטואציה הזאת ציבורית"

ויכול להיות שזה נפסק כי זה לא באמת היה? ושאתה רואה צל הרים כהרים?

"לא.. את מבינה שמשטרת ישראל, יש לה גם מודיעין? אני מדבר על עובדות. לא על שמועות ולא על "בלה בלה בלה".

סערת המגנומטרים

אלשיך כבר מרגיש נוח בין כחולי המדים, אבל ביולי האחרון הוא הבין בפעם הראשונה את התסכול של המשטרה מול הארגון שבו גדל: השב"כ. אחרי פיגוע דקירה בהר הבית שבו נרצחו שני שוטרים, החליטה הממשלה על הצבת מגנומטרים בכניסה להר. ההחלטה התסיסה את העולם המוסלמי, וישראל נאלצה להתקפל. אף ארגון לא לקח קרדיט על היוזמה שהתסיסה את השטח, והמשטרה ספגה את מרב הביקורת. עכשיו אלשיך סוגר חשבון: "הגורם היחידי שהסתייג  מהצבת המגנומטרים, מפני שהיה לו ניסיון רע ומר עם המגנומטרים, זה משטרת ישראל". אז מי כן המליץ? לדבריו של אלשיך "השב"כ לא הסתייג, ובמובן עקיף כן

תמך. האמירה (של השב"כ) אחרי הצבת המגנומטרים שזה הדבר הראשון שצריך להסיר אותו, זאת אמירה שהייתה רק בדיעבד". צפו בקטע מהראיון: 

מה הלאה? תלוי את מי שואלים. אלשיך מכחיש שגיששו אצלו גורמים ב"בית היהודי" ומתחייב: פוליטיקה לא מעניינת אותי. בטח לא אחרי התפקיד הזה" .

פרקליטה של הקצינה צ',  עו״ד חי בר-אל מסר בתגובה לדברים:

"ההתנכלות וההכפשות כלפי הקצינה מצדו של המפכ"ל אלשיך חמורות יותר מעבירת המין שיוחסה לניצב ריטמן. בג"צ הכריע באופן נחרץ ומנומק בכל הסוגיות והטענות שהועלו ע"י אלשיך, ובטענות השערורייתיות שלו לגבי אמיתות עדותה של צ'. סירובו של המפכ"ל להרכין ראש ולקבל את החלטת בג"צ היא בבחינת מרי כנגד שלטון החוק"