"על מה לכתוב ובשורות טובות אין בפי. אבא ואמא, לנה, דוד ובן ציון לא נמצאים בחיים. נהרגו בסוף 1941 בוילנה. מתו בגבורה היאה ליהודים גאים. פעם אספר לך על פרק זה. כל ניסיונותיי להציל אותם עלו בתוהו. שמעת בטח גם על פרומקה פלוטניצקה (קשרית אי"ל, המחתרת שלחמה במרד גטו ורשה – נ.ש), היא יצאה פעם מורשה לוילנה בכוונה מיוחדת להציל את הצעיר במשפחה – את בן ציון. אבל היה כבר מאוחר".

"מתו בגבורה היאה ליהודים גאים". במילים אלו כותב אנטק צוקרמן, ממנהיגי מרד גטו ורשה, לאחותו שרה שעלתה לארץ עוד לפני השואה. המכתב המקורי, שנמצא בארכיון מוזיאון "לוחמי הגטאות" נחשף כאן לראשונה. הוא נכתב ב-25 לדצמבר 1945 בוורשה, שם נשאר אנטק אחרי המלחמה כדי לארגן את תנועת "הבריחה" שסייעה למאות אלפי ניצולי השואה שנותרו באירופה לעלות ארצה. הוריהם של אנטק ושרה, אחותם, בעלה ובנם הפעוט נרצחו בקיץ 1941 על ידי גרמניה הנאצית עם המוני יהודי וילנה ביער פונאר הסמוך לעיר. בהקדמה לספרו "בגיטו ובמרד" מספר אנטק כי להוריו הייתה אפשרות לחמוק מהטבח בזכות "תעודת חיים" שהייתה לאביו מתוקף היותו ראש איגוד הסוחרים בעיר. אך כאשר הם הבינו שאחותו לנה, בעלה דוד ובנם בן-ציון נלקחו לפונאר, התעקשו להצטרף אליהם ומתו שם יחד איתם. במכתב, מציין אנטק כי לגבי אחיו הבכור, אברהם, לא קיבל כל ידיעה. גורלו של אברהם, שנמלט ככל הנראה לשטחי רוסיה, לא נודע עד היום.

המכתבים, שנחשפו במסגרת התחקיר לסרט "קוד צוקרמן", סרטם של בן שני ונועה שבתאי, ששודר ביום שלישי האחרון במסגרת הפקה מיוחדת של "עובדה", ליווה את מסעה של רוני, טייסת הקרב הראשונה של צה"ל, ושתי אחיותיה איל ונעם, בעקבות סבם וסבתן – אנטק צוקרמן וצביה לובטקין – ממנהיגי מרד גטו ורשה. בקטע שלא שודר בסרט, מגיעות שלוש הנכדות לבית לוחמי הגיטאות, המוזיאון שהיה מפעל חייו של אנטק, ופותחות לראשונה ארגזים ובהם אלפי מסמכים אישיים מעזבונו. בין המסמכים, גילו הנכדות את מכתב התשובה שכתבה לאנטק שרה אחותו, שעלתה ארצה לפני השואה, לאחר שנודע לה ממנו על מותם של בני המשפחה.



הטבח בפונאר, בו נרצחו עשרות אלפי יהודים ביריות בבורות ירי, היווה, למעשה, את תחילת ההרג השיטתי של יהודים על ידי גרמניה הנאצית בשואה. בעקבות הידיעות הראשונות על הטבח, שהגיעו לאנטק, צביה ושאר חבריהם למחתרת בחורף 41' התחילה לחלחל בקרבם ההבנה שכל יהודי אירופה נמצאים בסכנת חיים ממשית, הבנה שתרמה להחלטתם להתכונן למאבק מזוין שבסופו פרץ המרד ההיסטורי.

המכתב ששלח אנטק צוקרמן לאחותו שרה: